20 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

20 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER ra başkanlık etmesinin arzulanması sebeplerinden biri budur. yokken çalışmalar daha ağır gitmekte, hassa "Konuşkan Bakanlar" her konuda şahsi hatıralarını, başla- rından geçenleri, tecrübelerini orta- ya atmaktan hoşlanmaktadırlar. Bir defa, bunları sıcakta dinlemek güç olmaktadır. İkincisi, dinlemekte fay- da yoktur. Ama beşinci cildin müzakeresinde Başbakanın bulunmasını plâncıların hararetle arzulanmasınla bir başka ve daha önemli sebebi vardır. Beşinci cilt, plâncılarla politikacıları en sık karşı karşıya getirecek olan cilttir. Plan- cılar, İnönünün plâna politika karış- tırmamak arzusunu bilmekte ve eser- lerini kurtarmak için ona güvenmek- tedirler. o Nitekim, şimdike kadar ki bütün toplantılarda Başbakan ara- buluculuk görevini politikacılardan çok plancıları kollayarak yerine ge- tirmiş ve planın esasında değişiklik yaptırtmamıştır. Ama, memleketin şartları tartışılırken İnönü, politika- cıların müşahade ve bilgilerinden tek- nisyenlerin faydalanmalarını ve ge- nun başkanlık etmesi çok kimseyi şa- şırtmayacaktır. Beşinci cildin dikenleri T ürkiyenin insan gücü problemi, 5 yıllık plânda, gerçekler gözö- nünde tutularak incelenmiş ve bu ışık altında plânlanmıştır. Plânın hedefi, kalifiye eleman yetiştirmek ve insan gücünün harcanmasını Böylelikle istihsal arttırılacaktır. Türkiyede işsizliğin obulunduğu, gizli bir işsizliğin de on yıllık hovar- daca harcamaların sonucunda bünye- ye yerleştiği acı bir gerçektir. Mese- leyi bu yönden inceleyen plâncılar, fazla makinenin işsizliği artıracağını göz önüne alarak kalkınmayı daha fazla insan gücü vasıtasıyla yapmayı -bazı konularda- birinci plâna almış- lardır. Meselâ Tarım sahasında, Tür- kiyenin traktör ithali fazlaca tavsiye edilmektedir. Tanırı işçisinin gücün- den faydalanılarak elde zaten mevcut imkânların bu güçle takviye edilme- si, makineleşmenin bu armoni içinde gerçekleştirilmesi istenmektedir. Plân da ayrıca tarım sahasında Toprak Re- am Evi duyulan ihtiyaç da yer alm in po Plânlama ele- manları tarafından üzerinde en faz- la durulan konulardan birisidir. Ta- mamiyle Devlet yatırımlarının iş gö- receği bu sahada Devletin, eğitim i- çin süratli hareket etmesi (o tavsiye 10 önlemektir.. Atilla Karaosmanoğlu — Nejat Erder "Paşa!.. Paşa!l..." edilmektedir. İncelemeler, okuma - yazma bilmeyenlerin sayısının, yıllık oranlar dahilinde yükseldiğini ortaya koymuştur. Artan nüfusla, yazma öğrenenler arasındaki mesa- fe gittikçe açılmaktadır. Eğitim dava- sının en alt kademesi olan bu mesele- nin halk mektepleri açılmakla halle- dilebileceği belirtilmekte ve bu yol tavsiye edilmektedir. Araştırma, Türkiyede tamamen yeni bir konu olarak "örülmektedir. Sanayim kalkınması için birinci de- recede lüzumlu bu sektöre, şiddetle ihtiyaç bulunmaktadır. e Türkiyede ham maddeleri mebzul miktarda bu- lunan ve sanayi dallarının kurulması önce araştırma sahasının itibar ka- zanmasına bağlıdır. Plâncılar, bu hu- susta son derece hassas davranmak- tadırlar. Hükümet temsilcilerinin de aynı fikirde olduğu bilinmektedir. Asıl, dananın kuyruğu muhakkak ki Bölge Plânlaması ve Kalkınması kısmında kopacaktır. Politik, bazı hu- susların su yüzüne çıkacağı bu tartış- malardan, doğrusu istenirse, teknik e- lemanlar bir hayli çekinmektedirler. Türkiyedeki bölgeleri ekonomik du- rumlarına ve kalkınma hızının temi- ni için, işlenmeye müsait bulunan va- siyetlerine göre sıralayan teknisyen- ler, bazı bölgeleri sistem icabı diğer- lerine -şimdilik- tercih (o etmişlerdir. Böyle bir durumda, politikacıların oy kaygusu, planın aksamasına -teknisyenlere göre teşkil edebilecek- Bölge plânlaması ve kalkınması- nı herkes kendi tarafına çekti mi, topyekün plânın kuşa dönmesi işten bile olmayacaktır. güçlükleri şinci cildin güçlükleri bu kadar- la kalmamaktadır. Asıl son kısım, mutlak hararetli tartışmalara yol a- çacaktır. Bir defa, o kısmın bölümle- rinden biri "Plânın finansmanı"dır. Plânın uygulanması için bizim millet- çe kendimizi sağlayacağımız para- nın membaı konusunda görüş ayrılık- ları Hükümette mevcuttur. Bu ayrılık- lar parti değil, şahıs (o ayrılıklarıdır. Meselâ Y.T.P. li Ekrem Alican ile C.H.P. li Ferit Melen arasındaki gö- rüş farkı, C.H.P. li Turhan Feyzi- oğlu ile C. H. P. li Ferit Melen arasın- daki görüş farkından azdır. Finansman konusu, lâzım gelen meblağ n nereden bulunacağı nokta- sında düğümlenmektedir. Yoksa, meb- lağ ve bunun mutlaka sağlanması za- rureti üzerinde bir tartışma yoktur. Plâncılar radikal yolu göstermekte, ağır vergiler konulmasını istemekte- dirler. Buna mukabil maliyeciler ma- dalyonun öteki tarafını göstermekte- dirler: Vergi koymak iyidir, ama tah- AKİS, 20 AĞUSTOS 1962