29 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

29 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Sanayi , Bir fabrika (Gecen haftanın sonunda Cuma gü- nü, İstanbul - Ankara arasında, Haydarpaşadan 34 kilometre uzak- lıkta, Tuzla demiryolu istasyonunun yan tarafına isabet eden geniş saha üzeTinde yeni kurulmuş olan m binayı ve tesisleri gezen gazeteciler, doğrusu hayranlıklarını ifade edecek Kelime bulmakta hayli güçlük çekti- ler, Gezilen bina, Türkiye Kredi Ban- kası tarafından inşa ettirilmekte 0- Jan Tuzla Porselen Fabrikası idi. Fabrika henüz tamamlanmış değildi ama, yine de tecrübe işletmesi yapı” labilecek hir safhaya gelinmişti. Fabrikayı gezen gazeteciler, fab rikanın en büyük ortağı olan Türki” ye Kredi Bankası idarecisi (OHalük Rendaya takdir ve tebriklerini bildir- diler, Hele tamamen özel teşebbüs ta- rafından yapılan bu fabrikanın ma“ mulleri de ortaya çıkarılıp gösteri” lince, gazetecilerin parmakları ağız” larında kaldı, Zira, hârika çay ta- kımları, ünlü Sevres porselenleriyle rahatça mukayese edilebilecek nite- likteydi, Tuzla Porselen Fabrikası, İstan- bul Porselen Sanayii Türk Anonim Şirketi tarafından kurulmuştur, Şir- ketin kuruluşu, Türkiyede devletçi- İstanbul Porselen Sanayii Fabrikası “Yatırımlar! Marş.. Marş.” liği müdafaa edenleri, hiç değilse mahcup düşürecek bir özelliğe sa- hiptir. Türkiye Kredi Bankası Ano- nim Şirketi tarafından girişilen bu teşebbüsün tarihi 29 Mayıs 1956'dır. Şirket bu tarihte, Türkiyede yeraltı serveti olarak mevcut bulunan kao* lin, feldspat, kil ve kuvars gibi çe" şitli cevherleri türk işçisinin emeğiy- Porselen fabrikasında çalışma Elin hamuru le kıymetlendirerek, ilk defa yüzde" yüa türk malı porselen imal etmek için fabrikalar kurmak maksadile te” sis edilmiştir. Başlangıçta 2 milyon lira serma” ye ile kurulan Şirket, kufuluşunun ilk yılını ilmi araştırmalar yapmak” la geçirdi. Yerli ve yabancı uzman” ların işbirliğiyle, fabrikanın yapaca” gı imalât çeşitleri ve imalât kapasi- tesinin tâyini, fabrikanın inşa edile ceği yerin seçilmesi meseleleri etüd edildi, Uzun araştırmalar sonucun (AKİS - 721) AKİ5/25