13 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

13 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

K A D Ankara Ana ve çocuk sağlığı ukaddes Çalışkan, kucağındaki inimini gocuğu Baş Hemşire Muallâ Kurtönale gösterdi ve üzün- tülü bir sesler: "— İki yaşını doldurdu, hâlâ yü- rümüyor" diye dert yandı. Baş Hemşire, Mukaddes Çalışkanı tanımıştı, gülümsedi ve çocuğun ba- kımsız göründüğünü, devamlı suret- te kontrole gelirse yakında muhak- kak yürüyeceğini, hemşirelerin, ken- disine ev ziyaretlerinde de bulunarak yardım edeceklerini söyledi ve yeni doğan bebeğini sordu. Dertli kadının gözleri sevinçle par- lamıştı : "— Oğlan maşallah topaç gibi... Altı aylık oldu da, evde çocuk var mı yok mu farketmedik. Öylesine kolay büyüttük. Mamalarını tıpkı tarif et- tiğiniz gibi yapıyorum. Doktor be- ler burada olmuş olsaydınız, başka olurdu, buncağız da şimdi" diye cevap verdi. Olay Ankarada, Yenidoğandaki Ana ve Çocuk Sağlığı Merkezinde geçiyordu. Çok sıcak bir Ağustos gü- nüydü. Çocuk Polikliniği, kucakla- rında, ellerinde çocuklarla bekleyen annelerle dolmuştu. Fakat ağlıyan çocuk sesi duyulmuyor, anneler de, çocuklar da neşeli, sakin, rahat rünüyorlardı. larını normal gelişme kontrollerini tan annelerdi. Mukaddes da bunlardan biriydi. Anneler, çocuklarını polikliniğin dış kapısından içeri sokar sokmaz çocuklar derhal sıkı bir kontrole tâ- bi tutulmakta ve "hasta", "sağlam" olarak kapıda derhal birbirlerinden ayrılmaktadırlar. Hasta çocukların a- cil durumları bir özel doktor tara- fından ve ayrı bir bölümde gözden ge- çirilmekle beraber, hastalar gene Ye- nidoğanda ve Ana ve Çocuk Sağlığı merkezinin bitişiğinde yeni açılan 200 yataklı Ankara Çocuk Hastahanesine devredilmektedir. Sağlam çocuklar i- se derhal fişe bağlanarak, poliklini- gin bir başka bölümünde kontrole tâ- bi tutulup, bundan sonra poliklinikte doktorlar ve ev ziyaretlerinde de hem- şireler tarafından takip edilmektedir. Çocukların fişlerinde kiloları, ziyaret gün ve saatleri yazılıdır. Bu kont- roller parasız olarak yapılmakta, ço- cuklara ayrıca ihtiyaçlarına göre süt tozu dağıtılmakta ve özel mamalar tavsiye edilmektedir. Her cuma gü- yürürdü yaptır- Çalışkan AKİS, 13 AĞUSTOS 1962 I N nü saat 10-12 arasında analara ve ana namzetlerine gebelik hijyeni, ge- be, lohusa ve emziklilerin bakımı, ço- cuk bakımı hakkında dersler o veril- mekte ve polikliniğin mutfağında süt tozundan ve diğer maddelerden yapı- lan çocuk mamaları, tatbiki dersler- le, annelere gösterilmektedir. Ana ve Çocuk Sağlığı Tekamül Merkezi aynı zamanda en modern fi- let ve bakım araçlarına sahip bir do- gum evidir. Gebeler için ayrıca bir polikliniği vardır. Derslerle (beraber öğretici filmler de gösterilmekte ve anneler, çocuk bakimi konusunda ay- dınlatılmakta, âdeta bir kursa tâbi tutularak yetiştirilmektedirler. o Te- sis, Sağlık Bakanlığına ait olup, her türlü bakım parasızdır.. nı daha kolaylıkla büyütme imkânını kazanan anneler ev ziyaretlerine ken- diliklerinden talip olmaya başlamış- < lardır. 200 evden 30 tanesi ayrıca po- likliniğe devam etmektedir. Anneler çocuklarının aşılarını yaptırtmış ve özellikle aşının önemini kavramışlar- dır. Gebe kadınların birçok konularda aydınlatılması da ayrıca faydalı ool- maktadır. Meselenin en çetin tarafı, gıdalan- ma konusundaki tavsiyelere ( aittir. Çevredeki iktisadi durum, anne ve gocuğa ideal bir yemek listesi tav siye etmeyi imkânsız hale sokmakta- dır. Bunlar ekseri bakkallara bağlan- mışlardır, kuru gıda maddeleri alır, sebze ve ete pek az yer ayırırlar. Maddi imkânları müsait olanlara ot ve sebzenin önemi anlatılırken bun- dan mahrum olanlara da, eldeki im- kanları en iyi şekilde kullanma yolla- rı öğretilmekte, bu yönden de fay- Çocuk sağlığı hemşireleri vazife başında Sağlam çocuk, sağlam ülke demektir Ev ziyaretleri A ve Çocuk Sağlığı Merkezinin başlıca amacı, halkın bu konuda eğitilmesi, aydınlatılmasıdır. Bu, Merkezde dersler, öğretici filmler. doktorun özel tavsiye ve konuşmaları ve konferanslarla sağlanmaktadır. Bu edükatif programın en faal bir kolu da ev ziyaretleridir. Bu konuda yetiştirilmiş olan hemşireler ve o s0s- yal hemşireler evlere gidip, anneleri ve çocuklar! ziyaret ederek, Onları yaşadıkları çevrede görmekte, buna göre tavsiyelerde bulunmaktadırlar. İngilterede on ay halk sağlığı konu- sunda okul hemşireliği ve ev ziyaret- leri kursu gören hemşire Güner Ay- dın, ev ziyaretleri yapan yedi hemşi- reden biridir. Güner Aydının bölge- sinde 200 ev vardır. Güner Aydın bu evlerin hepsini dolaşmış ve (o sadece biri tarafından reddedilmiştir. Fakat yakında bu evin de sempatisini ka- -anacağından emindir. Çünkü bölge, ziyaretlerden faydalanmış, çocukları- dalı olmaya çalışılmaktadır. Meselâ, kuru fasulyenin makarnadan daha faydalı bir gıda olduğu ve buna u- cuz yeşillik, taze soğan gibi zengin gıda maddeleri katmanın önemi be- lirtilmektedir. Ev ziyaretlerinin bir amacı da, genel olarak, evdeki hayata tesir et- mek, onu iyileştirecek imkânları sağ- lamaktır. Bir sosyal hemşire evdeki işsize iş bulmak, dertliye yol göster- mek, evin konforunu, sıhhi imkânla- rını arttırmak, aile geçimsizliklerini halletmek, ev kadınına ev tanziminde yardım etmek, onu daha iyi bir hayat seviyesine ulaştırmak için de çalış- maktadır. Bunun için belediyeler, iş bulma büroları, hayır dernekleri ve birçok derlet müesseseleriyle işbirli- ği yapmak durumundadır. Bunlar za- manla elde edilecek imkanlardır. Hemşire Güner Aydın, şimdilik ana ve çocukların sağlık durumlarını takip edip büyük faydalar sağladık- larını, aşının önemini çevrede kabul 31