August 6, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

August 6, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

RADYO İdare Eski hastalık ürki Büyük Millet Meclisi, 3 Eylülde açılmak üzere tatilde bulunmaktadır. Kanunlardan birinin geçen kış Meclisten çıkamaması, Tür- kiye Radyolarına siyasi tarafsızlığın, gerçek yönetimin, yetişkin eleman ve doyurucu programın gelmesini önle- mekte devam ediyor. Bugün radyola- rımızın siyasi tarafsızlığını koruma- ya çalışan şey, hâlâ iyi niyet ve dü- rüst düşünceden ibarettir. Her ikisinin de zaman zaman iflâs ettiğini görmek o kadar güç değildir. e Radyolarımız esaslı teşkilâttan ve (tamamlanmış bir yönetmelikten hâlâ mahrumdur- lar. Bakanlar ellerini kollarını sal- layarak radyoevlerine girmekte ve is- tedikleri gibi mikrofona sahip çıkabil- mektedirler. Radyolarımızın o prog- ramları arasında hâlâ bir beraberlik, bir koordinasyon mevcut değildir. Bir radyo aynı müziği çalarken, öbür rad- yodan da aynı müziği dinlemek müm- kün olmaktadır. Radyolarımızın ki- me hizmet ettiği, kimi memnun etme- ye çalıştığı anlaşılamamaktadır. Rad- yo eleştiricileri, radyolarımızda Batı müziğine az yer verildiğini yasmakta birbirleriyle yarışırlarken, öbür taraf- ta Radyo idarelerine köylerden ve şehirlerden, Türk müziğinin az konul- duğuna dair şikâyetler yağmaktadır. Bütün bunların yanında da Ankara Radyosu, Ankara İl Radyosunda yal- nız Batı Müziği çalınmasından ötürü yapılan şikâyetlere cevap yetiştirmek- le meşguldür. Kısaca, Türkiye radyo- larının eski dertleri, herşeye rağ- men, devam edip gitmektedir. Tek de- tın eksikliğine, elemanlarından bir kısmının zayıflığına aldırmadan ge- rek programlarında, gerekse yönetim şeklinde değişiklikler yapmağa çalış- maktadır. Bu değişiklikler yapılırken içerden ve dışardan gelen menfi tep kiler veya müşahede edilen ilgisizlik sorumluların moralini bozmamakta- dır. Fakat işin, önünde sonunda yıl- larca önce konulan kurallara veya ö- rümcekli kafalara dolaşacağı muhak- kak olduğuna göre. oradyolarımızda yapılmak istenilen devrimin kesin ve ayrıntılı bir kanunla belirtilmesini da- ha fazla beklemenin bazı kimselerin sabrını taşıracağı düşünülebilir. Düzelme yolunda Bugün Ankara Radyosu, eskisine kıyasla, gerçeği olduğu gibi söy- AKİS, 6 AĞUSTOS 1962 leyen, kendi kendisini eleştirmekten kaçınmayan bir.radyo haline gelmiş durumdadır. Gerçi bu, olağanüstü bir değişiklik sayılmaz ve bu özellikler her radyo yönetiminde bulunması gereken özelliklerdir, fakat bir takım şişirme programlar yayınlarken boşu- boşuna böbürlenen Ankara Radyosu yerine, dinleyicisiyle dertleşen bir rad- yo yönetiminin ortaya çıkması, hiç olmazsa günün birinde Türkiye Rad- yolarının gerçekten milletin radyoları olacağını göstermektedir. Ankara Radyosunun haber bül- tenleri her nekadar yürekler acısı du- rumunu muhafaza etmekteyse de, sa- mimi mikrofonu aileler arasında do- laşırken vatandaşların dertlerini çe- kinmeden bütün yurda yaymakta, me- selâ, hırsız korkusuyla tatile gide- meyen bir aile reisinin düşüncesini dinleyicilere aksettirmektedir. Basın mensupları ile yapılan açık oturum- larda toplumdaki, Basın - Yayın ve Turizm Bakanlığındaki, hattâ basın- daki aksaklıklar korkusuzca ele alın* maktadır. Bütün bu değişiklikler, Ankara Radyosunun ciddi meselelere eğilen, memleket dertlerini ele alan bir yayın organı özelliğine kavuştu- gunun açık delilleridir. £ Atatür- kün Büyük Nutkunun 35 yıl sonra Radyoda okunma- sı ise Radyosunun (o bu» güne kadar başardığı en büyük görev- lerden biri olmuştur. Başkent radyo- sunun yaz programları o kadar ciddi bir hava taşımaktadır ki, dinleyiciler sıcak havalarda bol müzik dinleyeme- dikleri için haklı olarak şikâyet e- dip durmaktadırlar. Fakat Ankara Radyosu, eğitim ve kültür yolunda atmaya çalıştığı bu küçücük adımla, radyo programlarının ilerde alması gereken şekli çizmektedir.