29 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

29 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

a İle yapılan mukayeseler alman komünlat'eri- nin talihsizliğini teşkil etmektedir. Partiyi Yasaklayan Memleketler Komünist Parti İspanyada 23 yıldan beri, Portekizde ise 36 yıldan beri yasaktır. Buna rağmen son sene- lerde komünistler yeraltı faaliyetini çok genişletmiş- lerdir. İspanyada birçok grevin organizatörü komünist- lerdir. Bilhassa madenlerdeki grevler onların eseridir. Ücretlerin düşük olması, kızılların ekmeğine yağ sür- mektedir, Gizli çalışan partinin faal üyelerinin adedi 1947'de sekiz - on binden beş bine düşmüş iken bugün gene yükselmeye yüz tutmuştur. Portekizde ise, aktif komünistlerin miktarı iki bin civarındadır. Fakat bun- lar teşkilâtlarını muhafaza etmişler, taraftarlarını ha- reket halinde tutmuşlardır. Asıl başarıları, Salazar İda- Tesine karşı mevcut olan, fakat komünistlikle alâkası bulunmayan Muhalefetin arasına sızmalarıdır.Gerçi Sala zar'ın polisi komünistleri diğer bütün muhaliflerden çok daha sıkı şekilde takip etmektedir ama, Portekiz kızıllar, gizlenmeye muvaffak olmaktadırlar. İngilterede de komünistler, son zamanlarda biraz daha kuvvet kazanmışlardır. Avrupada komünistlerin itibarını kıran hâdiselerin üzerinden geçen zaman, bun: ların tesirini azaltmıştır. Buna mukabil sputnikler ve feza çalışmaları Sovyet sistemine kısmen yeni prestij temin etmiştir. Meselâ İngilteredeki ilerleme en ziya- de bunun neticesidir, Bir de, amerikan aleyhtarlığı ve Amerikaya karşı duyulan kompleksler bilhassa Fransa, İtalya ve İngiltere gibi memleketlerde bazı kimseler* karşı tarafa atmaktadır. Buna rağmen, komünistler Avrupada 17 sene ön- ceye nazaran zayıflamış durumdadırlar. Komünistlerin Gayretleri (govyetlerin, bütün dünyadaki komünist faaliyeti Rus- yadan idare ettikleri hususunda tabii kimsede bir şüphe yoktur. Zaten enternasyonallik, sistemin karak- ferinde mevcuttur, Moskovada her türlü kızıl faaliyet koordine olmakta, çeşitli memleketlerdeki ajanlara na- 8il davranmaları gerektiği bildirilmekte, taktik veril- mek'tedir, Moskova, her bölge ve o bölgenin her memleketi için bir taktik kullanmaktadır. Bu taktikler, esas itibariyle iki bölümdür. Birincisi gelişmemiş memleketlerin- yarı cahil ve kaba demagojiyi hazmetmeye müsait halkını hedef tutmaktadır. İkincisi gelişmiş memleketlerdeki aydın, yarı aydın ve bilhassa sanatkâr kimselere hitap etmektedir. Tabii iki ayrı zümreye hitap eden propa- gandaların teması tamamile değişik olmaktadır. Geliş- memiş memleketler halkına, ancak sosyalizm yoluyla cennete kavuşacakları bildirilmekte, geri kalmış kütle- ler bilhassa anti emperyalist hisler içinde sermayeye, mülkiyete karşı tahrik edilmekte, hedefe zor kullamıl- ması suretiyle varılacağı belirtilmektedir, Buna muka- bil gelişmiş memleketlerde ve sanatkâr çevrelerde en ziyade komünizmin “insancıl vasıfları” gözler önüne se- rilmektedir, i Dünyada Komünistler gevvet basınında bugünlerde yayınlanan bilgiye göre, bütün dünyada halen 88 tane komünist parti vardır ve bunların üye sayısı 41 milyon 600 bindir. Bunların 75 tanesş Sovyet Bloku dışındâki memleketlerdedir ama, onların tiye sayısı 5 milyon 200 binden ibarettir, Geliş- memiş Afrika ve Asya memleketleriyle Güney Ameri- ABKİS/4 Isveç NORVEÇ DANİMARKA BELÇİKA MOLLANDA LÜKSEMBURO 75.000 ka bunların 49 tanesine ve üyelerin 2 milyon 700 oinine sahiptir, Bunların aTasında en genişi Endonezya Komü- nist Partisidir. Endonezya Komünist Partisi, Rusya ve Çinden sonra dünyanın en kuvvetli komünist partisidir ve üye sayısı 2 milyondur. Böylece Endonezya İtalyayı da geride bırakmaktadır. Orta Afrikada 40 bin komünist parti üyesi bulun- duğu bildirilmektedir. Sovyet basınına bakılırsa, “ge- lişmiş kapitalist memleketler”de, yani komünist olma- yan Avrupa memleketlerinde 26 komünist parti ve 2,5 milyon komünist parti üyesi bulunmaktadır. Türkiyedeki Durum Komünist Parti, Türkiyede de yasaktır. Bizim Radyo, Kasım ayı yayınlarında aynen şunları söylemiştir: “Bizde de Milli Kurtuluş Savaşında kurulan, kurtuluş için savaşı programlaştıran Türkiye Komünist Partisi kırk yıldan beri gizli çalışmak zorunda bırakılmıştır. Türkiye Komünist Partisi ve komünistlere karşı çeşitli dedikodular ve ithamlar ortaya atılmıştır. Fakat ko- münistlere söz ve savunma hakkı tanınmamıştır”. Bizim Radyo Türkiyede bir Komünist Partinin kurulmasına mani olarak Türk Ceza Kanunundaki 141. ve 142. mad- deleri göstermekte, bunların kaldırılması için açılan kampanyaya herkesi davet etmektedir, Bizim Radyo, 21 Kasım 1962 tarihli bülteninde “Türkiye Komünist Par- tisi, halkımızın ulusal bağımsızlık, kurtuluş, demokrasi, tarafsızlık politikası, bağımsız hükümet, barışçı hükür met savaşını kendine program edinmiştir” demiştir. Türkiye Komünist Partisi adına temsilciler çeşitli ko- münist toplantılarda bulunmaktadırlar, fakat bunların isimleri açıklanmamaktadır. Bunlar daha ziyade, Tür- kiye dışı yerlerde yaşayan türk komünistlerdir. Sovyet Radyoları, Türkiye İşçi Partisinin kurulma- sından bu yana “memleketin bütün ilerici aydın ve emekçi kütleleri”ni sadece, ama sadece bu pati içinde fanliyet göstermeye davet etmektedir. Böylece Sovyet Radyoları, yasak komünist faaliyetin yasak olmayan T. İ. P, içinde kanalize edilmesini ve açık siyasi çalış- malar halini almasını istemektedirler. Türkiyedeki gizli Komünist Parti mensuplarının ade» dinin birkaç binden ibaret bulunduğu san ii