6 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

6 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURITA OLUP BİTENLER evet, Senato seçimlerinde en fazla oyu A.P. değil, C.H.P. almıştır. A.P. Senatoya, senatör seçimlerinin ekseriyet usulüyle yapılması sayesin- de C.H.P. den fazla üye sokabil- miştir. Yoksa sırada, A.P. sadece i- kincidir. - Gümüşpala bu palavrayı sıktıktan sonra, partisine karşı ya- pılmış hareketleri komünistlerin ese- ri olarak gösterdi: A.P. komünizme karşı savaşın önderi değil miydi? İş- te, komünistler initkam almışlardı. Yoksa millet de, memleketin sağlam bim de A.P. ile birdi, birlik- Onun için yılmamak, ürkmemek, Kl emi lâzımdı. Temsilciler Meclisi toplantısının ilk adımı bu fikir etrafında atıldı. lerin toplantıya katılmasının doğru olmadığını savundu. İstifa edenlerin istifaları hemen, kabul edilmemişti. Ama, kendilerince istifalarını geri aldıklarına dair bir işaret de yoktu Bunun için Kurula katılmaları usul- süzlüktü. Egeli Temsilciler Karaoğ- lunu desteklediler. Zira bu grupun gelirken kulisi bu şekilde hazırlan- mış ve partinin istikbali için müfrit- lerin istifasının gerektiği bazı gerek- çelerle kendilerine söylenilmişti, E- geli grup gerekçeyi son derece yerinde buluyor ve A. P. Genel İdare Kuruluna sokulmuş müfritle- rin temizlenmesinin elzem olduğunda ısrar ediyordu. Müfrit grupun savunucusu, Ada- Gümüşpala toplantıdan çıkıyor Bekle de görürsün Masanın ortasında Gümüşpala. sol tarafında Genel Sekreteri Orhan Sü- ersan, sağ yanında Genel Başkan “Rejim düşmanları" lâfı döküldü. 'Ev- liyaoğlu ye Aytacın sözleri bir müd- det Meclisi tesir altında bıraktı, fa- kat sonradan ortada hukuki bir du- rumun (o bulunduğunun farkına varıl- dı. Akçanın müdahalesiyle çıkan konu, Genel İdare Kurulundan istifa edenlerin Temsilciler Meclisine katılıp (o katılmıyacağı omeselesidir. Hücum Ege bölgesinden geldi. Egeli Temsilcilerin başını çeken İzmir İl Başkanı Mehmet Karaoğlu, bu kişi na İl Başkanının başını çektiği Tem- silciler oldu. Kâmil Tekerek müstafi Kurul üyelerinin toplantıya katılma- larında fayda mülâhaza ettiğini ve partinin istikbali bakımından son derece önemli olduğunu, zira A. P. nin D. P. li kitlelere hitap ettiği- ni ve bu kitlelerin sert tutuma ta- raftar bulunduğunu belirt Tartışmaların sonuca kağlanması başkanlar kademesinin -Akça, müşpala Ve Süersan- işin tatlıya bağ- lamasıyla mümkün oldu. Müstafi kurul üyelerinin toplantılarda müşa- hit olarak bulunması gerektiği, zira - olayların başından beri bildikleri ve zaman zaman kendilerine müracaat etmek lüzumu ileri sürüldü. esele her zamanki gibi halledildi: Taraflar fazla ısrar etmeden, ortaya atılan uzlaştırıcı teklifi kabul ettiler. Sebep ve sonuçlar» "Temsilciler Meclisi daha işe başlar- ken iki grupun karşı karşıya gel- mesi sebepsiz değildir. Bu, idare e- denler arasındaki görüş ayrılığının bir sonucudur. Bir grup "Teşkilât heyulası" formülünün ardında, A. P. Meclis grupundan bazı istifaların ol- masını istemektedir. Teşkilâtın tem- silcisi olduklarını söyleyen bu gru- pun önderliğini şimdilik Kâmil Te- kerek yapmakta ve Genel Başkan Gümüşpala da bu tarafa temayül et- mektedir. £ Gümüşpalanın Tekerek grupunu tutmakta ısrarının sebebi mutedillerin kendisine itirazları bu- lunduğunu bilmektedir. Tekerek gru- pu ise, aslında, müstafi milletvekil- lerinin boşalan yerlerine bir daha ki seçimde gelmeyi arzulayanla- rn bebaberliğidir. Önümüzdeki se- çimde liste başlarını alması garanti olan büyük isimlerin erimesi Teke- rek ve arkadaşları gibi gönüllerinde aslan yatan teşkilât kodamanlarını pek sevindirmektedir. Teşkilâtın üst kademelerinde bulunanlar listelerde- ki tıkanıklığı böylece gidermekle, kendilerine yol açtıklarını sanmakta- dırlar. Ege grupu işi daha derli toplu mütalâa etmektedir. A. P. nin yaşa- ması için memleketin muayyen kuv- vetleriyle çatışmaması ve itidalin el- den bırakılmaması taraf lısıdırlar. Mehmet Karaoğlu bu konuda ısrarlı- dır ve A. P. Grupu içindeki mutedil milletvekillerinin desteğini görmekte dir. Realist düşünen bu politikacı ih- tiyatı da elden bırakmamakta ve teşkilâtın kulağına bazı meselelerin gitmesini sağlamaktadır. Nitekim i- şin kulisinin idare edildiği Belvü Pa- lasta kendisine Gümüşpalanın Genel Başkanlığı hakkında fikri, soruldu- Sunda tereddütsüz : — Biz Paşanın ri eş raftarız. Ancak bir : Eğer ö nüyle yaptığı ll ona yaklaş mış ve kendisinden şefaat talep et- mişse bir daha o koltuğun yüzünü öremez" demiştir! Böylece, A. P. nin en yüksek ima organı Temsilciler Meclisinde bir kaç grup ilk gününde kendiliğinden orta- ya çıktı. Evvelâ Gümüşpala ve et- rafındakiler -EMİNSU'cu politika erbabı- kendi gelecekleri için sıkı sı- kıya birbirine sarılmışlardır. öyle ki, Gümüşpala meselelerde birinci dere-