12 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

12 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

XXIII, Sayı : 398 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 12 ŞUBAT 1962 YURTTA OLUP BİTENLER Millet İki ahbap çavuşlar Şu anda Türkiyede, bir yarış devam ediyor. Bu yarışın neticesi, yakın kaderimizi tayin edecektir. Yarış sa- denilebilir ki gazetelerin birin- çi sayfasıdır. Zira yarış, umumi ef kârın alâkasını toplama yarışıdır. Manşetlerde "politika dedikoduları" 'iktisadi ve sosyal haberler"i altet- tikçe rahat yüzü görmemize imkân yoktur, "İktisadi ve sosyal haberler" "politika dedikoduları" nı manşetler- den uzaklaştırdığı gün derin bir ne- fes alabiliriz. Bitirdiğimiz haftanın sonunda, Başbakan İnönünün İstan- bul seyahatiyle birlikte başlayan "ik- tisadi ve sosyal haberler taarruzu" bir kaç mevzii daha ele geçirmiş ve rakibini kısmen geriletmiş bulunu- yordu. Ancak rakibin de sıkı durduğu Ve kendisini pençe pençe savunduğu gözden uzak tutulmamalıdır İnsana öyle gelir ki, yarış gaze- te sayfalarında cereyan ettiğine gö- re bunun neticesi üzerinde Basının tesiri büyüktür. Bu, çok mübalâğalı 4 İsmet İnönü Kabinesi Mecliste İyi niyetli basınla elele bir görüştür, demokrasilerin oODör- düncü Kuvvetinin, hadiselere istikâ- met verdiği bir gerçektir. Ama baş- ka bir gerçek de, hâdiselerin Başına istikamet verdiğidir. Manşetler hâdi- selere ne derece tesir ederse, hâdise- ler de manşetlere o nisbette tesir ya- par. Görülüyor ki esas rol, gene, ha- diseleri yazanlarda değil, hâdiseleri yaratanlardadır. Bitirdiğimiz hafta görülen bir hu- sus, Hükümetin kendisini "politika dedikodularından mümkün me de çekmiş olduğu veya çekmeye ça- lıştığıdır. Tabii, bir koalisyon bükün metinin bu sahada yüzdeyüz bir ba- şarı kazanmasına imkân yoktur. Ka- binenin durumu ve kuvveti siyasi ha- yattaki dalgalanışlarla sıkı sıkıya il- gili bulunduğuna göre, Hükümetin o tarafa tamamen sırt çevirmesini bek- lemek caiz değildir. Ancak İnönü ka- binesi bir süredir toplum hayatına iktisadi ve sosyal faktörlerin hakim olması için çalışmaktadır ve elinden geleni yapmaktadır. Hükümet, iyi ni- yetli Basından bu konuda yardım da görmektedir. Nitekim memleketin bü- yük ve tesirli gazeteleri herkesin şi- kâyetçi olduğu havayı değiştirmek i- çin Başbakanla elele görünmektedir. Hükümet, o sahada manşet olabile- cek hâdiseleri yarattıkça bu gazete- ler manşetlerde o hadiseyi (o kullan- maktan kaçınmamaktadırlar. Onu tercih etmektedirler. Bitirdiğimiz haftanın sonunda, hada yardımcıyken İktidarın bir ka- nadı olan A. P. ye yakın -veya onun namına icra-i lübiyat eden- gazeteler her gün ortaya yeni bir fesat atmayı marifet saymakta, iktisadi ve sosyal hayâttaki başarılı tasarrufları adeta sütunların arasına gizlemek için gay- ret göstermektedirler. Bunların | İs- tanbulda çıkanları da, Ankarada çıkanları da sanki bir yıkıcı muhale- fetin organıymışlar gibi davranmak- ta, havanın tansiyonunu muhafazada fayda ummaktadırlar. Eğer bununla Kayseri kapılarını zorlayacakları ümidindeyseler, niçin saklamalı, alınlarını karışlamak lâ- zımdır. Zira yıkıcılıkları, başatı ha- AKİS, 12 ŞUBAT 1962