2 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

2 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER sirlere temel oluyordu. oYazılanlara, en ziyade İnönü güldü. İhtimal ki si- nirlerini, Menderesin sinirleri gibi sa- nıyorlardı. A. P. organları, uydurma- larına Bölükbaşıyı da karıştırmakta gecikmediler. Ama Bölükbaşı komp- lekse kapılmadı ve gerçekleri açıkla- dı. İnönüyle Muhalefet liderleri ara- sında güven oyu meselesi bahis ko- nusu dahi edilmemişti. İnönü, Muha- lefetin kendi görevini güven ve o hu- -ur içinde yapacağını bildirmiş, mü- nasebetlerin asla kesilmeyeceğini söy- lemişti. Ama, A. P. ye hakim ırkçı ekalliye- tin oyununun muhalefet yapıp yapma- mak değil düşmanlık hislerini yeni- den ateşleyerek rejimi yaşatmamak- tan ibaret bulunduğu, haftanın sonun- da yapılan bir toplantıda ortaya çık- tı. Ogün A. P. nin Genel İdare Kuru- lu Necatibey Caddesindeki A. P. Ge- nel Merkezinde toplandı ve 15 den 19 a kadar durumu müzakere etti. İlk ortaya atılan konu, Hükü- metin itimat oyu alıp almayacağı meselesi oldu. Bunda gaye, bir an ev- vel ortalığı karıştırmak ve mutlaka kırmızı oy verilmesini temin etmekti. Böylece A. P. nin gerici kanadı iç ya- rışında bir kademe daha atlamış ola- cak zaferini Meclis içinde yapacağı ataklarla perçinleştirip A. P. ne sahip çıkacaktı. Fakat iktidar elden gidin- ce, hele endişe içindeki Teşkilâtın tep- kisi altında daha basiretli davranma- yı öğrenen Genel İdare Kurulundaki genç elemanlar bu teklifin altında ya- tan sebebi sezdiklerinden bir başka gerekçe ile ortaya çıktılar. Gümüşpa- la ve Vedat Ali Özkan tarafından desteklenen tez şu idi: Bir defa, he- nüz Hükümet programım bile ilan et- miş değildir. O halde, bu konuda ko- nuşmak için çok erkendir. Üstelik, A. P. grubuna hâkim olan hava hiç de öyle değildir. A. P. hiç değilse müsten- kif kalarak, muhalefetin antipatik yüzüne bir Örtü örtmek istemektedir. Tez galip gelince, Genel İdare Kuru- lundaki Irkçılar yeniden pusuya yat- tılar. Sonra genel meselelere geçildi. A.P. haftanın sonundaki o Genel İda- re Kurulu toplantısında bir takım e- saslar tespit etti. Bir defa, bazı ihtisas komisyonla- rı kurulması fikri cazip geldi. Hükü- met murakabesini bu yoldan yapma- gı faydalı buluyorlardı. Her bakan- lığın meşgul olduğu konulardan an- layan elemanlara meseleler tetkik et- tirilecek ve sonra meseleler (Meclise getirilecekti. Fakat Yeni İstanbulun u- çurduğu Gölge Kabine balonunun aslı ve esası yoktu. Bunun dışında, bir de İstişari Ku- rul teşkil edildi. Bu Kurul Grup için 16 Sahir Kurutluoğlu Geldi gülsüm... den seçilmiş milletvekili ve senatör- lerden müteşekkil olacaktır. Kurulun görevi ilk olarak Hükümet programı üzerinde çatışmak ve sonra bu çalış- mayı bir rapor haline getirerek A.P. Grubuna taktım etmektir. A. P. Gru- buna sunulacak rapor Hükümet prog- ramı konusunda A.P. nin aydınlanma- sını temin edecektir. A. P. nin Meclis içindeki tutumu da bu raporların tet- Ahmet Topaloğlu ..Gitti o gülsüm kikinden sonra vuzuha kavuşacaktır. A. P. içinde şimdilik hakim kanaat şudur: Hiç bir zaman sevimsiz bir mu. halefet olmayalım, bu şansı iyi kul- lanarak eski hatalarımızı tashih ede- lim. Ancak bu niyeti, iki tehlikenin tehdit ettiği gözden kaçmamaktadır. Önce, kaliteli bir muhalefeti yürüte- cek kaliteli bir A. P. Grubu Meclisle pek kalmamıştır. Hükümet kanadı sözcüleri, hele Kabine de verimli ic- raat yapabilirse her tenkidi hemen a- ğıza tıkabilecek güçte (olacaklardır. Üstelik, rejim meseleleri halledilmiş bulunduğundan eskisi gibi "vatan - millet - hürriyet" edebiyatı kolay ya- pılamayacak, gülünç olacaktır. İkincisi, A. P. de kalmış mutedil- leri ırkçı ekalliyet rahat bırakmaya- caktır. Gruba hakim olmasalar da bunlar, yer yer kongrelerde kendi ha- tipleriyle havayı bulandıracaklar, ö- teki ucun ağzına sakızlar verecekler, af konusunu hortlatacaklar, Mende- rescilik edeceklerdir. Buna karşı en basiretli yol, şüphe- siz ki, anarşiye müsamaha ile her saç- mayı umursamama arasındaki hudu- du iyi çizip Hükümetin dikkatli, sinir- siz, sakin, ölçülü davranmasıdır ki bunda asıl yük İçişleri Bakanının, o- muzlarına yığılacaktır. İçişleri Asayiş meselesi Bitirdiğimiz haftanın sonunda yeni hükümet teşekkül etmiş, yeni Ba- kanlar eskileriyle devri teslim mua- melesine girişmişlerdi. O günlerde İ- çişleri Bakanlığının makam odasında da iki Bakan vedalaştılar. Eski İçiş- leri Bakanı Ahmet Topaloğlu ile yeni İçişleri Bakanı Sahir Kurutluoğlu son bir defa daha birbirlerine başarı di- leklerinde bulunurlarken o Topaloğlu birden ciddi bir konuya temas etti — Sahir, Doğudaki eşkiyalarla il- gili bir gezi yapman gerekiyor. Ora- daki asayişin temini için durumu ya- kından tetkik etmek lâzım. Kısmet olsaydı ben bu geziyi oyapacaktım. Başbakan İnönü de bu konuda son derece hassas" dedi. Yeni İçişleri Ba- kanı hakikaten Bakanlığının meşgul olduğu meselelerle ilgili dosyalara bir göz atınca en ziyade kabarık olanının bu mesele ile ilgili dosya olduğuna gördü. Hakikaten bitirdiğimiz o haftanın sonunda Doğudaki eşkiyalarla ilgili haberler ortalığa dehşet salan o bir hava içinde gazete sütunlarında ar- zı endam eyledi. Kurutluoğlu Doğu gezisini böylece AKİS, 2 TEMMUZ 1962