20 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

20 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Feyzioğlu Plâncılardan izahat alıyor Ahbap çavuşlar nunda turistlerin Türkiyede ortalama 6 gün kalması sağlanabilecektir. İki günlük fark ilk bakışta dudakların bükülmesine yol açacaktır. Ama bu iki günlük uzama sonunda her turist 40 dolar daha fazla para bırakacak- tır. İki günlük farkın yanında turist sayısının artacağı da plâncılar tara- fından hesaba katılmıştır. Böylelikle turistik okazançlar yükselecektir. Plân dönemi sonunda bunun şimdiki kazançtan iki, hatta üç misli bir faz- lalık göstereceği anlaşılmaktadır. Plâncılar bu konuyu da rakama vurmuşlardır. Belirli bir çaba göste- rilmediği hâlde Türkiyeye 1961 yılı içinde 129 bin turist gelmiş ve bunlar yedibuçuk milyon dolar bırakmışlar- dır. Yapılan hesaplara göre (yılda Türkiyeye gelen turist sayısı & 12 miktarında artmaktadır. Yatırımlar bu miktarı 99 20 civarına yükseltebi- lecekir. Buna göre de turist sayısı 1962 de 166 bin, 1963 de 200 bin, 1967 yılında ise 411 bine yükselebilecektir. 12 1962 rakamı 100 kabul edilirse 1967 de endekst 250 olacaktır. Plân, 1967 yılında Türkiyede tu- ristler için 20 bin 200 civarında yata- ga ihtiyaç olacağını ortaya çıkar- mıştır. Bu yatakların, 8 bini Marmara bölgesinde ihtiyacı karşılayacak, di- ğer bölgelere ise mütesaviyen taksim edilecektir. Şimdilik, turist için en faz- la cezbedici bölge olarak Marmara Bölgesi kabul edilmektedir. Diğer turistik bölgelere yapıla- cak yatırımlar konusunda, Yüksek Plânlama Kurulunda hafif bir tartış- ma oldu. Teknisyenler Plânlarına sa- dık kalınmasını her zamanki gibi is- tediler. Alican ve bazı Bakanlar Ege bölgesine biraz daha önem verilmesi hususunda tartıştılar. Ama plâncılar tezlerini kabul ettirdiler. Turistik böl- gelerdeki çalışmaların zamanla geli- şeceğini ve her bölgeye sırası gelince lü kadar itinanın e edem gösterilebileceğini belirttiler lân üzerinde gösterilen oyatırım- lar, miktar olarak fazla değişikli- ge uğramadı. Buna göre, 1963 yılın- da turizm için 145 milyon 500 bin lira ayrılacak, bu kadarlık bir yatı- rımla yetinilecektir. Bir yıl sonra bu miktar 3 milyon civarında artacak, 1964 yılında 148 milyon 200 bin li- raya ulaşacaktır. 1965 yılında ise, tu- rizm koluna ayrılan para 164 milyon 700 bin lira olarak hesaplanmıştır. 1966 yılında bu kol için 175 milyon 600 bin liralık bir yatırım, 1967 yılın- da ise 193 milyonluk bir yatırım fonu tahsis edilmiştir. Böylece 5 yıl içinde Türkiyenin turizm meselesinin geliş- mesine 827 milyonluk bir fon ayrıl- mış olmaktadır. Projeler İaeirm gec için nr bu yatırım yanında bir fon daha ay- rılmıştır. 150 milyon liralık bu fon beş eşit yıla bölünmüş ve turistik pro- paganda için sarfedilmek üzere kon- muştur. Turizmin gelişmesi için (Planın tavsiye ettiği projeler, bir hayli fazla ve enteresandır. Plân, Türkiyenin şim- dilik birinci derecede turistik bölge- lerinde tatil köyleri kurulmasını dile- mektedir. Bu köyler ucuz ve fakat turistler için son derece müsait ola- caktır. Bunların Devlet eliyle yapıl- ması taraflısı olan plâncılar, bu işi ö- zel teşebbüsün de başarabileceği fik- rine fazla itiraz etmemişlerdir. Ama, büyük çapta tesislerin devlet eliyle düzenlenmesi plâna göre daha verim- li olacaktır. Diğer bir proje Milli (o Parkların kurulmasıdır. Bunun tamamen Devlet eliyle yapılması gerekmektedir. Üçüncü ve son derece önemli olan projeye gelince, turistin seyahat ra- hatlığıdır. o Balkanlar, Yunanistan, İtalya ve İsrail ile ulaştırma imkân- larımızın artırılması (o istenmektedir. Bu da geniş çapta bir devlet yatırı- mına ihtiyaç gösterecektir. Türkiyeyi baştan aşağıya kateden ve hac mevsiminde -bilhassa Hristi- yan âlemin Kudüsü ziyareti esnasın- da- büyük turist sağlıyacağı tahmin edilen Hac Yolunun büyük bir hızla bitirilmesi istenmektedir. rıca otel ve eğlence yerlerinin artırılması da tavsiye edilmektedir. Bu çalışmalar lâyıkı veçhile ya- pıldığı takdirde, plânı hedefi 1967 yılında 325 milyon dolarlık bir dö- viz teminidir. Plânlamacıların, özel teşebbüse en fazla yer ayırdıkları alan turizmdir. Turizm Bankasının gerekli teşebbüs- lere bol kredi vermesi plânda tavsiye AKİS, 20 AĞUSTOS 1962