2 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

2 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

Emin Paksüt Emin o Paksüt, iyi bir Bakan olmadı. Çekilmenin fazileti Olamadı. Bayındırlık Bakanlığında bir müfettiş zihniyetiyle değil de açık ve geniş bir dinamizmle kolla- rı sıvayacak adam, mensup yabilecek ilken Paksüt anlamadı, o bunların madı. man da, en basit, feferruatın yetişme tarzı buydu, ufku ayrılmasının, Paksüt de ayrıldı, dı. Kof bir kendini iskemleye sarılıp kalmadı. medi.. Fayda vermediğini anladı, sahaya gönül rahatlığıyla, huzurla Ne oldu? Bir anda itibarı arttı. ulunduğu hükümete sadece frenledi. bir ferahlık sebebi olacağında Israr etmedi, beğenmenin cılız tesellisiyle "Bakanlık kabul etmeyeceğim'dedi ve ei- gerçekten döndü. Simdi hiç kimse, büyük avantaj sağla- Yatırımların o önemini inandırmanın kavra- O kadar çok konuştu M, herkes illahlah dedi., Konuşmadığı sa- teferruatı ısa zaman işlerle uğraştı. içinde, onun Bakanlıktan itifak edildi. cilve yapmadı, işi pişkinliğe vurma- kendini gülünç edterek Jaydalı olduğu ve olacağı Paksüte bakıp bı- yık altından gülmüyor. Mercedes 300e kurulup dolaşmak güzeldir atma, caddelerden geçerken Eski Bayındırlık Bakanı, oradan ayrılırken verdi. gu sevgiyi ve takdir hissini kazandı. istihfaf dolu bakışlara hedef olmamak şartıyla.. Bakanlık Gözü tok politikacıların, sandalyasında (o veremediği imtihanı Türkiyede sahip oldu- Kısa denemenin, bu avantaj da ek- lenince, genç Emin Paksüte küçük heveslerin ve basit çalım satma im- kanlarının çok üstünde fayda sağlayacağı muhakkaktır. İstenmeden kalmanın acılığını, hangi şekerli cila örtebilir ki? Tabii, insanda biraz yüz olması şartiyle... de müsbet neiselerin. Ni Grupu, gene de meseleyi sükünetle aşağı yukarı ittifak e halledemedi. Sezgine yardımcı, Ata. Haftanın Ker bi ese, kuru- Bodur ve Ethem Kılıçoğluydu. İki lan ekibin başarı şansı noktasına ge- lip dayandı. Şark ve garp K oalisyona katılan siyasi partiler- den ekip konusunda en fazla çat- lak ses veren Y.T.P. oldu. Liderlerin ve kurucuların koalisyon şartlarında vardıkları anlaşmaya rağmen, Y.T.P. Meclis Grupunda bazı milletvekilleri tiz perdeden haykırmağa başladılar. Bu defa itirazcıların başını Çanakka- le Milletvekili Refet Sezgin çekiyor- du. Bilgin ve Önderin partiden ayrıl- masıyla bir parça rahatlıyan Y.T.P. 8 genç milletvekili C.H.P. ile yapılacak koalisyonun partilerine zararlı olaca- ğını, teşkilâtta çöküntülerin meyda- na Deleceğini Grupta Alicanın yüzü- ne haykırdılar. Y.T.P. Genel İdare Kurulunda ve Meclis Grupunda koa- lisyonla ilgili müzakerelerde, Hükü- mete iştirak fikrinin ziyadesiyle sa- vunucusu bu defa Fahrettin Kerim Gökay oldu. Gökay, çok az bir zaman evvel Genel Başkanlarıyla araların- da mevcut gerginliği unutmuş, Alica- nın yanında yaman bir silâhşör kesil- mişti. Gekayın yarımda koalisyon a- leyhinde söylenen tek kelime, söz sa- hibini, eski İstanbul valisinin "hain-i ilân etmesi için kâfi geliyor- Y.T.P. li müfritler, koalisyon şart- larında beş aşağı beş yukarı bir an- laşmaya varıldığını hissedince bu de- fa Y.T.P. kontenjanından kabineye girecek olanların üzerinde maraza çı- kardılar, İlk hücuma uğrayan tabia- tıyla, kendilerince C.H.P. ne pek ya- kın' Raif Aybar oldu. Alicana bu ko- nuda baskı yapmağa başladılar ve Aybarın Devlet Bakanlıklarından bi- e tâyin edilmesi halinde Kabine- e kırmızı oy vereceklerini kati bir Heanla söylediler O gün, Y.T.P. Genel Başkam için son derece sıkıntılı bir gün oldu. Bir tarafta Başbakan İnönü Y.T.P. den gelecek listeyi bekliyor, yeni Kabine- sini Cumhurbaşkanına sunmak üzere sabırsızlanıyordu. Diğer tarafta Y.T. P. li müfritler -sayıları 10-15 ara- sındadır- Aybarın Kabineye girmesi halinde büyük gürültü çıkaracakları- nı alenen söylüyorlardı. Bütün bunlar yetmiyormuş gibi, Y.T.P. içinde bir de şark - garp mü- cadelesi başladı. Y.T.P. li Halit Zar- bun, Mehmet Ali Demir Bakanlık kol- tuğunun ılık havasına kendilerini kaptırdığından, Yusuf Azizoğlunun liderliğini yaptığı Şark Grupunun karşısına dikildiler. Kabinede yer a- lan Y.T.P. li politikacıların birçoğu şarklıydı ve Azizoğlu Grubunun a- damlarıydı. Mahmut Vuralın sandal- yelerden birisine atanmasını, karşı hizip imkânı yok kabul etmiyordu. Sivas ilinden altı kişilik kontenjana iki milletvekili dahil Y.T.P. nin kabinedeki temsilcileri â- deta C.H.P. yakını oluyordu! Çekişme omüfritlerin galebesiyle sona erdi. Zaman yoktu. Mahmut Vu- ral müfritlerin zoruyla listeden çıka- rıldı. Bu.sıralarda Alican evine oçekil- miş, mutadı hilâfına bir hayli sinir- lenmişti. Nihayet Y.T.P. kabine üyelikleri melesini bir hal çaresine bağladı. Devlet Bakanlıklarından birine Raif Aybar getirilecekti. Bu hale göre A- zizoğlunun Tarım veya Sağlık ba- kanlığına getirilmesi gerekiyordu. A- zizoğlu ihtisası olan Sağlık işlerini yüklendi. Ancak bu defa Gökay açık- ta kaldı. Gökaya yer bulunmakta ge- cikilmedi. İstanbulun eski valisi İmar ve İskân işlerinde kâfi ehliyette sa- ıldı! Saat 18.30 sıralarında Alicana son durum bildirildi. Genel Başkan bir parça rahatladı, evinden çıkarak Baş- bakanlığın yolunu tuttu Böylece, o gece saat 19 a gelirken İkinci İnönü kabinesi resmen teşek- kül etmiş oluyordu. AKİS, 2 TEMMUZ 1962