12 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

12 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER kulisiydi. Hikâye saat 14'de, Adalet ve A- nayasa ami anin Aa müteşekkil karma komisyonun Anayasa Komis- yonu salonunda yapılanı oplantısıyla başladı. Komisyona Burhan Apaydın başkanlık ediyordu. CHP. üyeleri- nin tamamı, Y. T. P. lilerin büyük bir ekseriyeti, A. P. lilerin ise bazıla- rı komisyon toplantısında hazır bulu- nuyorlardı. Komisyon, çalışmalarına, daha evvel teşkilacilen bir alt-komis- yonun hazırladığı raporu ele alarak Alt komisyon, Zonguldak Nuri Beşerin dokunul- mazlığının kaldırılmasını raporunda kabul etmişti. Karma komisyonun bu konuda hazırlanan rapora fazla- ca itirazı yoktu. Hele C. H. P. liler hiç mi hiç konuşmak istemiyor gö- rünüyorlardı. Sadece, bir ara söz a- lan Manisa Milletvekili Fevzi Lütfi Karaosmanoğlu dokunulmazlık mü- essesesinin uzun usun tarifini yaptı, ne işe yaradığını, niçin ihdas edildi- ğini anlattıktan sonra, Beşerin işle- diği suçtan dolayı böyle bir zırhın arkasına saklanmasının doğru olma- yacağını belirtti. Kahramanlar geçiyor Komisyonda (Omesele tartışılmaya başlayınca, bazı milletvekillerinin heyecanla söz istediklerini görenler, bu konuda ne söyleyeceklerini doğru- su pek merak ettiler. Ancak söz alan Refet Sezgin -Yassıada mahkümla- rından Servet (o Sezginin kardeşidir- konuşunca, şöyle bir yerlerinde doğ- ruldular. Sezgin, yeni bir silâhla ta- arruza girişmişti. Silâhı, T.B.M.M nin bir üyesinin işlediği suç henüz sabit olmamışken muhakemenin mev- kufen görülmesinin hatalı olduğu ge- rekçesiyle (odoldurulmuştu. (o Üstelik Sezgin, Beşerin sarfettiği (o sözlerde orduya hakaret mânası (bulunduğu iddialarını da reddediyordu. Sezgini başka kahramanlar takip etti. Bun- ların başında meşhur yılbaşıcı Y.T.P. milletvekili Esat Kemal Aybar bulu- nuyordu. Bir başka Y.T.P. li-Nihat Diler - ve bir A. P. li- Halim Aras- Sezgini hararetle desteklediler. Komisyonun havası bu desteksiz atışlarla birden elektriklendi. Beşe- rin hareketinin suç olup olmadığının komisyonda tartışılmaya başlanması, aklı selim sahibi milletvekillerini te- lâşa düşürdü, Önlerinde ittifakla a- lınmış bir alt-komisyon kararı bulu- nuyordu ve misyonların görevi bu rapor üzerinde imali fikr edecek Beşerin kaderini çizmekti. Sezginin konuyu başka bir mecraya sürükle mek istemesi, bu yüzden infiali karşılandı. Nitekim C. K. M. P. nin anlayışlı Ardıçoğlusu hemen söz aldı ve durumun nezaketini belirten bir 8 konuşma yaparak, üyelere, cak işin ne olduğunu bir kere hatırlattı. İşte bu sırada komisyon odasının yapıla- daha sağ tarafında, kenarda oturmakta olan zayıf nahif yapılı, kahverengi elbiseli, şık ve genç bir milletvekili söz istedi. Bu zat, in meş- hur Apaydın kardeşlerinin küçüğüy- dü. Orhan Apaydın, meseleyi tama- men başka yönden ele aldı. Söze şöy- le başladı: "— Ünlü hukukçular, odokunul- mazlık müessesesi için muhtelif şey- ler söylemişlerdir. Bir noktada pek çoğu birleşir. Bu nokta, parlâmento üyesinin vazifesinin aksamaması için muhakemesi sırasında mevkuf tutul- madan dâvanın yürütülmesidir." acanın dumanı Karar! Dört saate yakın devam eden mü- zakerelerin sonunda oylamaya geçildiğinde Karma Komisyonun mevcudu, çoğunluğu kıtı kıtına te- min edebilecek kadardı. Komisyonda ancak 23 kişi kalmıştı. 18 kişi, alt- komisyon raporunda derpiş o edilen sebeplere dayanarak Beşerin doku- nulmazlığının kaldırılmasına müsbet oy verdi. Geriye kalan 5 kişi ise çe- kimser kalmakta ısrar ettiler. Bun- lar A. P. den Orhan Apaydın, Halim Araş Y.T.P. den Refet Sezgin, Esat Kemal Aybar ve C.K.M.P. den Nihat Dilerdi. Karma Komisyon toplantısı sona erdiğinde ilk çıkan üye, Başkan Bur- han Apaydın oldu. Apaydın süratle Beşerin dokunulmazlığını kaldıran Karma Komisyon Eğri b ktı Apaydınların küçüğü bu yönden hareketle T.B. M. M. Genel Kurulu- na ışık tutmak üzere karma komis- yonun vereceği karara bir şerh ko- nulması gerektiğini savundu. Daha sonra tahkikat evrakının tamam ol- madığım ileri yüzden dokunulmazlığın kaldırılması kararı- na çekimser oy kullanacağım açıkla- dı. Apaydının usül meselelerine müte- allik konuşması diğer milletvekille- rini hızlandırdı. Bunun üzerine Esat Kemal Aybar ve Sezgin tekrar konuş- tular. Hâdisedeki şahitlerin . Kars milletvekili Kemal Kaya ile Adana Senatörü Galip Avşar- savcılık tara- fından ifadelerinin alınmadığını id- dia ettiler. Ayrıca İçişleri Bakanlığı tarafından bu konu ile ilgili tahkika- tın yürütülmesinin hatalı olduğunu e Hatiplere, Komisyon Baş- am Burhan Apaydın cevap verdi v me bu yönden ele alınmaması gerektiğini söyledi. © düz çıktı aşağıya indi ve Meclis koridorlarında gazetecileri aramağa başladı. Bu sı- rada gazeteciler de Karma Komisyon Başkanım aramakla Omeşguldüler. Onlar üst katta Burhan Apaydını a- rarlarken Apaydın çıkış kapısının bulunduğu mermer salonda nöbete geçmişti. Nihayet gazetecilerle Bur- han Apaydın karşılaştılar. Her iki taraf da, ellerini iki yana açarak: N İnsaf yahu, biz de sizi arı- yorduk" dediler Sonra hep birlikte basın odasına yöneldiler. Apaydın basın odasında- ki uzun, beyzi masanın ortasında bir yere oturdu ve açıklamasına başladı. Evvelâ Karma Komisyonda cereyan eden müzakerelerin kısa bir açıkla- yaptıktan sonra, teferruata yı hakkında tahkikat talebinde lunduklarını bildirdi. Basın mensup- ları dikkatle dinlemeğe başladılar. A- paydının izahatına göre 50'ye yakın AKİS, 12 ŞUBAT 1962