20 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

20 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

BASIN İLAN KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜNDEN 20 Temmuz 1962 gün ve 11159 sayılı Resmi Gaze- te'de yayınlanan 14 numaralı Genel Kurul Kararı'nın dergilerle ilgili maddeleri aşağıdadır: Madde 47 — 195 sayılı kanunun 43 üncü maddesiy- le yayınlanabilme esasları tarif ve tesbit edilen o (Ge- nel ve katma bütçeli dairelerle, il özel idareleri, bele- diyeler, köyler ve İktisadi Devlet Teşekkülleri ve ser- mayesinin yarısından fazlası kamu hukuku tüzel kişi- lerine ait bulunan teşekküllerle, kamınla kurulan sair müesseselerin veya bunların iştiraklerinin vereceği) hususi ilân ve reklâmlar ile Kurumun ilân ve reklâm- larını yayınlıyabilecek fikir ve sanat dergileri ile sair mevkutelerin (Türk dilinden gayrı dille yayınlananlar dahil) (aşağıdaki maddelerde yazılı özellikleri haiz ol- maları, bu ilan ve reklamları yayınlama talebinde bu- lunmaları ve Basın İlân urumu Yönetmeliği ile bu Karar'da tesbit edilen vecibeleri kabul etmeleri ve ye- rine getirmeleri şarttır. Genel Hükümler: Madde 48 — Bu bölümde ri (dergi) tâbiri günlük olmayan bütün mevkuteleri ifade Madde 49 — Ansiklopediler gibi ealiklarln fasi- küller ar yayınlanan matbua, adı ne olursa olsun, dergi sayılm Madde 50 Ümiyemiieler Fakülteler, Türk Dil Kurumu, Türk Tarih Kurum ahalli İdareler, Kızıl- ay, Ye eşilay, Ticaret ve Sanayi Odaları, Borsalar. İkti- sadi Devlet Teşekkülleri, bilumum resmi sektör ile ma- li ve ticari müesseseler tarafından yayınlanan dergiler aşağıdaki maddelerde tarif ve tasnifi yapılan dergiler meyanında mütalâa edilemezler. Bunlar, ancak bağlı bulundukları teşekküllerin kendi ilânlarını hiçbir şarta bağlı olmaksızın yayınlıyabilirler. V Tasnifi: de 51 — Dergiler münderecat ve muhtevala- rına ve nev'i bakımından dört gruba ayrılmıştır: I — FİKİR DERGİLERİ A) Siyasi ve içtimai aktüalite dergileri, B) Herhangi bir meslek zümresine hitap et- mediği halde cinsiyet, yaş gibi belirli bir grup gözeterek yayımlanan ve fikir yönü galip olan dergiler, II — SANAT DERGİLERİ (Güzel sanat olarak kabul edilen bütün sanat- lar ile ilgili dergiler) NI — İLİM, TEKNİK ve MESLEK DERGİLERİ IV — SPOR DERGİLERİ ve MAGAZİN ile SAİR MEVKUTELER. Sahife sayı ve ölçüsü: Madde 52 — 47 nci maddede sözü edilen ilan ve reklâmları yayınlayabilmek için sanat dergilerinin (15 günlüklere kadar olanlar dahil) her sayısındaki o sahi- felerinin yüzölçümü toplamı 0,90 metrekareden, daha fazla süre içinde yayınlanan dergilerinin her sa- yısındaki sahifelerinin yüzölçümü toplamı 1,35 metre- kareden, diğer dergilerin (haftalıklara kadar olanlar dahil) her sayısındaki sahifelerinin yüzölçümü toplamı 1,35 metrekareden ve daha fazla süre içinde yayınla- nanların sahifelerinin yüzölçümü toplamının 2,70 met- rekareden az olmaması şarttır. m az yayın hayatı süresi: Madde 53 — İlk sayısında tesbit ettiği yayın Za- manına uygunluğunu muhafaza etmek şartiyle, haftada bir ve daha sık ara ile yayınlananlar 12 sayı. onbeş günde bir yayınlananlar 9 sayı, aylık ve daha fazla süre içinde yayınlananlar 6 sayı çıktıktan sonra ilan ve reklâm alabilirler. 34 Yayınlarına bir sayı ara veren veya birkaçını tek sayıda toplamış olarak çıkan mevkutelere yeni yayın- lanmış gibi işlem yapılır. Jân dağıtım esasları: Madde 54 — Yayınlanma usulü 195 sayılı Kanu- nun 43 üncü maddesinde gösterilen ilân ve reklâmların hangi dergilerde, hangi ölçülerde yayınlanacağını, Ku- rumun Şubesi bulunan yerlerde aşağıdaki esaslar dahi- Basın İlan Kurumu Genel Müdürlüğü tayin eder Ancak, ilân veya reklâmın yayınlanacağı derginin se- çilmesinde; şehir, dergi nev'i, füli satış, hitap ettiği okuyucu gibi hususlara ait isteklerini, ilân veya rek- lâmı veren Kuruma bildirebilir veya Kurumu dergi in- tihabında serbest bırakabilir. die 55 — Kurumun şubesi bulunmayan yerler- ve reklâmların , yayınlanmasını aynı esaslara S0M Valilikler düzenler Madde 56 — 47 nci maddede yazılı ilan ve reklâm- lar, dergilerin dizgi, tertip, baskı ve yazı kadrosu (te- lif ücretleri dahil) için ödedikleri ücretler toplamı ve fili satışları gözönünde bulundurularak ilan veya rek- lâmı verenin istekleri de dikkate alınmak suretiyle aşa- gıdaki esaslar dairesinde dağıtılır: I —Gruplar (nev'i bakımından) arasında yapıla- cak dağıtımda ilân veya reklâmı verenin isteği nazarı dikkate alınır. II — Aynı grupa dahil dergiler arasında yapılacak dağıtımda: a) Fiili satış (aboneler dahil) ba na birbiri- ne yakın olanlar arasında eşitliğe riayet edili b) Fiili satış (aboneler dahil) bakımından emsali- ne nazaran bariz şekilde üstün olanlara ilan ve rekla- mı verenlerin isteklerine göre daha fazla verilir. c) Herhangi bir dergiye verilecek ilân veya rek- lâmın tutarı, ödediği ücretler toplamını geçemez Madde 57 — Kurumun ilân ve reklâmları fikir ve sanat dergilerine verilir. Bu maksatla, Kurumun ya- yınlanmasına aracı olmak ödevinde bulunduğu, ilân ve reklâmların, Kurumun idaresine iştirak eden mevku- telere verilmesi sırasında alınacak komisyona, ilan ve reklâm istihkakları ya e onbeş bin liraya ka- dar mi için 9 0 5.000) onbeş binlira ile (50.000) elli bin im an. olanlar için 96 1 ve (50.000) elli bin liradan fazda olanlar için de 9 2,5 ek- lenmek suretiyle tahsil edilecek paralardan bir fon teş- kil edilir. Madde 58 — Bu fondan fikir ve sanat dergilerine verilecek ilan ve reklâmlar, dergilerin emsal değerine göre hesaplanarak dağıtılır 15 günde ve ayda bir yayınlanan dergilerin emsal değeri 2. haftalık din 3'tür. Fondan faydalana cak dergi adedi emsal değerleri ile çarpılarak, il kaça bölüneceği bulunur. Madde 59 — Dergiler Basın İlân Kurumuna her ayın sonunda bir önceki aya ait icmal varakası gönde- rirler. Bu icmal varakasında her sayının fili satışı (baskı, bayie verilen. İadeler ve aboneler omüfredatlı olarak gösterilmek şartıyla) dizgi, tertip, baskı ve yazı kadrosu (telif ücretleri dahil) için ödenen ücretler ay- rı ayrı beyan edilir. Basın İlan Kurumu icmal varakalarında bildirilen hususları her zaman kontrol ettirebilir. Yanlış beyan- da bulunan dergiler hakkında 195 sayılı Kanunun 49 uncu maddesinin a bendi uygulanır. (Basın - 12008 - A 7825) — 449 AKİS, 20 AĞUSTOS 1962