12 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

12 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURITA OLUP BİTENLER Genel Müdürlüğünce, üzeri yeşil ka- lemle çizilmek suretiyle iptal edil- mişti. Yeşil kalem aynı bültende C. C. M. P. adına demeç veren Ahmet Oğuzun üzerinden de geçirilmişti. orada, çat burada P. nin iyiniyetli bazı idarecileri- ni ziyadesiyle üzen Beşer mesele- si, iç politika olaylarında birinci derecede önem kazandığı (günlerde olayın kahramanı Bahçelievlerde, E- mek mahallesinde üç odalı bir evin mütevazi döşenmiş salonunda gün lük gazeteleri okuma sarayi yon hizU- na girişmiş bulunuyordu. Saçları ha- fifçe dökülmüş ve kırlaşmış, (o kısa boylu, kısa bıyıklı bu adamın üç gün- de okuduğu gazete adedi, ömrünce okuduklarından muhakkak ki fazlay- dı. Hakikaten başına bu iş geldikten bu yana Nuri Beşer, kendisiyle ilgili haberleri A dan Z ye kadar günde birkaç defa okuyor, bu arada tam üç paket Yeni Harman sigarası içi- yordu. Beşer geride bıraktığımız haf- tanın başında sak günü, Ulucanlar- daki evinin keşfedilmesinden sonra pilisini ,pırtısını toplayıp bir dostu- . İzi gazeteciler ca Beşer kaçmaktan vazgeçip, ihti- yatlı hareket etmeyi uygun o buldu. Kendisini ziyaret edebilmek için, herşeyden evvel bir randevu almak gerekiyordu. Kapının zili çaldıktan sonra en az üç dakika beklemek mecburiyeti vardı. Bu zaman içeri- sinde misafir Beşer tarafından giz- lice ve adamakıllı tetkik ediliyor ve ondan sonra arka kapıdan içeriye a- lınıyordu. Bordo renkli dört koltukla küçük bir orta masasının süslediği mütevazi salon, Beşerin misafir ka- bul yeriydi. Küçük orta masasının ü- zerinde bütün günlük gazeteler yığın halinde duruyordu. Beşer misafirleri- ne karşı neşeli görünmeğe çalışıyor, nükteler yapıyor, Herşey sezinlenme- mesi için gayret sarfediyordu. Nite- kim bir gazeteciye, salı günü meş- hur esprisini yapmaktan geri kalma- dı. Beşer olayın İçyüzünü soran ba- sın mensubuna gülerek: "— Yüz kâğıt var, sen de şirkete dahil ol" demiş ve küçük ta olsa bir çam daha devirmişti. Haftanın ortasında, çarşamba gü- nü, mütevazi salonun sakini, sarı bir kaptıkaçtı ile Meclise (götürülmek üzere davet edildi. Beşer, daveti son derece heyecanlı bir şekilde karşıla- dı ve hemen pijamasını, sigara pa- ketlerini ve diş fırçasını bir paket yaparak yolculuğa hazırlandı. Korku içinde bindiği kaptıkaçtı ile ve sivil mamurların nezaretinde Meclis bina- 10 sına getirildi. Doğruca alt-komisyo- nun huzuruna çıkarıldı ve orada ifa- desine müracaat edildi. Zonguldak milletvekili buradaki ifadesinde su- çu inkâr ederek, kendisinin bir ter- tiple karşıkarşıya kaldığım bildir- di. Fakat çalımlı Beşerin hali görü- lecek şeydi. Sapsarı bir çehre ile ifa- desini verdikten sonra, T.B.M.M. Sek- reterliğine getirildi. Bu arada Senato Başkam Suat Hayrı Ürgüplü ile de görüştürüldü. Dışarda gazetecilerin nöbete geçtiğini gören ilgililer, Be- şeri kaçırmakta fayda mülâhaza et- tiler. Bunun için, Beşeri getiren kap- tıkaçtı boş giderken, Beşerin her za- man çalımla girdiği ön kapı boşaltıl- dı ve arka kapıdan bir başka er e Beşer yerine gönderildi. Alt - kom yon Beşeri dinledikten sonra kararı çügü Gökhan Evliyaoglu ve iş ortağı Hami Tezkan idare ediyordu. Taraf- tarları, rakam olarak , Grup içinde 48 kişiydiler. Bu 48 kişi, Gruptaki, ne yapacağım henüz kestirememiş mil letvekilleri üzerinde türlü şekillerde tesire başladılar. Tek tek isim tesbit edip yemeğe, eğlenceye davet ettik- leri A. P. milletvekilleri üzerinde uzun uzun durdular. Olaylar kendile- rine yardım da etti. Grup Başkan Ve- kili Kadri Eroğan müfritlerin bir ne- vi liderliğini yapıyor, ancak koalisyo- nun şimdilik devamında fayda görü- yordu. Irkçı ekalliyet derhal Eroğa- nın ve arkadaşlarının üzerine okla- rım tevcih ettiler. İlk hamlede müf- rit Eroğan ve arkadaşları C. H. P sempatizanı olarak suçlandırıldılar. işin farkına varıldığı zaman Eroğan Burhan ve Orhan Apaydın Garip taktisyenler nı ittifakla verdir Zonguldak millet- vekilinin dokunulmazlığının kaldırıl- ması gerekiyordu. Kurtlar ve kuzular Beşer hadisesiyle ilgili (o müzakere- lerin ait - komisyonda olumlu bir sonuca bağlanması ve dokunulmaz- lık meselesinde Karma Komisyonu teşkil eden Üyelerin (o çoğunluğunun alt - komisyon raporuyla mutabakat arzetmesi, A. P. kulisinde yeni cere- yanların doğmasına sebep oldu. Müf- rit A. P. lilerle ırkçı ekalliyet Beşer meselesini ekmek üzerine (o sürülen yağ mesabesinde kabul ederek O he- men faaliyete geçtiler. Aslında ırkçı ekalliyet üç aydır kesif bir faaliyet gösteriyordu. Faa- liyeti, tabiatıyla, Evliyazadelerin kü- grubu, A P. içinde adamakıllı hırpalanmış. İkinci salvo Genel İda- re Kurulu üzerine tevcih edildi. Bu defa hedef doğrudan doğruya lider Gümüşpalaydı. Irkçı ekalliyetin, Gü- müşpalayı suçlandırması aynı sistem içerisinde oldu. lider seçimden ev- vel söylediklerinin bir tekini dahi ye- rine getirmemiş, âdeta bir İnönü mu- hibbi haline gelmişti. Doğrusu iste- nirse A. P. li milletvekillerinin pek çoğu e bu oyunun çembe- rine giriver: Taktiğin ve stratejinin son derece iyi organize edilmesi bir bakıma ha- rekâtın çok evvelden hazırlandığını ortaya koyuyordu. Üstelik bir emek- li kurmay albay çok uzaklardan ırk- çı ekalliyete pek faydalı o oluyordu. Albay Türkeş ile ırkçı ekalliyet ara- AKİS, 18 ŞUBAT 1962