6 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

6 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

BASIN İLÂN KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜNDEN 20 Temmuz 1962 gün ve 11159 sayılı Resmi Gaze- te'de yayınlanan 14 numaralı Genel Kurul Kararı'nın dergilerle ilgili maddeleri aşağıdadır: Madde 47 — 195 sayılı kanunun 43 üncü maddesiy- le yayın anabilile esasları tarif ve tesbit edilen o (Ge- nel ve katma bütçeli dairelerle, il özel idareleri, bele- diyeler, köyler ve İktisadi Devlet Teşekkülleri ve ser- mayesinin yarısından fazlası kamu hukuka tüzel kişi- lerine ait bulunan teşekküllerle, kanunla kurulan sair müesseselerin veya bunların iştiraklerinin vereceği) hususi ilân ve reklâmlar ile Kurumun ilân ve reklâm- larını yayınlıyabilecek fikir ve sanat dergileri ile sair mevkutelerin (Türk dilinden gayrı dille yayınlananlar dahil) era maddelerde yazılı özellikleri haiz ol- maları, bu ilân reklâmları Elle talebinde bu- lunmaları ve Basın Kurumu Yönetmeliği ile bu Karar'da tesbit edilen vecibeleri kabul etmeleri ve ye- rine getirmeleri şarttır Genel o Hükümler: Madde 48 — Bu bölümde kullanılan (dergi) tâbiri günlük olmıyan bütün mevkuteleri ifade oeder, e 49 — Ansiklopediler gibi aralıklarla fasi- küller halinde yayınlanan matbua, adı ne olursa olsun, dergi sayılmaz. Madde 50 — Üniversiteler, Fakülteler, Kurumu, Türk Tarih Kurumu. Mahalli İdareler, Kızıl- ay, Yeşilay, Ticaret ve Sanayi Odaları, Borsalar, İkti- sadi Devlet Teşekkülleri, bilumum resmi sektör ile ma- li ve ticari müesseseler tarafından yayınlanan dergiler aşağıdaki maddelerde tarif ve tasnifi yapılan dergiler meyanında mütalâa edilemezler. unlar, ancak bağlı bulundukları teşekküllerin kendi ilânlarını hiçbir şarta Türk Dil bağlı olmaksızın yayınlıyabilirler. Dergilerin o Tasnifi: Madde — Dergiler münderecat ve muhtevala- rına göre nev'i bakımından dört gruba ayrılmıştır: I — FİKİR DERGİLERİ A) Siyasi ve içtimai aktüalite dergileri, B) Herhangi bir meslek zümresine hitap e mediği halde cinsiyet, yaş gibi belirli bir grup gözeterek yayımlanan ve fikir yönü alip olan dergiler. II — SANAT DERGİLERİ (Güzel sanat olarak kabul edilen bütün sanat- lar ile ilgili dergiler) NI — İLİM, TEKNİK ve MESLEK DERGİLERİ IV — SPOR DERGİLERİ ve MAGAZİN ile SAİR MEVKUTELER Sahife sayı ve ölçüsü: Madde 52 — 47 nçi maddede sözü edilen ilân ve reklâmları yayınlıyabilmek için sanat dergilerinin (15 günlüklere kadar olanlar dahil) her sayısındaki osahi- -elerinin yüzölçümü toplamı 0,90 metrekareden, daha fazla süre içinde yayınlanan sanat dergilerinin her sa- yısındaki sahifelerinin yüzölçümü toplamı o 1,35 metre- kareden, diğer dergilerin (haftalıklara kadar olanlar dahil) her sayısındaki sahifelerinin yüzölçümü toplamı 1,35 metrekareden ve daha fazla süre içinde yayınla- nanların sahifelerinin yüzölçümü toplamının 2,70 met- rekareden az olmaması şarttır. En az yayın hayatı süresi: Madde 53 — İlk sayısında tesbit ettiği yayın Zza- manına uygunluğunu muhafaza etmek şartiyle, haftada bir ve daha sık ara ile yayınlananlar 12 sayı, onbeş günde bir yayınlananlar 9 sayı, aylık ve daha fazla süre içinde yayınlananlar 6 sayı çıktıktan sonra ilân ve reklâm alabilirler. 34 Yayınlarına bir sayı ara veren veya birkaçını tek sayıda toplamış olarak çıkan mevkutelere yeni yayın- lanmış gibi işlem yapılır. İlân dağıtım esasları: Madde 54 — Yayınlanma usulü 195 sayılı Kanu- nun 43 üncü maddesinde gösterilen ilân ve reklâmların hangi dergilerde, hangi ölçülerde yayınlanacağını, Ku- rumun Şubesi bulunan yerlerde aşağıdaki esaslar dahi- linde Basın İlân Kurumu Genel Müdürlüğü tayin eder Ancak, ilân veya reklâmın yayınlanacağı derginin se- çilmesinde; şehir, dergi nev'i, füli satış, hitap ettiği okuyucu gibi hususlara ait isteklerini, ilân veya rek- lâmı veren Kuruma bildirebilir veya Kurumu dergi is- tihabında serbest bırakabilir. Madde 55 — Kurumun şubesi bulunmıyan yerler- de ilân ve reklâmların yayınlanmasını aynı esaslara göre Valilikler düzenler. 56 — 47 nci maddede yazılı ilân ve reklâm- lar, dergilerin dizgi, tertip, baskı ve yazı kadrosu (te- lif ücretleri dahil) için ödedikleri ücretler toplamı ve fili satışları gözönünde bulundurularak ilân veya rek- âmı verenin istekleri de dikkate alınmak suretiyle aşa- ğıdaki esaslar dairesinde dağıtılır: I — Gruplar (nev'i bakımından) arasında yapıla- cak dağıtımda ilân veya reklâmı verenin isteği nazarı dikkate alınır. II — Aynı grupa dahil dergiler arasında yapılacak dağıtımda: a) Fiili satış (aboneler dahil) bakımından birbiri- ne yakın olanlar arasında eşitliğe riayet edilir. b) Fiili satış (aboneler dahil) bakımından emsali- ne nazaran bariz şekilde üstün olanlara ilân ve reklâ- mı verenlerin isteklerine göre daha fazla verilir. ) Herhangi bir dergiye verilecek ilân veya rek- lâmın tutarı, ödediği ücretler toplamım geçemez. Madde 57 — Kurumun ilân ve reklâmları fikir ve sanat dergilerine verilir. Bu maksatla, Kurumun ya- yınlanmasına aracı olmak ödevinde bulunduğu ilân ve reklâmların, Kurumun idaresine ei e E telere verilmesi sırasında alınacak komisyona, reklâm istihkakları aca (15.000) Gi vi liraya Ka dar olanlar için 96 0,5, (15.000) önbeş bin lira ile (50.000) elli bin lira arasında olanlar için 9 1 ve (50.000) elli bin liradan fazda olanlar için de W 2,5 ek- lenmek suretiyle tahsil edilecek paralardan bir fon teş- kil edilir Madde 58 — Bu fondan fikir ve sanat dergilerine verilecek ilân ve reklâmlar, dergilerin emsal değerine göre ünde Me dağıtılır. 15 ve ayda bir yayınlanan dergilerin emsal değeri z attalik dergilerin 3'tür. Fondan faydalana- cak dergi adedi emsal değerleri ile çarpılarak, fonun kaça bölüneceği bulunur. Madde 59 — Dergiler Basın İlân Kurumuna her il sonunda bir önceki aya ait icmal varakası gönde- irler. Bu icmal varakasında her sayının fiili satışı vönla, bayie verilen, iadeler ve aboneler omüfredatlı olarak gösterilmek şartiyle) dizgi, tertip, baskı ve yazı kadrosu (telif ücretleri dahil) için ödenen ücretler ay- rı ayrı beyan edilir. Basın İlân Kurumu icmal varakalarında bildirilen hususları her zaman kontrol ettirebilir. Yanlış beyan- da bulunan dergiler hakkında me sayılı Kanunun 49 uncu maddesinin a bendi uygulan (Basın - bol A - 7825) — 429 AKİS, 6 AĞUSTOS 1962