20 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

20 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

de kendilerinin D. P. iktidardayken D.P. lilerin sahip oldukları nimet- lere, haklara ve cakaya sahip olma- malarından dertlidir. Merkez İdare Kurulu üyelerinden Ferda Güley, perşembe günkü toplan- tıda C. H. P. li seçmendeki bu buruk- luğu izah ettikten sonra Karanfil So- kaktaki Genel Merkezde bir parça ha- reket lüzumu ortaya çıktı. Kurultaya kadar teşkilâtın nabzına göre HE bet verilecekti. Bu aradada, C.H li milletvekilleri -eğer vakit ayırabi- lirlerse- teşkilâta koalisyon anlayışını nakletmek için yola revan olacaklar- dı "Nitekim haftanın sonunda, sayfi- yedeki bazı Merkez İdare Kurulu ü- yeleri de Karanfil Sokakta arzı en- şidir?" Osma cevap verdi : "— Onbir kişi.." — Kim seçer bunları?" — Kurucular? — Kimlerden müteşekkildir ?" — Partinin muhtelif kademelerin den 7 kişi, 3 kişi de Merkez Yönetim Kurulundan katılır, 1 kişi de Meclis Grubu temsilcisi olarak iştirak Oo e- der.. "— Merkez Denetim Kurulundaki üç kişi nasıl seçilir?" — İşte kendi aralarında, Genel Ea da iştirakiyle seçilir ca- — Yüksek Hakem A SİLİN ka rarı Kesihdin. değil mi? Osma, elini yukarı kaldırdı ve : C. H. P. Genel Merkezi Uyuyan prens dam ettiler. Atalay Akan, Cihat — Elbette! Nihai karardır. An Baban gelenler arasındaydı. Cuma değiştirebilir.." günü de bir toplantı yapılarak gelen yazılar okunup Teşkilâtın dilekleri ve temennileri dikkate alındı. Merkez İdare Kurulu üyelerinin yaptıklar küçük küçük toplantılarda varılan kararlar haftanın sonundaki pazar günü yapılacak Bakanlar seviyesin deki toplantıya sunulacaktır. Pazar günü 17 de yapılacak, gündem olarak Genel Merkez ile hükümetin C. H. P kanadının müşterek çalışması tespit edilmiştir. A. P. Vuslat bahara zeteci, Şinasi Osmaya sordu: — Yüksek hakem heyeti kaç ki- AKİS, 20 AĞUSTOS 1962 cak Büyük Kongre dedi. Gazeteci gülümsedi, Yanında bu lunan in dönerek : "— Apaydınlar gittiler Kimse kurtaramaz onları" dedi. Hâdise geride az arta nın sonunda başkentt . Gen Merkezinin bulunduğu Necati Bey Caddesindeki binanın kapısında cere- yan etti. Osma, henüz Keskin A. P. kongresinden dönmüş, kongrede Ge- nel Başkanı yararına -bu biraz da kendisi için sayılır- enfes bir konuş- ma yapmıştı! A. P. nin Gümüşpala- nın direnmesiyle genel Genel Sekre- terlik vazifesine getirilen- aslında va- zife taksimi henüz yapılmamıştır- güme — YURTTA OLUP BİTENLER Osma, hâdisenin cereyan ettiğinin er- tesi günü İstanbulda hareket edecek- ti. Oradan süratle İzmire geçecek, bu iki büyük ilin oldukça çekişmeli ge- çeceği bilinen kongrelerinde (Genel Başkan hesabına - biraz da kendi he- sabırla - meşhur af nutuklarını çeke- Büyük Kongreye giderken Başkanlık mücadelesi adamakıllı şid- detlenmiş, taraflar alabildiğine O bir- birine hücuma geçmişlerdir. Gümüşpala cephesi aftanın sonunda muhtelif illerde Herni tamamlamış A.P. li ve parti içinde Gümüşpala hizbini - a- ma sâdece Gümüşpala - tutan millet- vekillerinden Doğu illerinden dönen- ler memnundular. Doğuda, Apaydın- ların fazla bir süksesi yoktu. Bütün kongrelerde milletvekilleri bu konu etrafında esaslı incelemeler yapmışlar ve Doğu illerinin şahsen Gümüşpalayı tuttuğuna kanaat getirmişlerdi. Bu- nun sebepleri bellidir. Doğu illerin- de yıllar yılı D.P. nimetlerinden isti- fade etmiş olanlar. İhtilalin akabinde kabuklarına çekilmişler, A. nin kuruluşunda fazla bir rol oynamamış- lardır. Bu illerde A. P. Kurucuları da- ha ziyade bir devrin üçüncü - ci derecede Demokratlarıdır. o zamanlar Menderes devrinin doğu- lu ağalarına diş gıcırdatmışlar, ama düşünceleri itibariyle fazla ses de çı- karamamışlar, onların gölgesinde kal- mışlardır. Bu Demokratlar İhtilâle bir nevi sevinmişler, D. P. kodaman- larının sinişine bayram etmişlerdir» . P. macerası başlayınca onlar öne fırlamışlar normal rejime yaklaşıldık- a 27 Mayısın birinci derecede karşı- m görünmekle A. P. içindeki yer- lerini sağlamlaştırma yolunu tutmuş- lardır. Bunların şahsen Gümüşpalaya sıkı sıkıya sarılması, kurucuların ta- yinle getirdikleri idareciler olmaların- dan ileri gelmektedir. Zamanla bu zincir kuvvetlenmiş ve Doğu illerin- deki A. P. U idareciler Gümüşpala et- rafında çemberlenmiştir. Doğudan gelen milletvekilleri, bu gerçeği gördüklerinden memnundur- lar. Bununla bir başka husustan da- ha memnun gözükmektedirler. Irkçı Ekalliyetin teşkil ettiği grup. Doğu- da son derece antipatiktir. Doğulu vatandaşların ırkçılara itibar etme- mesi muhtelif sebeplerden mümkün- dür. Ama bu derece şumullü olaca- ğı, doğrusu istenirse saf Gümüşpala - cıların aklının kenarından geçmemiş- tir. Nitekim Doğuda pek çok ili ge- zip Genel Merkeze e piyarbakır milletvekili Alp Doğan "— Azizim hayret, hangi kongre- de ırkçılar aleyhinde okonuştuysam, son derece fazla alkış topladım. Bü- 15