6 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

6 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

söylememek, kırtasiyeciliğin dar gem beri içinde kalmamak ve bunu icap ettiğinde kırıp resen mantıki karar- ları almak, masanın iki tarafında bu- lunanları da, yani omaliyeciyi de iş sahibini de düşünmek, kredi hacmi- ni daha elastiki hale sokmak gibi e- saslara bağlı kaldığından Ferit Me- lenin şahsiyeti, son haftalarda açı- lıp düzelen memleket havasında rol oynadı Bazı özellikler Yeni Maliye Bakam 1932 yılında bir akrabasıyla evlenmiştir. Bu izdivaçtan iki çocuğu vardır. Kızı halen avukatlık yapmaktadır. Oğlu ise Maarif Kolejinin orta kısmını bitirmiştir. Melenin eskiden çok si- gara içmek gibi adeti vardı. Yedi se- ne evvel bu itiyadını terketti. Buna da bir bütçe komisyonunda geçirdiği kriz sebep oldu. O gün bugündür si- garayı ağzına koymaz. İçki içmek gibi bir itiyadı yoktur. Arada sırada içer. Gençliğinde ata binmeği pek se- verdi. Sporların içinde en fazla su sporlarına düşkündür. Tiyatroyu se- ver, sinemaya da gider. Bilhassa kov* boy filmlerini pek dinlendirici bulur. Akşamlan okumak gibi bir faydalı âdeti vardır. Mali literatürü takip e* der. Fransızca bilir, ingilizceye de vukufiyeti o vardır. emek seçmek huyu yoktur. Bulgur pilâvına doya- maz. Sıhhi bir derdi yoktur. Sadece tansiyonu bir parça düşüktür. Bunun Bakanlığı sırasında daha mı düşeceği, yoksa yükseleceği ni mali tasarılar Meclise geldiğinde bel- li olacaktır. İş Hayatı Batılı bir seminer Bu satırların okunduğu sırada İstan- bulda, Yeşilköyde Marmaraya ba- kan muhteşem Çınar Otelinin son de- rece zarif bir şekilde döşenmiş mo- dern roof'unda, sayıları elliyi bulan bir dinleyici otopluluğu, bir konferansı dinlemeye hasırlanmış olacaktır. "E- konomik ve Sosyal Etüdler oKonfe- rans Heyeti" tarafından hazırlanan bu konferans, aslında, verilecek olan 31 konferanstan ilkini teşkil edecek- tir. İlk konferansı verecek olanın a- dı, iktisad ilmi ile uğraşanlar için pek yabancı sayılmasa gerektir. Kon- feransçının adı Bert F. Hoselitz'dir ve Amerikanın ünlü Chicago Üni- versitesinde (iktisat (ookutmaktadır. "Sanayi yatırım imkânları ve millet- lerarası birkaç mukayese" adını ta- şıyacak olan bu konferansı, o çeşitli milletlere mensup iktisat profesörle- ri, uzmanlar ve hükümet müşavirle- rinin vereceği diğer 30 konferans tâ- kip edecektir. AKİS, 6 AĞUSTOS 1962 grupta toplanmış olan bu se- ri konferansların birinci bölümünün genel konusu "Sanayileşme ve yerli sermaye terakümü ile nüfus meselele- ri" olacaktır. 6-11 Ağustos tarihleri arasında verilecek olan bu konferans- larda Bert Hoselitz'den sonra sırasıy- la Kemal Kurdaş, Paolo Rogers, Şa- hap Kocatopçu, Prof. Ömer Celâl Sarç, Prof. Hemlut Lipfert, Prof. Hi- sao Otsuka, Prof. Memduh, Yaşa, Bü- lent Yazıcı ve İbrahim Öngüt konu- şacaklardır. Hamburg O Üniversitesi Rektörü olan Prof. Helmut Lipfert "devletin sermaye terakümünü tanzi- mi ve direkt yatırımları" konusunda konferans verecektir. Tokyo Üniversi- tesinden Prof. Hisao Otsukanın ko- nusu ise "Japonyada iktisadi devlet teşebbüslerinin rolü"dür. Küçük sana- YURTTA OLUP BİTENLER "Sanayileşme ve dış yardımlar" konulu seminerde ilk" konferansı bir Amerikan şirketinin başında bulunan Maxvelle Stamp verecektir. Stamp'ın seçtiği konu son derece caziptir ve "Sayileşmede dış yardımlar" adını ta- şımaktadır. İngilterenin o ziyadesiyle muteber Londan Scholl of oEcono- mics'inde önemli bir kürsü sahibi olan Prof. Basil Yamey'in konferansı Stamp'ı takip edecek ve Profesör "Dış yardımlarla ilgili bazı meseleler" ü- zerinde duracaktır. Dünya Bankası ve Ekonomik Kalkınma Enstitüsü mensuplarından John D. Adler ise "İktisadi gelişmeye yabancı mali kay nakların katılması"nı inceleyecektir. Onu İstanbul Üniversitesi doçentlerin- den Oktay Yenal ve Kahire Üniversi- tesi Profesörlerinden Said El Neg- Pant ve Chenery Karşılıklı yi işletmelerinin verimliliği konusun- da' büyük bir tecrübe geçirmiş olan Japonyanın İktisadi Devlet o Teşeb- büsleri konusundaki tutumu, daha şimdiden bu konferansları ziyadesiy- le ilgi çekici bir hale getirmektedir. Konferansın ikinci grupu ise "Sa- nayileşme ve dış yardımlar" konuşa- na tahsis edilmiştir. Bu konuda mil- letlerarası ölçüde söz sahibi yabancı bilim adamlarının ve Türk uzmanla- rın düşünceleri, sanayileşme yolunda olan Türkiye bakımından hayati ö- nem taşımaktadır. Hele dış yardımlar meselesinin görüşülmesinin, Türkiye- ye yardım için NATO kanalı ile kuru- lan Konsorsiyumun faaliyete geçtiği zamana tesadüf etmesi okonferansla- rın ilmi değerlerinin yanısıra aktüel değerlerini de arttıracaktır. Jikirler gar ve Iran Sanayi Bankasından Haş- met Alai takip edeceklerdir. Said El Neggar, "İktisaden gelişmekde bulu- nan memleketlere zirai ürünler fazla- sıyla dış yardımın sağlanması" o ve "İktisadi gelişmede olan memleketle- re yapılan yatırımlar" konulu iki kon- ferans hazırlamış bulunmaktadır. Mı- sırdan gelen Said Neggarın dış yar- dım konusundaki fikirleri (o merakla beklenmektedir. timin sesi dinlense.. Bu gruptaki konferansların en ilgi çekecek olanı muhakkak ki Ame- rikalı Hollis B. Chenery'nin "İktisadi plânlama ve dış yardımlar" meselesi- ni inceleyecek olan konferansıdır. Marshall Plânının uygulanması için kurulan "Agency for İnternational Development" - AID- teşkilâtının ö- 11