2 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

2 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XXIV; Sayı: 418 YURTTA AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 2 Temmuz 1962 OLUP BİTENLER İnönü Kabinesi yeni kadrosuyla toplantı halinde bir olmazsa bir daha! Amasyanın Millet Koyun can derdinde Bi haftanın içinde, metin tasavvurlarının sıyla unlar yürütecek kadro olduğunda çok kimse "yumurta mı tavuktan çıkar, tavuk mu yumurta- dan" tarzında bir soruyla karşıkar- şıya kaldı. Memleketin gerçeklerine i proğramın yeni bi yiyecek, ekip mi programı? Prog- ram tatlı ümitle; uyandırırken, eki- bin kötülüğü bütün aleyhteki kuvvet- lerin rübaplarına gür sesli bir tel ilâve etti. Buna rağmen, milletin gene bir bekleyiş devresine girdiğinin gözden kaçmasına imkân yoktur. Hükümetin, ilân ettiği tasavurlarından her han- gi birinin karşısında ciddi olarak va- ziyet almak bahis konusu değildir. 4 bardağı, Bunlar hep, uzun süredir tahakkuku beklenen hususlar, tiyaçlardır. Ekonomi politikasında -yeni tâbirle- soyut liberallerin de, soyut sosyalistlerin de "çekingenlik" bulması, 'karşı tarafa fazla tâviz ve- rildiğini ileri sürmesi bir iyi belirtidir. Zira, kalkman batının kapısından şöy- lece bir bakmak o Ülkeleri devletle özel teşebbüsün elele çalıştığı mutedil bir sistemin refaha kavuşturduğunu görmeye yetecektir. İki sektörün nis- beti memleketin durumuna göre a- yârlandığına göre bizim eksiklerimiz ve imkânlarımız karşısında, bilhassa ilk yıllarda devletin ön plânda tutul- masında yadırganacak bir şey oyok- tur. Aynı şekilde, plânlı kalkınmamı- zın iç finansmanının da kaynakları sömürüp *kurutmayan, ama Nasred- din Hocanın dikenli tellerine tüylerini bırakmak suretiyle adamcağızı sı- kıntıdan kurtaracak koyunlarını da hatırlatmayan bir vergi oreformuyla daha doğrusu ih-. sağlanmak istenmesi mantık ve sağ- duyu icabıdır.' Bundan dolayıdır ki memleket hayatı, böyle bir nenin bir kaç meyeceği hanetlere metinde bir kıpırdanma kaydetmiş, bilhassa krizin geçiştirilmiş (olması ziyadesiyle soluk benizlere biraz pem- elik getirmiştir. Bu hafta biterken bir iyimserliğin etrafa hâkim olduğunu söylemek, mü- balağanın dik âlâsıdır. Ama Hükü- metin göstereceği her başarının, duru- mu aritmetik de değil, geometrik nisbetlerle düzelteceğinde hiç bir şüp- he yoktur. Zira bu millet, işbaşına geçmiş o- lanlardan, Allah rızası için kendi gün- delik hayatına nihayet devamlı selah getirmesinden fazla bir şey isteme- mektedir ve bunu yapanı gördü mü, ona dört elle de değil, ondört elle sa- rılmaya can atmaktadır AKİS, 2 TEMMUZ 1962