2 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

2 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

KADIN Demokrasi Amerikada kadının rolü Türke çok benziyen kara sağlı, ka- ra gözdü, genç Amerikalı kadın yere çömeldi ve ambalaj kutularını karıştırdıktan sonra ayağa kalktı, e- ündeki kalın dosyayı, kendisini seyre- den AKİS muhabirine uzattı ve: "— Birliğimiz siyasetle uğraşmaz. Fakat bu, memleket meselelerine kar- cı ilgisizlik demek değildir. Bu, fi- kirsizlik te demek değildir. Aksine, amacımız, vatandaşları meseleler ü- zerinde aydınlatmak ve onları mem- leket idaresinde söz ve kuvvet sahibi kılacak şekilde seçimlere hazırlamak, kanunlarla yakından ilgilenmelerini ve bunlar üzerinde tesirli olmalarını Bağlamaktır" diye söze başladı. Olay, Bahçelievlerde, oldukça se- rin Ür evin az eşyalı geniş galonunda geçiyordu. Siyah saçlı, siyah gözlü, Amerikalı genç kadın, Mrs. John W. Porter, eşinin işi dolayısile Tür- kiyeye gelmişti ve henüz evini yerleş- tirmekle meşguldü. Fakat bu kalaba- lığın içinde gene de Amerikadaki derneğinin tüzüğünü ve gazetecinin istediği dokümanları bulup çıkarmış- tu. Mrs. Porter, Amerikanın şöhretli bir kadın derneğinin, daha iyi yürütülebilmesi için vatan- daşların çaba göstermesi (prensibine inanmaktadır. Üyesi bulunduğu "Lea- gue of Women Woters" -Kadın Seç- menler Birliği- bu konuda memleke- tinde gerçekten büyük işler (başar mistir. Gülü seven... Amerikan kadınlar, siyasi haklarım kazanabilmek için XIX. yüzyılın ikinci yarısından itibaren büyük bir mücadeleye girişmişlerdir, Bu güzel mücadele 1920 yılında nihayet buldu ve bu tarihte, Amerikalı kadınlar, seç- me ve seçilme hakkını kazandılar. Fakat büyük mücadeleci ihtiyar Car- rie Chapman Catt, birgün mücadele arkadaşlarını topladı ve onlara iş- lerinin bitmediğini, ancak yeni başla dığını bildirdi. Gülü seven dikenine katlanırdı. Kadınlar madem ki seçim haklarını kazanmışlardı, bunun So- rumluluğunu olanca ağırlığı ile taşı- yacak, oylarını isabetli şekilde kul- lanabilmek için çaba sarfedecek, memlekete gerçekten faydalı olmaya bakacaklardı. İşte bu tarihten itiba- ren de geniş milli siyasi oy komitesi "Kadın Seçmenler Birliği" ismini ala- rak derhal faaliyete geçti 1920 yılında kurulan birliğin, bugün AKİS, 2 TEMMUZ 1962 Amerikada 128 bin üyesi ve 1000 şu- besi vardır. Teşkilât "mahalli", "eya- letler seviyesi" olmak üze- re üç seviyede kurulmuştur. faal ve memleket meselelerinden ha- berdar Vatandaşların memleket ida- resine katılmalarını sağlamaktır. Bir- lik tam mânasile tarafsızdır. Bütün siyasi partilere, bütün adaylara aynı saygıyı göstermektedir. Ancak mese- leleri etüd edip, birlik olarak bu ko- nularda fikir sahibi olduktan sonra politikacılara, halka, yazarlara tesir ederek meseleleri doğru bildiği (o şe- kilde sonuçlandırmaya (o çalışmakta, tarafsızlığını bozmadan memleket me- selelerinde taraf tutmaktadır, Birlik, siyasi bakımdan kadını yetiştirmek için kurulmuştur. Kuruluşundan bu- güne kadar milyonlarca saat mem- leket meselelerini etüd etmiş ve so- ruların cevabını vermiştir. Yalnız, bu cevaplar, araştırma ve etüde daya- nan cevaplardır. Birlik bugüne kadar birçok kanunların parlâmentodan geçmesini sağlamış, bazen kanun ta- sarılarını desteklemiş, bazen bunları, ikna ederek, kendisi or- taya atmıştır. Yiyecek maddeleri ve ilâçlar hakkındaki kanun, idare me- kanizmasında ehliyete önem verilme- sini sağlıyan kanun, Kongrenin yeni- den teşkilâtlanmasını sağlıyan müca- deleler, atom enerjisinin sivil kont- rolü, dış yardımlar, karşılıklı emni- yet anlaşması, birlik tarafından şid- detle desteklenmiş ve başarıya götü- rülmüştür. Bunlar, birliğin ele aldığı kanunlardan ancak, birkaç tanesidir. Amerikan Çocuk Bürosu Şefi, bu büronun yaptıklarının ancak Seçmen Kadınlar Birliği sayesinde mümkün olduğunu belirtti. Birlik memleket meselelerini etüd ederken, diğer der- neklerle de işbirliği yapmaktadır. Çalışma sistemi Birlik, amacına iki yoldan gitmekte ve çalışmalarını başlıca iki kola ayırmaktadır: Seçmenler Servisi o ve Dudak güzelliği Gözlere şenlik birlik (oOprogramının o yürütülmesi... Seçmenler Servisi, birliğin ilk plan- daki sorumluluğunu karşılamakta- dır. Amaç, seçmenlerin muhakkak oy- larım kullanmalarını ve oylarını iyi kullanmalarını sağlamaktır. Bunun için namzetleri tarafsız şekilde halka takdim etmekte, halkın oy kullanma- sını sağlıyacak propagandaları yap- makta, seçmenleri bu göreve alıştır- makta, oy kullanma hakkında halkı aydınlatmaktadır. Namzetlerin prog- ramım halka anlatmak, siyasi parti- lerin toplantılar yapıp halkla temas etmelerini kolaylaştırmak, annelerin oy kullanmalarını sağlamak üzere seçim günlerinde evlere çocukları bek- 'eyecek üyeler göndermek, sandık baş- larına bedava otomobil seferleri ter- tiplemek te Seçmen Servisine ait- Birlik programı denilen oçalışma programının amacı ise, hükümet me- selelerini önce birlik üyelerine, sonra halka indirmek ve bunların önemlile- rini etüd ederek birliğin bunlar üze- rinde harekete geçip geçmiyeceğini tespit etmektir. Bu çalışmalar seçim zamanlarına mahsus değildir. ' Ke- sintisiz devam ettirilmektedir! Müte- hassıslar tarafından ciddi şekilde e- tüd edilmekte programa alınmakta, ondan sonra kampanya geçilmek- tedir. Meselâ, dış memleketlere yapı- lan gıda yardımları Amerikan efkan 33