August 13, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

August 13, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

TU R Otelcilik Bir başarılı proje Hava oldukça serindi. Güneş, pırıl pırıl yanan denizin tam üzerin- deydi. T şeklinde bir masanın etra- fına çepçevre oturmuş bulunan genç adamlar, çatal ve bıçaklarını tabak- larının kenarına bıraktılar ve masa- nın tam orta kısmında ayakta konu- şan adamı dinlemeğe koyuldular. T şeklindeki masanın etrafında çepçev- re sıralanmış bulunan gazeteciler, yo- rucu fakat son derece faydalı o bir gezinin son intibalarıni kaydediyor- lardı. Kuşadasında TUSAN otelcilik şir- yemek ketinin yemek salonunda bir yeme sonunda yapılan sohbet ve verilen izahat, Türkiye için hayati ehemmi- yet taşıyan bir konu ile ilgiliydi. Ba- sın - Yayın ve Turizm Bakanlığının Plânlama Dairesi Müdürü Hayrettin Sümer, bitirdiğimiz haftanın ortasın- da çarşamba günü Kuşadasında zarif TUSAN otelinin serin salonunda Tu- rizm Sanayii A. nun davetlisi ola- rak bulunan gazete temsilcilerine Tu- rizm Kalkınması için önemli bir a- dım sayılan pilot projeden bahset- İ Z M Hayrettin Sümerin açıklamasının merkezi sıkletini pilot projenin do- guş sebepleri teşkil etti. Evvelâ turist akını memleketin batı kapılarına da- yanmıştı. Sonra dünyada kitle tu- rizmi başlamıştı. Üstelik turist, or- ganize, muayyen standartta, turistik eazibeleri görmek yorulmadan, sıkıl- madan gezmek ve eğlenmek istemek- teydi. Bütün bu noktalar nazari dik- kate alınarak Basın - Yayın ve Tu- rizm Bakanlığında bazı esaslar tes- pit edildi. Esasların başında turisti celbede- cek, muntazam yollar, tabii ve tarih! cazibeyi haiz yerlerin değerlendiril- mesi, ikamet ve servis masraflarını astronomik rakamların pençesinden kurtarmak, en nihayet turistin ra- hatlığım mümkün kılmak gerekiyor- du. İşte bu ana fikir, meşhur Pilot Projenin hazırlanmasına sebep teşkil etti. Temmuz 1962 den itibaren tat- bikine girişilen pilot proje zincirinde şu halkalar vardır: Uludağ Turistik Oteli, Erdek Tusan Oteli, Çanakkale Truva Moteli, Bergama Moteli, Efes Moteli, Kuşadası Oteli, Pamukkale Moteli. Proje zincirinin halkaları o böyle- ce tespit edildikten sonra mesele bu bölgelere yapılacak turistik tesisleri ve yolları istenilen şekilde (o verimli kılabilmekti. Devlet kendi imkânları içinde gayretlerini AİD den de kuv- vet alarak yol yapımına hasretti. 1010 kilometreyi bulan Pilot Proje yolla- rının 550 kilometresi asfalt, 450 Ki- lometresi stabilize haldeydi. o Stabili- ze kısmın bir an evvel asfaltlanması için AİD den 10 milyon lira hibe o- larak temin edildi. Buna 25 milyonluk bir bütçe ayırımı da eklendi ve hemen paçalar sıvandı. Devlet Baba sıkı- şık imkanları içinde altın yumurtla- yan tavuğa yatırım yapmağa başla- dı. Özel teşebbüse gelince Devletin gayretleri yanında Özel teşebbüse de iş düşmekteydi. Bu- nun için pilot proje bölgesinin tesis- lerinin yapımı bir firmaya ihale edile- cekti. İşte bu karar, 2 Mart 1961 de kurulmuş bulunan büyük bir şirketin olmayacak zannedilen pek çok şeyi hakikat haline getirebileceğini ispat etti. 5 milyon sermayeli TUSAN şir- keti Basın - Yayın ve Turizm Bakan- lığının ihalesine girdiğinde pek oOü- miti değildi. Fakat şans yaver gitti. Zira müracaat eden ikinci firma hiç de itimat telkin edici gözükmemek- teydi. Nitekim ihale de TUSAN'a ve- rildi TUSAN'ın AKİS, 13 AĞUSTOS 1962 Kuşadasındaki turistik oteli Faydalı teşebbüsler 27