2 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

2 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

tacil etmek kararına vardı. İçişleri Bakanı önümüzdeki hafta (Doğuya gidecek ve bu mesele ile yakından il- gilenecektin Doğudaki asayiş meselesi yeni bir mesele değildir. Beş yıldan beri Siirt ve civarında muhtelif dağlarda kanun dışı yaşıyan eşkiıyalar o çoğal- mış bulunmaktadır. Ancak bunların faaliyetlerini bu derece arttırdıkları, Ufak çük çapta kaçakçılık olayları illerinin "tabiatı icabı" sık sık rast- lanan olaylardır. Mahalli jandarma teşkilâtının devamlı kovuşturması s0- nucunda bunlardan pek çoğu ele geç- miş, bir. çoğu da sının aşarak Suriye- ye iltica etmişlerdir. n iki yıl içinde, Doğu illerinde birdenbire ortaya çıkan bu tip kanun dışı insanların cüretleri artmıştır. Basın âleminin olaylara ziyadesiyle yer vermesi, dağ adamlarının guru- runu okşamış, basılı resimlerini gör- meleri, maceralarını okumaları tesirli olmuş ve m biraz daha hız- lanmıştı Bunun dışında Doğu illerinde sını- ra, yakın bölgelerde, münhasıran ka- çakçılık yapan silahlı eşkiyalar, bu- ralarda alınan tedbirlerin kendilerini itmesiyle başka yerlerde kısmet ara- mağa çıkmışlardır. Evvelâ sınırdan canlı hayvan ve uyuşturu madde ka- çıran profesyonel kaçakçıların yolunu maktan çekinmemişlerdir. Son olaylara adı karışan eşkiya- lardan hemen hemen hepsi, başlan- gıçta küçük kaçakçılık şebekeleri ha- linde çalışan kanun dışı adamlardır. Hapishaneden kaçarak dağa sığınan ve hikâyelere konu teşkil eden şaki- lerle, bunların ilgisi bulunmamakta- dır. Güç takip Mahallin insanları olan eski kaçak- cı-yeni eşkıyaları yakalamak ha- kikaten güçtür. Bulundukları mıntı- kayı son derece iyi bilen, dağı taşı adım adım tanıyan dağlıları yakala- mak için takibe çıkan müfrezeler ço- gu zaman aradıkları adamların, sınırı bir kuş hafifliğiyle geçip Suriyeye sı- ğındıklarını öğrenmektedirler. İsin garip tarafı, müfrezenin ta- kibe çıktığı haberi, en seri haberleş- me vasıtalarından daha seri, eşkiya- ların bulunduğu mıntıkaya ulaşmak- tadır. Çaresiz kalan Siirt valisi Vefa Poyraz bir buçuk ay evvel başkente çağırıldı. Eski bir asker olan Poyrazın bu konuda bilgisi oldukça fazladır. An- karaya gelen Siirt Valisi, zamanın İçişleri Bakanını ve Başbakanı gör- dü; Kendileriyle bu konuda uzun uzun konuştu. İsteklerini bildirdi. İsteklerinin başında takibin alâ- yişle değil gizli kapaklı yapılması yer aldı. Poyraz İçişleri Bakanına o ci- varı gayet iyi tanıyan bazı subayla- rın isimlerini verdi ve bunların eşkı- yalarla e takipte görev almak ü- zere bir müddet Doğu illerine gönde- rilmesini ilen etti. Bakanlık isteği makül gördü. Poyraza talebinin yeri- ne getirileceğini bildirdi. Ayrıca ken- disine bu meseleyle ilgili mali yardım- da bulunulacağı ve ihtiyacı kadar tahsisat çıkarılacağı da müjdelen- di u sıralarda Doğu illerinde, orala- rı dağlılar kadar iyi tanıyan birçok subay görevli bulunmakta ve eşkiya- ların takibiyle ilgili harekâtın plân- lamasını yapmaktadırlar. Şırnak - Silopi bölgelerinde yapı- lacak sarma harekâtı neticesinde bir sonuca varılacağı ümit edilmektedir. Dağlılara yataklık eden köylerle, bu köylerdeki adamlar tesbit edilmiş ve birçoğu nezaret altına alınmıştır. İ- YURTTA OLUP BİTENLER çişleri Bakanının gezisiyle son hazır- lıklar yapılacak ve kısa zamanda ha- rekât başlayacaktır. Sosyal Hayat “Dert çok, hemdert yok.." Bitirdiğimiz haftanın ortalarında bir- gün İstanbulda, kızgın bir yaz gü- neşinin kasıp kavurduğu büyük asfalt caddelerden birinde bir Belediye oto- büsü şoförü, biletçinin "Buraya kadar. Son durak, beyler!." dediği sırada gömleğine kadar işlemiş terini kurula- dı ve sıkıntılı bir tavırla, muhatabına: "— Bu bizimki hayat değil birader. On lira kırksekiz kuruş asgari ücret- le beş nüfusa bakıyorum" dedi. Sonra cebinden çıkardığı bir İkinci sigarasını hırsla yaktı ve öfkeli bir nefes çekerek dumanını savurmaya başladı. Muhatabı ise sessizdi ve hak verdiğini belli eder şekilde kafasını sallamakla yetindi. İstanbuldaki 11 bin Elektrik Tran- vay Tünel İşçisinin bugün içinde bu- lunduğu durum, sadece yürekler acı- Türk - İş Genel Merkezi Şikâyet kutusu