2 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

2 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

ÇALI Kongreler Hak yerde kalmaz Geride bıraktığımız haftama basın- da pazartesi günü, İsçi Sigorta- ları Kurumu Genel Müdürlüğünün, Çalışma Bakanlığı ile müştereken kul- landığı gösterişli binasında hummalı bir faaliyet başladı. Saatlerin oO9,a yaklaştığı sırada binanın üst katın- daki geniş konferans salonuna, hal- lerinden bir hayli telaşlı oldukları an- laşılan oObir o kalabalığın dolmağa görülüyordu. Bir çokları, koridorlarda kaşalar yapıyorlar ve bazı meseleler- de birbirlerini iknaa çalışıyorlardı. Vakit ilerledikçe, salon da yavaş ya- vaş dolmağa başladı. O gün, İşçi Sigortaları Kurumu Genel Müdürlüğünün üst katındaki geniş Konferans salonunda başlayan toplantı, İşçi Sigortaları Kurumunun . Bü Kongresiydi. Kongreye, muhtelif işyerlerinden 84 işçi, 84 iş- veren temsilcisi ve Bakanlık temsilci- leri ile misafir delegeler katılmıştı. Kongrenin devam edeceği üç gün 1- çinde İşçi Sigortaları Kurumunun du- rumu ile, çeşitli işyerlerini temsilen gelmiş bulunan delegelerin- Kurum hakkındaki şikayet ve dilekleri görü- şülecek, bir rapor halinde Hükümete sunulacatı. Saatlerin 10'u gösterdiği o sırada, kısa boylu, tıknaz, gözlüklü ve son derece sevimli bir adam, oturmakta olduğu sandalyeden kalktı, küçük a- dımlarla kürsüye çıktı. Adamın adı Cahit Talastı ve Başkanı mevkiindeydi. İlk sözleri — Çalışma Bakanı Sa Bülent Eceviti, kongreyi açması için kürsü- ye davet ediyorum!" oldu. Ecevit, alkışlar arasında kürsüye gıktı. Flaşlar patlarken konuşmasına başl adı: — Sayın Genel Kurul Üyeleri ve misafirler. İşçi Sigortaları Ir. , Genel Kurul toplan- tısını e oum Ecevit, daha sonra sık sık alkışlar- la kesilen konuşmasında, İsçi Sigor- taları Kurumunun yeni hamlelerin eşi- ğinde olduğunu, Anayasanın bütün vatandaşlara tanıdığı sosyal güvenlik hakkını gerçekleştirmek için hizmet- lerini arttıracağını söyledi ve sözle- ini: — Genel Kurulun tenkit ve tavsi- yeleri ile bu değişiklikler için en müs- bet yolu göstereceğine inanıyorum" diyerek bitirdi. nn yeni bir alkış tufanı daha kopt İçinde bul akımmuz yılın başla- AKİS, 2 TEMMUZ 1962 ŞMA rında yapılan Çalışma Meclisi toplan- tısından bu yana, İçlerini dökebilmek fırsatını elde edememiş olan İşçi tem- silcileri dertlerini dinletebilmek o za- manının geldiğini, Çalışma Bakanının bu konuşması ile bir kere daha anla- mış oldular. Ne var ki, daha önceden tam bir fikir birliğine yarılamadığı da ilk nazarda gözler önüne seriliyordu. Nitekim, konuşmaktan çok dinlemeyi tercih eden işveren temsilcilerinin karşısında münferit bazı ataklarla kendi haklarını elde edebilmek için çırpınıp durdular. İstenmeyen Teşkilât Kongrenin ilk günü, komisyonların Asıl çabalar ertesi güne saklanmış- tu. Salı günü, ilk vaveyla, Basın tem- silcisi Sedat Ağralı tarafından kopa- rıldı. Ağralı, konuşmasına esas ola- rak işsizlik konusunu almıştı.. Türk İşçisinin İşçi Sigortaları (Kurumun- dan hiç bir fayda elde edemediğini, geçimini sağlamak için de kendisini dışarı atmaktan başka çâresi olmadı- gını söyledi. Bir ara: — Almanyaya iş bulmak, çalış- mak maişetini temin etmek için giden Türk işçisi, hükümetin imzaladığı a- kitle bir meteliğe satılmaktadır !" di- yince salonda bir taraftan alkış, bir taraftan da mırıltılar yükseldi. Hükümet temsilcisi olarak katılan- lar, önce birbirlerine bakıştılar. Son- ra ellerindeki bloknotlarına -birçok- ları eski yazıyla- kısa notlar düştü- ler. Ağralının konuşması, sık sık alkış- larla kesiliyordu. İşçi Sigortaları Ku- rumunun idarecilerine yönelttiği bir cümlesi de, içinde bulundukları bina- nın sakinlerini bir hayli tedirgin et- me yetti. Ağralı: şçi Sigortaları Kurumu, Hü- küme iktidarlarının elinde osağmal ineklere dönmüştür!" diyince yer yer yükselen "bravo!" sesleri, Kurumun geniş salonunda akisler yaptı. Ağralı, İşçi Sigortaları Kurumu- u vaziyetine bir son verilmesi Gelemnisid bulunduktan sonra al- Türkiye Petrol -İş Sendikası Başka- nı Ziya Hepbir yaptı. Ziya Hepbir de kendisinden önce konuşan hatibin ten- kitlerini bir başka yönden tamamladı. Uzun uzun alkışlanan konuşmasında, İşçi Sigortaları Kurumunun "a" da "z" ye kadar reforma tabi tutulması gerektiğini söyledi. Kongre, İşçilerin, sigortadan ve dolayısıyla işverenden şikayetleri ile başlayıp, şikayetleri ile sona erdi. Ge- Bülent Ecevit İkinci depar ride bıraktığımla haftanın ortasında çarşamba günü, çalışmalar sona e- rerken, bir tkım gerçekler de gözö- nüne serilmiş bulunuyordu. Kongrenin ilk toplandığı gün teş- kil edilen, "Mevzuat", "Teşkilât", "Ziraat" ve "Dilek ve Temenniler" Komisyonları Kongre süresince yapı- lan tenkitleri de nazarı dikkate ala- rak, işçileri memnun edecek ve Si- gorta bünyesinde değişiklikleri (o ge- rektirecek pek çok hususu hazırladık- ları raporlara dercettiler Sigortaya yapılan hücumlar ve so- nucunda elde edilmesi istenen husus- lar, "Mevzuat" ve "Teşkilât" Komis- yonları raporlarında en iyi şekilde belirtildi. İşçi Sigortaları Kurumu Kanunun- da, kısa zamanda yapılacak bir deği- şikliğin ve Teşkilâtın, çok geniş işçi kitlesini bünyesinde (o barındıran bir kuruma uygun şekilde ıslahının, i lerin de işverenlerin de müşter tekleri olduğu anlaşıldı. Bir taraftan elde olmayan imkânsızlıklar yüzünden işçiler mağdur duruma sokulurken bir taraftan da elde bulunan imkan lar, -mahdut ta olsa- değerlendirilmek ten uzaktır. İşveren ve İşçi temsilci- lerinin müştereken üzerinde durduk- ları bir nokta, İşçi Sigortalarının iş- çilerden kesilen sigorta primleri ile elde ettiği büyük geliri İşçilerin iste- gine ve menfaatına uygun şekilde kul- lanmayıp, pek çok zaman gereksiz şekilde harcamış olması ve bunun da Sigortadan beklenen tam bir tezat teşkil etmesidir. İşçi Sigortaları, bir taraftan işçiler için son derece ağır şartlar altında çok küçük ve kullanış- sız meskenler inşa ederken, diğer ta- raftan, kuruluşu ile biç ilgisi bulun-