13 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

13 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER rın bugün temsil ettikleri fikir, tem- sil ettikleri zümre, Anayasayla temi- nat altındaydı. Bu konuda fazla endi- şeye lüzum yoktu. Üstelik sendikacı- lık hergün biraz daha gelişiyordu. şekkül olan Türk - İşi sıkıştırıyor- lardı. Konfederasyon bu konuyu de- falarca Çalışma Bakanlığına götür- müş, fazlaca bir sonuç elde edeme- mişti. Ecevitin bu hüsnstaki çalış- malar üzerine izahı sendikacıları faz- lasıyla tatmin etmedi. Ama genç Ba- kandan ümitli olduklarını söylemek- ten çekinmediler ve kendisine bir me- seleyi de bu arada hatırlattılar: Ça- lışma bakanlığında hâlâ bir devrin zihniyetini idame ettiren insanlar mevcuttur. Bunların genç bakanı sa- bote etme ihtimali de varittir. Dik- kat edilecek olursa İşçi - Bakanlık münasebetlerinin iyi olmaması için sebep yoktur! Asıl güç olanı Yy orka saatinin ilerlediği sırada ortaya atılan ve (o Sendikacıların büyük bir titizlikle üzerinde durduğu konu Bakanları bir hayli terletti. Mesele siyasi sebepler dolayısıyla i- şinden çıkarılan işçiler meselesiydi. Türk - İş böyle müracaatlardan bu- nalmıştı. Partizanlık hâlâ devam edi- yor gibi bir hava işçi kitlesi üzerinde esiyor veya ( estiriliyordu. Hükümet buna bir çare bulmalıydı Mesele hakikaten üzerinde duru- lacak bir meseleydi. Bakanlar sıra- sıyla kendi Bakanlıklarını ilgilendi- ren hususlarda o izahlarda bulundu- lar. Alican bu arada: — Hükümetin ileride yapacağı yatırımlar ve geniş imkânların işçi- ye intikal ettirilmesi gerekli hakkın intikalini kolaylaştıracaktır. Bu me- sele biraz da işsizliğin odoğurduğu meseledir. Fazla şişirilmeğe (müsait olduğundan mübalâğalı hareketler yapılmış olabilir. Bunları kökünden geniş iş imkânları halledecektir" de- di İşçi temsilcilerinin, bu konudaki dertleri bir parça fazlaydı. Ancak ü- zerinde şimdilik durmamayı odüşün- müş olacaklar ki bahsi kapattılar. Tarım ii İşi temsilcileri bir meselede -şayet ümet sözünü yerine getirirse- m memnun kaldılar. Bu işin halledilmesi sendikaların kazanacağı güç bakımından son derece önemliy- di. Temsilciler Tarım işçilerinin ka- nun himayesi altına alınması, iş ka- nunu çerçevesi içinde mütalâa edil- mesini istiyorlardı. o Böyle bir mües- sesenin teşekkülü halinde Türkiyede- ki işçi sayısının ve sendika adedinin artışı işçi teşekkülleri yöneticilerini ziyadesiyle memnun edecekti. Ancak mesele bir hayli güçtü. Zi- ra şimdiye kadar yapılan inceleme- ler bim ki, Türkiyede haki- ki mânada işçisi yoktur. Ta- ee uğraşan çoğu zaman gelip geçici ie ii tabir edilen a- mele bir mevsim şu işi, bir mevsim bu işi yapmaktadır. Ayrıca toprağını işleyen tarım işçisi parmakla sayıla- cak kadar azdır. Ancak Toprak re- formunun sağlıyacağı ortam (o böyle bir işlemin zamanla gerçekleşmesini mümkün kılabilir. Tarım Bakanının bu konudaki izahatını dinleyenler, ileride meselenin Hükümet tarafın- dan hassasiyetle ele alınacağını kes- tirdiler. Şimdilik bir nal bulunmuştu. Mesele üç nalla bir atı bulmağa ka- lıyordu. Gemi adamlarının dertlerini ise Ulaştırma Bakanı dinledi. Öçten ge- mi adamlarına ve gemilerde çalışan işçilere karadakiler gibi hafta tatili verilmesi gerektiğinde İşçi otemsilci- leriyle aynı fikirde rn belirtti. Aslında bu Hüküm programında işçi meseleleri ilanda dercedilmiş- ti. Tatbikine geçilecekti. Alican İşçi ye Esnaf Dernekleri temsilcileriyle Dertler döküldü AKİS, 13 AĞUSTOS 1962