20 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

20 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Tasarı, Plân'ın özel bir karma ko- misyonda müzakerelerini istemekte- dir. Bütçe tasarısı gibi genel müzake- relerde bazı özel şartların bulunması- nı temin etmektedir. Böylelikle, 5 yıllık Planın tartış- maları ister istemez bir çerçevenin i- çine girecektir. Ama bu çerçeve sade- ce planı koruyacaktır. Yoksa kim vurduya getirilme tertibinden çok, a- ma çok uzak olacaktır. Plânlama Güç geçitin başında (Kapaktaki ciltler) Pasbakan Yardımcısı Ekrem Ali- can bir ara oturduğu koltukta umumiyetle saat 16'dan gecenin geç saatlerine kadar süren toplantılarda açlığını batonsale ile gideren tek üye değildir. Bakanlardan mütehassısla- ra hemen herkes, ciddi bir kek, çay, tost ve sandviç müstehliki haline gel- miştir. Bitirdiğimiz hafta, Yüksek Plan- lama Kurulunun etrafında (o çalıştığı masa üzerindeki dördüncü cilt kapa- tıldı ve beşinci cilt, beş önemli me- seleyi ele almaktadır: 1 — İnsan gücü 2 — İstihdam 3 — Eğitim 4 — Araştırma 5 — Bölge plânlaması ve kalkın- ma. » YURTTA OLUP BİTENLER d) Özel Sektöre öncülük e) Fiat politikası fp Kredi politikası g) Gelir dağıtımı politikası Dördüncü cilt kenara kaldırılıp beşinci cilt masanın üzerine yayıldı- ğında, Plânlama Teşkilatının genç e- lemanları gözlerini kapıya dikip İnö- nünün di sine duaden kendilerini alamadıla Başbakan ve Plan jpönü, İzmir dönüşü plan çalışma- larına pek katılmadı. Bunun iki sebebi oldu. Önce, kendini hafifçe ü- şütmüş olduğundan haftanın başında bir kaç gün evinde çalıştı. e Halbuki İzmirden, plân çalışmalarında bulun- mak için acele dönmüştü. Sonra, Irak kıpırdanıp sağına, soluna baktı. Son. ra, Zile basarak hademelerden birini çağırdı. Elini cebine attı, bir miktar para çıkardı, hademeye uzattı: — Şuradan bir koşu, biraz ba- tonsale al de, getir!" Hademe, böyle emirlere alışık bir insan edasıyla kapıya seğirtti. Hâdise, geride bıraktığımız haf- tanın sımsıcak bir gününde, Yüksek Plânlama Kurulunun çalıştığı geniş salonda cereyan etti. Ekrem Alican, AKİS, 20 AĞUSTOS 1962 2. İnönü Kabinesi toplu halde Yanmayan adamlar Ama cildin bir de son kısmı ve altıncı maddesi vardır ki, asıl çetin tartışmalar o fasıl ele (alındığında beklenmektedir. Son kısım Uygula- ma Politikasıdır. Plâncılar, eserleri- nin uygulanması için gerekli esasları yedi bölümde toplamışlardır. Bun- lar sırasiyle şöyledir: a) Genel Esaslar b) Plânın finansmanı c) Plânın Devlet yatırımlarına uy- gulanması hâdiseleri çıktı. Bitirdiğimiz hafta- nın sonunda, Plânlama Teşkilâtının mütehassıslarından biri "Paşanın işle- ri hafiflese de, gelse artık. O gelince, nedendir bilinmez, birden süratleniyo- ruz" derken bu yokluğu kastediyor- du. Kendisine, bir başka mütehassıs cevap verdi: "— Bunu bilmeyecek ne var? Ha- tıra anlatmaktan vazgeçiliyor da, on- an.." Gerçekten, İnönünün çalışmala- 9