20 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

20 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Talip Müştak Dertli bir baş tutulan tavrı tasvip etti. Irağa kar- şı dostane niyet taşıdığımız açıktır. Ama hudutlarımızın güvenliğinin ih- lal edilmesine, hele erlerimizin şehit edilmesine müsaade etmeyeceğimiz tabiidir. Hâdisenin yeni gelişmeleri bizden gelmeyecek, karşı tarafın tutumundan oğacak ve o tutumla alâkalı ola- caktır. Hükümet Perde açılıyor G eride bıraktığımız haftanın sonla- rına doğru, iki aydır pek tenha o- lan Meclisin milletvekillerine ait lo- kantasında bir iki masada yemek yi- yenlere rastlanmağa başladı. İki aya yakın bir süredir, ayak o seslerinin duyulmaz olduğu Meclis koridorların- da tek tük de olsa sesler kulağa ça- lındı. Kapıları açılmayan komisyon odalarına, ellerinde dosyaları, çanta- ları bazı milletvekillerinin girdiği gö- rüldü. Başkent yavaş yavaş uyuduğu uykudan uyanıyor, denizin vücutlara verdiği rahatlık içinde politikacılar ağır ağır silkinmeğe başlıyorlardı. Sessiz başkent sokaklarında yeniden yüksek sesle yapılan tartışmalara rast lamak mümkün olacak, birbirini gözle rini kısarak süzen politikacılar al karşıyı yere vurabilmek için "i " avcılığına çıkacaklardır. Eylül başında çalışmalara başlı- yacak Parlâmentoda dikkati son dere- 8 ce az çekecek, ama oldukça önemli bir manzarayla karşılaşmak mümkün o- lacaktır. Meclisin Genel Kurul salo- nunda toplanan politikacılardan kü- çük bir kısmının, deniz yanığından mahrum olduğu göze çarpacaktır. Hü- leşmiş, yüzlerindeki çizgiler biraz da- ha yorgunluğu belirtici il derin- leşmiş olabilecektir. Ama an yüz- ler denizin tuzlu yanığının “değil, baş- kentin kavurucu sıcağının yanığı ola- caktır. Hükümet üyeleri sıcak yaz günle- rini koltuklarının altında kalın dos- yalarla Ankarada geçirdiler. Büyük bir çoğunluk Devlet Plânlama Teşki- latında yapılan toplantılara işti normal çalışmaları vardı ki, başken- ti kavuran sıcaklar bunları aksatma- dı . Koalisyon Hükümeti Eylülde Meclisin kapısından koltuğunda iri dosyalarla girecektir. Plan çalışmala- rının yanında Hükümet bazı kanun- ların hazırlıklarını bitirmiş, Parlâ- mentonun kei başlamasına inti- zar etmektedir İktisadi Devlet Teşekkülleri ükümetin geçen iki ay içinde bü- emek sarfıyla hazırladığı ka- nunlardan birisi İktisadi Devlet Te- şekküllerinin ( idareleriyle ilgili (o ka- nun tasarısıdır. u kanun tasarısı, İktisadi Devlet Teşekküllerin yeni bir idari siste- me kavuşturma ve daha iyi çalışabil- melerini > sanık amacıyla hazırlan- mıştır. 3460 sayılı kanunun tadilâtı beklinde Meclise sunulacak kanun, Genel Müdürlerle. Bakanların İktisa- di Devlet Teşekküllerindeki yetkileri- ni kesin olarak ayırmış ve Genel Mü- düre daha geniş yetkiler ve o dere- ce de sorumluluk tanımıştır. Ka- nun metni hazırdır ve Hükümet üye- lerinin tümü -hatta Çelikbaş bile- ta- rafından imzalanmıştır. Bu kanunun getirdiği yeniliklerden bir tanesi Sos- yal Adalet değimine uyularak, geniş işçi kitlelerini isdihdam eden -Sümer- bank, Etibank gibi. İktisadi Devlet Teşekküllerinin Yönetim Kurulların- da bir işçi çemsiltisinin bulundurul- masını sağlamasıdır. Kanunun Ez ikinci faydası da bu e. siyasi (partilerin arpa ambar n kurtarıcı tedbirle- ri imi. ükümet, henüz tamamlamamış olmakla beraber, Meclisin açılışından birkaç hafta sonra Sosyal Kanunları Genel Kurula sunacaktır. Toplu Söz- leşme Grev ve Lokavt kanun tasarıla- rı hemen hemen hazırlanmış durum- dadır Vergi reform kanunlarıyla, Maden Kanunu ve Icra - İflas Kanunu Dev- let Yatırım Bankasının o kuruluşunu temin edecek kanun tasarıları da ik- mal edilmiştir. Önemli olanı ma bütün bunlardan evvel Parlâ- mentoya sunulacak bir kanun var- dır. Dört ayrı partili milletvekili ta- rafından Nurettin Ardıçoğlu -C.K.M. P.- Sadık Perinçer -Y.T.P-, Orhan Apaydın -A.P.- Coşkun Kırca -C.H.P.- hazırlanan bu kanunu Hükümet be- nimsemiş ve üzerinde çalışarak son hazırlığını ir Birinci de- recede önemli olan kanun tasarısı '5 Yılık Planın kabulü ve İlmi Bütün- lüğünün Korunması" hakkındaki ta- sarıdır. İsminden ilk bakışta "Tedbir- ler Kanunu" gibi bir kanun olduğu sanılan tasarı aslında son derece se- vimli ve çalışma kolaylığını sağlıya- cak bir tekliftir. Planın müzakerele- rini özel bazı kayıtlara bağlayan ta- sarının amacı, karışıklıkları önlemek- tir. Plânın tümünün müzakeresinin bazı hususi şartlara bağlı olması ta- biidir. Aksi takdirde bir noktada ya- pılacak değişikliğin bütün plâna şa- mil olması mümkündür ve değişiklik plânı hedeflerinden uzaklaştıracaktır. Ama Parlamentonun plâna şimdiden geçmesi gibi bir düşünce, kanunun tni okunursa akla asla gelmiye- cektir. İsmet İnönü Direktiflerin membaı AKİS, 20 AĞUSTOS 1962