2 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

2 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

DÜNYADA OLUP BİTENLER Cezayir Ben Bella Meselesi Bu satırların okunduğu sırada, Evi- an anlaşmaları gereğince Cezayi- re bağımsızlık verilmesini o sağlıyan referandumun sonuçları, gayrıresmi bir şekilde de olsa, belli olmuş bulu- da aklıbaşında hiç kimsenin bir şüp- hesi mevcut değildir ve Cezayir se- kiz yıllık bir bağımsızlık mücadele- sinden, kelimenin tam mânasiyle, al- nının akıyla çıkmış olacaktır. Bunda şüphesiz, bağımsızlık adına bu savaşı yürüten binlerce adsız milliyetçi mü- la, bağımsız Cezayirin "Tehlikeli A- dam"ı olma yolundadır. Evian anlaş- malarını müteakip tahliye edilişinden sonra Arap ülkelerine yaptığı spekta- küler gezi sırasında, "Filistin için 100 bin Cezayirli askeri göndermeye ha- zır" bulunduğunu açıklamış olan Ben Bollanın Milli Kurtuluş Cephesi için- de itibarının büyük olduğu su götür- mez bir gerçektir. Bağımsız Cezayi- rin yakın geleceğinde mutedil ve İhti- yatlı Ben Yusuf Ben Hedda ile aşırı ve ateşli Ben Bella arasında kendini belli edecek olan kaçınılmaz çekişme, daha şimdiden belirtilerini o ortaya koymaktadır. Nitekim, Tunustaki Ge- çici Cezayir Hükümeti üyelerinin en Ben Bella ve arkadaştan Korkulan grup cahidin yanı sıra, Milli Kurtuluş Cep- hesi Hükümetinin büyük şeref payı mevcuttur. Fakat, Cezayir bağımsızlı- ga kavuştuktan sonra ne olacaktır? Cezayirin haklı zaferinden sevinçleri- ni belli edenler, bu alanda endişelerini ifadeden kendilerini alamamaktadır- bağımsızlığa yal problemlerden başka, siyasi alan- da bazı çatışmaların da meydana gel- mesi, ziyadesiyle muhtemel görülmek- tedir. Siyasi meselelerin başında, Ceza- yir Geçici Hükümeti içinde farklı gö- rüşlü kimselerin bulunması gelmekte - dir. Aşırı bir Arap milliyetçisi olarak tanınan Başbakan Yardımcısı Ben Bel AKİS, 2 TEMMUZ 1962 yaşlısı sayılan Devlet Bakam Muham- med Hıdır, bu "görüş ayrılıkları" nı ileri sürerek istifasını vermiştir. Ce- zayir Geçici Hükümeti içindeki fikir ihtilâfları Cezayirin gelecekteki siya- si ve sosyal karakterini tâyin edecek- tir. Bugün için mühim olan, Cezayirde- ki Avrupalılarla Müslümanların nasıl birlikte yaşayacaklarıdır. Faşist Giz- li Ordu, Orandaki son mukavemet ha- reketinin de kırılması ve Paul Gardy'- nin İspanyaya kaçması ile görünüşe göre. sahneden çekilmiştir. Bununla birlikte, Gizli Ordu Teşkilâtının Ce- zayirdeki Avrupalılardan teşekkül e- den ırkçı karakterde bir siyasi parti kurma hayalleri devam etmektedir. Bu husus, Abdurrahman Farisin baş- kanlığındaki Cezayir Geçici İcra Ko- mitesinde Milliyetçileri temsil eden Dr. Şevki Mustafai ile Jean Jacgues Susini arasında yapılan gizli görüş- melerde pazarlık konusu edilmiş, an- cak buna Tunustaki Milli Kurtuluş Cephesi temsilcilerinin cevabı sert ve kesin olmuştur. Nitekim geçenlerde Cezayir Geçici Hükümetinin organı Cezayir Basın Servisi, yaptığı açıkla- mada, "Cezayirde Irkçı bir parti yaşa- yamaz. Irk ayrımı üzerine kurulmuş her parti, insafsızca süpürülüp te- mizlenecektir. Böyle bir parti Evian anlaşmalarına aykırı olduğu gibi, ye- ni Cezayir zihniyeti ile de bağdaştın- lamaz" demiştir. Muhakkak olan, bağımsızlıktan sonra Cezayirde, büyük savaşlardan sonraki gerginliğin devam edeceğidir. Brezilya Barut fıçısı Geçtiğimiz haftanın başında, salı gü- nü Brezilya Başbakanı Tancredo Neves, Cumhurbaşkanı Joao Goulart'- a istifasını vermiştir. Goulart, Tane- redo'nun yerine Dışişleri Bakam San. tiago Dantas'a Başbakanlık görevini tevdi etmiştir. Bitirdiğimiz hafta per- şembe günü toplanan Brezilya Parlâ- mentosu, solcu İşçi Partisine mensup olan Dantas'ı Başbakan olarak tasvip etmemiştir. Büyük toprak sahiplerinin çoğunluğu teşkil ettiği Parlâmento- nun verdiği bu kararın, Brezilyada bü- yük kargaşalıklara sebep olması muh- temeldir. Zira Dantas'ın güven oya için Parlâmentoya başvurmasından önce sendikalar ve öğrenci teşekkülle-