2 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

2 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Bir sürpriz K abinenin teşkilinde C.K.M.P. fas- la sıkıntı sekmedi. Bir avuç mil- letvekili aralarında çabuk anlaştılar. Ticaret Bakanlığı için Ete rakipsizdi. Adalet Bakanlığına gelince, Yörüke i . Sadece Basın - raz çekişme oldu. Evvelâ ortada iki isim mevcuttu. Nurettin Ok ve Nuret- tin Ardıçoğlu. Ardıçoğlu daha teşeb- büsün başında sandalyeden vazgeçin- ce Ok rakipsiz kalmış oldu. Oldu a- ma. Grup toplantısında karşısına bir- den Celâl Karasapan çıktı ve Oku bir oyla mağlüp ediverdi. Genç mil- letvekili neye uğradığını şaşırdı. Top- lantıya Oğuz katılmamış. Okun şansı bu bakımdan azalmıştı. Ama bu saye- de, Y.T.P. dende, C.K.M.P. dande "geçimli adamlar" Bakan tâyin edil- miş oldular. Çeşitli rüzgârlar C.H.P. nin Hükümet programıyla il- gili grup toplantısı haftanın so- nunda cumartesi günü saat 15 de baş- ladı. Grupta konuşan hatipler daha Ziyade hükümet programı üzerinde değil do hükümeti teşkil eden şahıslar üzerinde durdular. Saat 19.40 da grup bir takrir ile ertesi güne bırakıldığın- da bütün hatipler bir tek nokta üze- rinde ittifak halindeydiler: Hükümet programı muğlaktı. akat asıl eğlenceli (o hikâyeler, grup toplantısının yapıldığı salonda değil de kuliste cereyan etti. Haftanın sonundaki o cumartesi ünü milletvekilleri in saatlerde kulise daldılar. n kendi iç kulisi hayli hareketli ve bereketli ol. du. Milletvekilleri ve senatörler grup- lar halinde Meclis salonlarında top- landılar ve içerdeki hareket tarzını kararlaştırdılar. Xn kalabalık grup bir yandan Erimin, bir yandan genç- lerin teşkil ettiği gruptu. Genç millet- vekilleri de nabız yokluyorlardı. Bir a- ra mesele hayli kızıştı. Erim bazı sual lere muhatap oldu. Erimin etrafında toplananlar, Sabri Vardarlı, Turhan Şahin, Sadrettin Çanga, Dr. Ruhi So- yer ve Rüştü Özaldı. Sualler, Erimin Hükümet programı ve Kabine hak- kındaki fikirlerini dökmesine (o sebep oldu. Böylece hâdiseleri kendi istika- metine şevke gayret sarfeden Erimin e ayakları suya erdi. Zira Erim her suale lastikli cevaplar vererek genç- leri kendi tarafına Okaydırmağa ça- lışıyordu. Fakat gençler bu oyunlara gelmediler. Konuşmalar daha sonra karşılıklı kanaat beyanı şekline inkılap etti. İ- ki ayrı tez ortaya çıkıyordu. C.H.P. nin iki kanadı Erimciler ve gençler iki ayrı yönden kulis yapmaktaydı- lar. Birinciler, yani fırsatçılar, içeri- AKİS, 2 TEMMUZ 1962 de şahıslar üzerine e ve bu şahıslarla bu kabinenin yürü yeceğini savunacaklardı. İkinciler y ya- ni gençler ise ayni fikirde değillerdi. Onlar program üzerinde imali-fikr etmişlerdi. Her birisinin elinde bir birinci Koalisyon hükümetinin bir de ikinci Koalisyon hükümetinin progra- mı vardı. İkisi arasındaki benzerlik- leri işaret ediyorlar notlar alıyorlar- dı. Gençlere göre program hiç bir ye- nilik getirmemekteydi. O kadar ki ba- zı kısımları aynen bir evvelki hükü- metin programından alınmıştı. Rüştü Özal, İsmail Ertan ve Sabri Vardarlı bu tezin sahipleriydiler. Onlar şahıs- lardan ziyade program üzerinde ten- kidler yapmağa kararlıydılar. .H.P. grubunun toplanma saati olan 15'e kadar hava bu şekilde geliş- YURTTA OLUP BİTENLER lisçilerin başında oLebit Yurtoğlu ve iki arkadaşı Necip Mirkelamoğlu ila Arif Ertunga bulunuyordu. Canı sı- kılan ilk milletvekili ise Naci Yıldı- rım oldu Feyzioğlundan sonra Baykam söz aldı ve konuşmasında gençlerin ileri sürdükleri temi işledi. Hükümetin gruba getirdiği program kifayetsizdi. Muğlak tarafları pek çoktu. Baykama göre hükümet bir oyalama siyaseti takip etmekteydi. Aksi olsaydı bazı noktalar açık ve seçik gözler önüne serilir bir e kelimeler arkasına gizlenilmez. Harlamdın sonra Yahya Der- mancı söz aldı. İçelin ateşli milletve- kili de aynı konulara temas etti ve ilave olarak yeni kabinenin Bakan- larına çattı. Dermancıya göre seçi- Yeni Bakanlar Kurulu Çankayada Artık, dinamit koymak yok! ti. İşte tam bu sırada bir başka grup daha alâyişle sökün etti. Bu Gülek ve arkadaşlarıydı. Onlardan hemen sonra hükümet üyeleri gruplar ha- linde gelmeğe başladılar. İlk gelenler Turhan Feyzioğlu, Bülent Ecevit ve Ferit Melendi daha sonra diğerleri de geldiler. İnönü Kabine arkadaşların- dan daha önce gelmiş ve ön sırada ye- rini almıştı. En son gelen Fethi Çelik- baş oldu. Grubun bütün yıldırımları- nı üzerine çekecek olan Çelikbaşı gö- renler onun pek keyifsiz olduğunu farkettiler. İlk hatipler İlk sözler Grup toplantısı başlar başlamaz ilk sözü Başbakan Yardımcısı Feyzi- oğlu aldı ve Hükümet programını o- kumağa başladı. Okuma faslı başla- yınca evvela kulisçiler sonra da canı sıkılanlar soluğu dışarda aldılar, ku- len Bakanlar grubun temayülüne uy- gun şahıslar değillerdi. Toplantı bütün hararetiyle devam ediyordu. 28 hatip söz almış durum- daydı. Fakat sâdece 18 hatip konuş- mak İmkânına sahip oldu. C.H.P. Meyvalı ağacın hikâyesi Bitirdiğimiz hafta içinde, başkentin siyasi çevrelerinde birden bire C.H. P. bütün aktüalitenin ön plânında be- lirdi. Aslında, bunda fazla şaşılacak bir taraf yoktur. İçindekilerin ve dışında- kilerin kopardıkları bütün "öldü, bit- ti, mahvoldu" teranesine rağmen es- ki partinin Türkiyede I numaralı si- yasi kuvvet olduğu yeniden gözler ö- nüne serilmiştir. C. H. P.nin hezi- 9