6 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

6 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

Sahi şimdi neredeler Tayfur Sökmen (Hatay Cumhurbaşkanı) 1933 yılından 1939 yılma kadar, her Türkün kalbi Hatay için çarpı- m Başta Atatürk olmak üzere tün hükümet erkanı ve Meclis, mili hudutlarımız dışında kalan Ha- tayı anavatana katmak için olağan- üstü gayretler gösteriyor millet- ise bu faaliyeti büyük bir heyecanla ta- kip ediyordu. İşte bu devrelerde Antalyadan müstakil olarak Büyük Millet Mecli- sine giren Tayfur Sökmen adındaki Hataylı bir Türk, güzel memleketinin anayurda kavuşması için çırpınan Hataylıların başında yer aldı. Tapı- lan mücadeleler neticesi Hatay istik- lâline kavuşunca, Hatay Cumhuriye- tinin oOCumhurbaşkanlığına Tayfur Sökmen getirildi. Hatayın, Birinci Dünya Savaşın- dan sonraki durumu kısaca şöyledir: Hatay, Sevr Andlaşmasını müteakip Fransızlar tarafından işgal edildi. Hataylı bir Türk, güzel memleketinin ki o sıralarda işgal altında bulunan yurdun diğer bölgelerindeki kardeş- leri gibi yabancı kuvvetlere karşı a- mansız bir mücadeleye giriştiler. Çe- te harpleri, sabotaj hareketleri birbi- rini kovaladı. Fransız işgal Kuvvet- leri ile Türkiye arasında 1921 yılında Tayfur Sökmen Bir mücadeleci Hatay konusunda bir anlaşmaya va- rıldı. Bu anlaşmaya göre Fransızlar Türk halkı üzerindeki baskılarını kal» ,ıracaklar ukabil Türkler de mukavemetten vazgeçeceklerdi. Ancak, varılan anlaşma hüküm- leri kısa bir zaman sonra Fransız hü- kümeti tarafından çiğnendi Fransız- ların tek taraflı olarak anlaşmayı bozmaları üzerine bölgede tekrar hu- zursuzluk başladı. Sabotajlar, çete harpleri ve pasif mukavemet, eski- sinden çok daha hızlı bir şekilde. Türkiye Cumhuriyeti Hükümetinin Hatay meselesini resmen ele aldığı 1936 yılına kadar devam etti. Türk Hükümeti o sıralarda, şimdiki Bir- leşmiş Milletlere tekabül eden ve merkezi İsviçrenin Cenevre şehrinle unan Cemiyet-i Akvama müraca- at ederek, Hataydaki Türklerin hak- larının korunmasını talep etti. Ce- AKİS/27