6 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

6 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

ladı. Fakat, bu defada şansı yâver gitmedi. O sırada patlayan I. Dünya Harbi pek çok Vanlı ile birlikte Me- len ailesini de hicrete zorladı. Rusla- rın Vanı işgali üzerine Vanlılar Di- yarbakıra kaçtılar. Küçük Ferit ve ailesi bir kaç yıl Diyarbakırda kal- da şanssızlık Melenlerin kapısını bir kere daha çaldı. Baba Melen genç yaşta hayata veda etti. O zaman Fe- rit Melen, ilkokulun son sınıfınday- dı. Melen ailesi bu kayıptan sonra tekrar Vana döndü. Bundan sonra Ferit Melenin hayat ile mücadelesi başladı. Vanda Melenler dede yadigâ- rı bir meyvalıktan istifade ederek geçimlerini sağladılar. İşin 'zoru, ailenin en büyük ferdi olan delikan- lıya düşüyordu. Ferit Melen bir ta- raftan da okuluna devam etti. Orta- okul binbir sıkıntı içinde bittikten sonra lise için parasız imtihana gir- mek vacip oldu. Ferit Melen bu im- tihanı kazandı ve Bursada liseye de- vama başladı. 1928 yılında lise, o za- manki tâbirle âliyyülâlâ -pekiyi- ile bitti. Delikanlı bundan sonra yolunu seçti. Mülkiyenin imtihanlarına girdi ve onu da kazanarak ailesine yük ol- madan okumağa devam etti. Mülkiye Mektebinin İdari şubesi 1931 de bitince Melen hayatla burun buruna geldi. İlk vazifesi, lise tahsi- lini yaptığı Bursada Maiyet memur- luğu oldu. Sonra sıra ile, bir buçuk yıl müddetle Orhangazi, Gemlik, Mu- danyada kaymakam vekilliği (oyaptı. O sırada açılan bir imtihan Ferit Me- len için yeni bir saha oldu. Maliye Müfettişliği imtihanına girerek onu da kazandı ve Maliye Müfettiş Mua- vini ve Müfettişliği yaptı. 1931 yı- lında ise şans Melene güldü. Staj için bir yıl müddetle Fransaya gönderil- di. Fransa seyahati, Melen için pek faydalı oldu. Zira bir yıl içinde ge- rek Maliye Nezaretinde, gerekse Ma- liye Teftiş Heyetinde ilgi çekici ça- lışmalar yaptı ve çok şeyler öğrendi. Zaten bundan sonra da Melen, on yıl müddetle çeşitli yerlerde müfettişlik vazifesi gördü. Hatay Devleti teşek- kül ettiğinde Türk Hükümetinin Ma- li Müşaviri olarak çalıştı, Hatayın a- navatana ilhakı yolunda elinden ge- len gayreti gösterdi ve bu arada il- hakın sarsıntısız geçmesi için mali mevzuatı türk mali mevzuatına göre âyârladı. Hataydan döndükten sonra Mele- nin vazifesi, Maliye (Bakanlığı Tet- kik Kurulu üyeliği oldu. 1946 da ise Vasıtalı Vergiler Umum Müdürlüğü- ne tayin edildi. Vasıtalı ve vasıtasız vergiler Umum Müdürlükleri birleş- AKİS, 6 AĞUSTOS 1962 w Kulağa Küpe . Kâr Yılı! Arnavuta o sormuşlar: "Cehen- neme gider misin ?" diye. Arnavut, suale sualle (cevap vermiş: "Maaş ? ideal arkadaşlarının nin gazetesine, tutumlarının ne- deni hakkında demeç Buyrın o beraber okuyalım: bette ki biz bu yaşta bir emek- li maaşı ile geçinecek (o değiliz. İstikbalimizi o düşünmek o mecbu- Ra iz tad, düşün! Düşün ama, biraz dü memleket, müllet fi- lan var. Onları da düşün oya- hu... tirilip Gelirler Umum Müdürlüğü ku- rulunca Gelirler Umum Müdürlüğü- ne getirildi. Bu vazifesi 1946 - 50 yıl- larına kadar devam etti. Gelir Vergi- si Reformu da, bu devrede gerçek- leşti. Melen Maliye Bakanlığında bu- lunduğu müddet içinde pek çok Ba- kanla çalıştı: Ağralı, Halit Nazmi, Nurullah Esat Sümer, Şevket Ada- lan ve İsmail Rüştü Aksal. Politika içinde Ferit Melen 1950 seçimleri arefesin- de C.H.P. ye girdi. Ondan sonra YURTTA OLUP BİTENLER Van adayı olarak 1950 «esimlerine iştirak etti. 1950 de Van milletvekili olarak Meclise geldi. O sırada yapı- lan ilk C.H.P. Kurultayında da C.H. P. Meclisine seçildi. 1954 seçimlerinde kaybeden Me- len, bir büro açarak Serbest Mali Müşavirliğe başladı. Bu tecrübe ken- disine çok şey kazandırdı, ufkunu aç- tı, "masanın öteki tarafı"nı tanıttı. Böylece hayatını idame ye 1957 seçimlerinde ise hem Ankar dan, hem de Vandan milletvekili se- çildi. Melen Vanı tercih etti. İşte en hareketli devre de bundan sonra baş- ladı. D.P. ninen az ünlerinde Melen C.H.P. li, arkadaşlarıyla tesrii vazifesine devam etti. Mücadele bir 27 Mayıs sabahı so- na erdi. Müjdeli haberi, Melene ta- nımadığı bir hanım telefonla verdi. Kızılaydan telefon eden hanım, Kızı- layda fevkalâde (o hadiseler olduğunu bildiriyor ve oMelene uyumamasını tavsiye ediyordu. Melen de merak e- dip oturduğu Ayten sokağa bakınca meseleyi anladı. Zira Harbokulu ta- lebeleri, komşusu İsmet İnönünün e- vinin etrafına mevzilenmişlerdi. Melen ihtilâli müteakip kurulan Kurucu Mecliste Van temsilcisi ola- rak bulundu. . Bunun üzerine gene özel büro- suna döndü ve çalışmağa (başladı. Tâ ki kendisine 2. İnönü kabinesinde Maliye Bakanlığı teklif edilsin. İnönü 2. Kabinesini kurarken Me- leni de çağırdı ve önüne bir liste koydu. Listede C.H.P. li bakanların adları yazılıydı. Başbakan, Ferit Me- lene listeyi beğenip beğenmediğini sordu. Melen "Bir isim müstesna, Ferit Melenin Ayten sokaktaki evi Komşuluk hakkı