6 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

6 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XXIV; Sayı: 423 Millet Buyrun rakkamı! Bitirdiğimiz haftanın son akşamı, Türkiye Radyolarından yükselen bir ses memleketin iyileştiği açıkça hissedilen havasına bir yeni ve müs- bet unsur kattı. Ses, Başbakan İsmet İnönünün sesidir. İnönü, bundan bir kaç hafta önce gene bir radyo konuşmasında yakın- da ihale ilânlarının gazeteleri dona- tacağını bildirmişti. Bu, bir ciddi te- mele dayanmaktaydı. Hükümet, ilk iş olarak bir karar almış ve Bütçe- sin kabulünden bu yana bir türlü başlatılmayan o yatırım (faaliyetiyle ihalelerin piyasaya süratle intikal et- tirilmesini lüzumlu görmüştü. Başba- kanın, o konuşmasında açıkladığı buydu. Aradan geçen bir kaç hafta içinde başkentte Hükümetin "avare kasnak"lıktan kurtulup memleketin asıl meseleleri olan iktisadi ve so0s- yal davalar üzerine eğildiği, bunu ya- parken iki aşırı uçtan hiç birine ilti- fat etmediği görülünce ve bazı müs- bet kararlar uygulanınca hava de- gişti. Bir güven hissi bilhassa iş ha- yatına geldi. Hükümetin, piyasaya olan borçlarını ödeme yolunda adım- lar atması paranın dönüşünü hızlan- dırdı. Altın fiyatlarının düşmesi de bunun neticesi oldu. Ama asıl sebep, milletin büyük kısmının henüz meç- hulüydü. İş adamları ve tüccar me- selenin farkındaydı o -ihale ilânlarını onlar takip ederler-, fakat başkaları halâ "İş hayatı açılmıyor.. İşsizlik çok.. Herkes kan ağlıyor.." edebiya- tının tesiri altındaydı. İsmet İnönü, haftanın sonundaki konuşmasıyla gözleri açtı. Şimdi an- laşılmaktadır ki Hükümet, sadece Temmuz ayının son 21 günü içinde 845 milyon liralık ihale ilânı yayınlatmış- tır. Bu, nihayet bir kaç ay içinde, pi- yasaya yarım milyar civarında bir paranın resmi sektör kanalıyla aka- cağının ilânıdır. İhalelerin çoğu ya- pılmış, ihaleye girenler faaliyete baş- lamışlardır bile.. 845 milyon lira! Türk İktisadı, bünyesine taze kan verilmiş gibi şimdi canlanacak ve ha- reketle beraber bereket de başlaya- caktır. 4 AKİS 6 Ağustos 1962 HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Bir ihale ilânı Karamsarların gemisi şapa oturdu Konuşma, umumi efkârda gerçek- ten bomba gibi patladı ve aynı za- manda Suni balonları iğne yemişe döndürdü. Zira bu kadar kısa zaman- da bu kadar yüksek meblâğı ticaret hayatına devletin sokması beklenmi- yordu. Fakat işin daha da iyi tarafı, bunu emmesi için piyasaya Merkez Bankasının aynı sırada yeni kredi kaynağı sağlaması oldu. 1962'nin plâ- na bağlanmış ve hazine imkânı da bulunmuş yatırım faaliyetinin aynı tempoyla devam edeceğinin radyo ko- nuşmasında açıklanması, o büsbütün ferahlık yarattı. Gözlerden zaten bir kaç haftadır çıkarılmış olan kara gözlüklerin yerine, pembe değil ama, realist beyaz gözlüklerin takılması ve Türkiyede yeniden herkesin kendi işi ve gücüne dönmesi şimdi kimseyi şaşırtmamalıdır. Hafta biterken mil- letin ve memleketin manzarası, bu güzel ihtimali çok kuvvetlendirmek- tedir. Hükümet Dar çember kırılınca (Kapaktaki o Bakan) İkinci İnönü Hükümetinin kurulu- şundan sonra, gazetelerin baş de- ğil, son sayfalarında çıkan bir demeç bütün piyasada ve memleketin iş hayatıyla uzaktan yakından alâkalı çevrelerde inanılmaz derecede müs- bet tesir yaptı. Gazetelerin son say- faları (osiyaset veya ticaretle alaka- lanmaz ama, Maliye Bakanı Ferit Melenin sözleri o taraftaki manşet- leri işgal etti. Bakan, Futbolcu Me- tinin Galatasaraya dönmesini bahis konusu ediyordu. Bunu temin için İtalyadaki Palermo takımına 150 bin liranın üstünde bir para göndermek, yani transfer müsâadesi vermek ge- rekmekteydi. İkinci İnönü Hüküme- tinin Maliye Bakanı, bürokrasinin çarklarından hiç bahsetmeksizin ga- yet pratik bir formül söyledi: "— Metin, İtalyaya 300 bin liraya AKİS, 6 AĞUSTOS 1962