29 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

29 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

YURTTA OLUP BİTENLER Plânın getirmekte olduğu imkân” lar, 1963 yılını tam mânasıyla bir “iş yılı” haline sokmaktadır. Ancak iş ağamlarının kendilerini buna a yak uyduracak hale getirmeleri, ba- şarının esaslı şartlarından biri ola” rak ortadadır. İş âleminde, en ziyade uyanık ve bilgili iş adamlarının ön- derlik ettikleri “derlenip toparlanma gayretleri” Başbakanın yeni seyaha- tinde inceleyeceği önemli konulardan biri olacaktır, 'Turhan Feyzioğlu Plân Manialı koşu... gün Millet Meclisinde Hükümet- le ilgili çok, ama çok önemli iki önerge gündeme alınmıştı, 11 Hava Subayının emekliye sevkedilmesiyle sonuçlanan olayın içyüzü Hükümet Başkanından soruluyor ve önetgele- Tin birinde Genel Görüşme, diğerinde ise Mecliş Soruşturması talep cdili- yordu, Sabahın erken saatlerinde 0003 numaralı minik Opeli Meclis yolun” da gölenler bu yüzden: “.— Paşa Meclise gidiyor. Hazır- lanıyor olmalı” demekten kendilerini alamadılar, Oysa minik Opel Meclisin karşı- AKİS/8 sındaki bloka yanaştı. İnönü, Plânla- ma Teşkilâtının bulunduğu binaya aceleci adımlarla gitdi. Alışık bulun” duğu salona doğru, kendisini karşı” layan plâncılarla yürüdü ve yeşil çu- ha örtülü uzun masanın başına geç- ti, oturdu, Alican, Feyzioğlu, Melen ve teknik elemanlar da gelmişlerdi. Böylece Yüksek Plânlama Kurulu- nun ilk toplantısı başladı. Yüksek Plânlama Kurulunun ça lışmaları 1963 yılı plân tatbikatının hazırlığıyla ilgilidir, Kurul, 1963 yı- lı plânımın yılbaşına kadar tamam” lanması gerektiğinden aralıksız çalı- şacaktır. Bu çalışma süresi evvelce dört gün olarak tesbit edilmişti ve işler buna göre âyârlanmıştı Yük- sek Plânlama Kurulunun karşısına çıkan ilk mani 1962 yılı plân tatbi- katının aksaklıkları oldu. Plâncılar ve politikacılar beraberce bu gksak- lıkları tesbitte fayda olduğunu gör- düler, Bu yüzden dör gün olarak sı nırlanan çalışma süresi arttırıidı ve sekiz güne çıkarıldı. sanılmakta, hattâ buna muhakkak azarıyla bakılmaktadır, 1962 yılı plânının tatbikacındaki aksaklıkların büyük yükü politik o laylar kefesine konmaktadır. Seçim sonrası başlayan karışıklıkların 1. Koalisyon Hükümetinin teşkiline ka” dar olan kısmı, piyasanın tamamen durulmasına, Devlet (yatırımlarının ise hiç denilecek miktarda yapılma” sına sebebiyet vermiştir. 1. Koalisyon Hükümetinin çalış- ma güresince devam eden olayların ibreyi devamlı sağa sola kaydırması, bu durgunluğu devam ettirmiştir. O günlerde her an beklenen bir müda- halg Devlet Sektöründeki sorumlu ki- şileri dahi büyük bir korkuya &aptır mış ve bir kuruşun hesabını yapma kaygusu gerekli yatırımları aylarla geri bırakmıştır. Hele Emin Pak sütün devrinde Bayındırlık Bakan“ lığına tahmil edilen yatırımların son derece geç başlatılması, piyasadaki iş hacminin katre katre arttırıımak istenmesi mevcut sıkıntıyı biraz da- Yüksek Plânlama Kurulu Toplantı halinde Derdini söylemeyen derman bulamaz İlk gün çalışmaları tamamiyle 1962 Geçiş Plânının tatbikatıyla il gili oldu. Bu konuda teknik eleman lar. gerekli bilgiyi verdiler, Aksama- ların sebeplerini, aksayan tarafları açıkladılar ve bunların teferruatına inilmesi gerektiğini belirttiler. Aksamalar... 962 Geçiş Plânının tatbikatı muh- telif sebeplerden ötürü gerextiği- ni vermemiştir. Henüz kesin mir Ta” kam söylenemezse de geçen yıl kal- kınma hızı © 7 ye ulaşamamıştır. Yüksek Plânlama Kurulu henüz bu konuda çalışmalarını bitirmediğinden geçen yılın kalkınma hızı kesin bir rakamla sınırlanmamaktadır. Ama bunun 5,1 ilâ 5,5 arasında değişeceği ha fazlalaştırmıştır. En nihayet, 22 Şubat Olayları her şeyin Üzerine tuz biber ekmiştir, 1. Koalisyon Hükümetinin esasen yürü- mesi güç olan işleri bu olaydan son” ra adamakıllı çıkmazın içine zirmiş- tir, Piyasa ânide donmuştur. Devlet Yatırımları bir müddet için .ama- men kesilmiştir. Olayın sarsıntısı en azından üç ay müddetle yapılması gerekli işleri ortada bırakmış, bir tek kul, bir tek işe elini bile sürme- miştir, 1962 yılının kalkınma hızının kayba uğramasının teknik olarak ba zı sebepleri de mevcuttur. Siyasi o layların yanında kanun konusu olan bazı reformların yapılamayışı gerek”