August 13, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

August 13, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 9, Cilt: XXIV, Sayı: 424 Yazı İşleri: Rüzgârlı Sokak No.: 15 Tel: 1189 92 P. K. 582 Ankara > İdare: Rüzgârlı Sokak No.: 15 Rüzgarlı Matbaa Tel: 1061 96 > Başyazar: Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Mübin TOKER 3 Yazı İşlerini Jülen idare eden Mesul Yazı İşleri Müdürü Kurtul ALTUĞ * Karikatür: TURHAN Lİ Fotoğraf: Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe: Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlak Yasa- nına uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira I senelik (52 nüsha) : 40.00 lira İlân sarar San : 20 lira 3 renkli nn "kapak ; 1.500 TL. işleri: Telefon: 1061 96 Dizildiği yer: Rüzgârlı Matbaa Basıldığı yer : Milli Eğitim Basımevi FİYATI: 1 LİRA Basıldığı tarih: 12.8.1962 Kapak Resmimiz Yusuf Azizoğlu Dert babası Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları, u haftadan itibaren, son yılların en önemli olaylarından birinin, iki Dünya Harbi arasında Alman - yada nazilerin iktidarı ele alışları- nın hikâyesi AKİS'te anlatılmaya başlamaktadır. Yeryüzünde gelip geçmiş diktatörlüklerden belki de en korkuncunu teşkil eden mace- ranın hangi ortamda, hangi şart- lar içinde ve hangi tesirler altında, hangi şahıslarla, hangi taktikler kullanılmak suretiyle ( geliştiği bu yazı serisinde belirtilecektir. Karı- şık ve çeşitli cereyanın at koştur- duğu Birinci Dünya Harbi Alman- yasında topyekün bir "gaflet, delâ- let, çok zaman hiyanet" içinde bil- gili, hassas, kültürlü, ananelere sa- hip, medeni bir milletin bir avuç sapık tarafından ve entellektüel gangsterlere dayanılarak nasıl sul- ta altına alındığı bir ibret manzara- sı teşkil etmektedir. Bu idarecilerin o milletin şayanı dikkat kudre- tini âlet diye kullanarak giriştik- Metin Toker leri macera ise tarihin en kanlı sayfalarından bazılarını teşkil et- mektedir. Alman Ordusu, alman Basını, alman aydınlan, alman iş adamları, alman işçileri ve bilhassa alman politikacıları vaktinde görmeye muvaffak olamadıkları tehlike gelip çattığında ilk bedeli bizzat ödemişlerdir. "Bir musibet bin nasihattan iyidir" derler. Belki de bu yüzdendir ki eş bir ortam ve benzer şartlar İkinci Dünya Har- bi sonrası Almanyasında yeniden meydana çıktığında almanlar akılla- rını başlarına toplamışlar, mutluluğun yolunu çabuk (bulmuşlardır. Ama geçirilen tecrübe artık sadece alınanların değil, bütün insanlığın malı olduğundan bunda herkesin alacak bir ibret hissesi vardır. Türk toplumunun çeşitli zümreleri alâkayla takip edecekleri bu yazılarda düşündürücü pek çok hâdise, şahıs, vaka ve durum bulacaklar, zaman zaman bizim hayatımızı, meselelerimizi, davranışlarımızı (o hatırlaya- caklardır. Elbette ki sosyal gelişmelerde tıpatıp eş iki vaziyet yok- tur. Unsurlar daima, bir ucundan değişiktir, farklıdır. Ancak, olup bi- tenlere kuş bakışı bakılabildiği takdirdedir ki sosyal gelişmelerin de kendilerine göre umumi kanunlara sahip bulunduğu ve aynı davra- nışların aynı neticeyi verdiği görülecektir. Nazilerin hikâyesini, AKİS için Metin Toker derledi. Hitlerin ma- cerası, şimdiye kadar en çok mürekkep döktüren hâdiselerden biridir. Bu bakımdan Metin Toker malzeme sıkıntısı çekmedi. Tam aksine, malzeme bolluğu karşısında belki seçim güçlüğü çekti. Yazılar, Louis Chevalier'nin Paris Üniversitesi Politik İlimler Enstitüsündeki "XX. Asrın Tarihi" dersinin notları belkemiği ittihaz edilerek hazırlanmış- tır. Meşhur Mein Kampf'tan sonra Shirerin Amerikada uzun süre "Best seller" olarak liste başlarını muhafaza eden bin sayfalık "The Rise and Fall of the Third Reich — Üçüncü Reich'in yükselişi ve düşüşü" adlı eseri, pek çok hatıra, tahlil, tefsir kitabı bu yazıların derlenme- si sırasında elden ve gözden geçirildi. Metin Toker hâdiseleri, hiç bir zorlama yapmadan, olduğu gibi, cereyan ettikleri şekilde anlatmakta- dır. Şaşılacak benzerlikler bulacak olanlar, bunları (o kendiliklerinden çıkaracaklardır. Saygılarımızla AKİS