6 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

6 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

BASIN çıkınca halk onun lehinde, içten ge- len öyle nn bir gösteri yapmıştı i Hü undan ödü patlamış- tı. Bunun üzerine sokaklara Hükü- met taraftarları kasten dökülmüş, bunlar güvenlik kuvvetlerinin müsa- mahası altında A.P. yi ve gazeteleri- ni tahrip etmişlerdi. Bu organize gös- teriler, zayıf bir hükümet olan bu- günkü Hükümetin aczinin deliliydi. Eh, artık Türkiyede genç subayla- rın bu Hükümete karşı isyanını bek- lemek lâzımdı! Gerçekleri tam 180 derece. cos gören ve Türkiyedekil du- rinde teşhisi A.P. nin bile i- lerisine geçen Hotham için büyük darbe, bütün bu haberleri ciddi ciddi verip ra gene kendi The Times'ında şu başyazıyı okumak oldu:. “İsmet İnönü hafta başında memleketin anarşi eşiğinde olduğu yolunda bir izahta a bulunmuştur." Gös teri ve karışıklıklar gün geçtikçe şid- det kazanarak bir nevi sivil (harp tehlikesi başgöstermiştir. Hüküme- tin aldığı enerjik tedbirler yatıştırı- cı bir tesir icra etmiştir. Beki de- pishaneden çıkması karışıklıkların sebebidir- hastaneye alınmıştır. Sekseninde ve kötü sıh- hatte bir kimsenin bu kadar kısa bir zamanda hürriyetinden mahrum bırakılması ağır görünürse de mu- maileyh havayı yatıştırmak için bir gayret göstermemiştir. Muhtemeldir ki, seçen sene yapılan geniş af ha- reketinden sonra Bayarın serbest bı- rakılması siyasi gerginliği azaltmak gayesine matuf idi. Ancak Bayara yapılan karşılama merasimi, bizzat kendisinin ifade ve hareketleri mev- cut havayı alevlendirmiştir. Haliha- hiç olmazsa meşruiyeti- a mevzuu yapılmasına müsaade etmemesi şaşılacak bir şey değildir. Bayar sükütu ihtiyat etme- ye rıza gösterirse ve durum da bo- zulmazsa hâlâ vekarlı bir inziva ha- yatı sürebilir. Durum her şeye rağ- men nezaketini muhafaza etmekte- alet Partisi hafta başında sa- bik Demokrat liderine karsı halk a- rasında baki kalan hisleri ve ekono- mik durumun sebep olduğu e suzluğu istismar temayülünde gö; müştür. Ancak, 1860 ihtilâlinin en kuvvetli müdafileri olan talebelerin şiddetli mukabeleleri yatıştırıcı bir tesir icra eylemiştir. İhtilâl hareke- tine nazari olarak diğerleri okadar bağlı -olan mezkür partinin -hiç ol mazsa silâhlı- maceralara girişmesi varid görünmemektedir. Idare Kuru- lu azasının yarısının istifa etmiş ol" ması da parti liderlerinde bir bö- AKİS/20 lünme alametidir. Ordu içinde Ada- let Partisinin desteklendiğine dair hiç bir işaret yoktur. Ordu liderleri- bilâkis saati geriye işletmemek yo- lunda azimli gözükmektedirler. Bu azim sadece 1960 ihtilalinin ordu ta- rafından yapılmış olmasından değil, aynı zamanda İsmet İnönünün siya- setinin hakiki Atatürk ananesine uy- gun olmasından ileri gelmektedir. Ordu liderlerinin Obüyük bir kısmı hâlâ demokrasi lehinde kanaat bes- lemekte ve bu bakımdan demokrat- ların tahrikleri kadar talebe nüma- yişlerinden de endişe duymaktadır. Bunlar için bir diğer endişe konusu da parlamenter sistemin cezri re- formlara müsait olmadığı yolunda fikirlere sahip bulunan subay gru- pudur. Bugünkü kararsızlık havası devam ederse, mezkür subay grupu İsmet İnönü için Adalet Partisinden daha tehlikeli olabilir. <Hotham Hadisesi" mahiyeti i- tibariyle değil de taşıdığı mana ba- kımından bu hafta bilhassa bizim basın çevrelerimizi ilgilendirdi ve İn- giliz basınının bize garip gelen bazı hususiyetlerini ortaya koydu. Siya- si çevrelere gelince, Hotham hiç ol- mazsa Menderesin tasvip etmediği usullerinin artık Türkiyede yürürlük- te bulunmamasından dolayı "Zayıf Hükümet"! tebrik etmelidir. Zira o zamanlar resmi organlarda Hotham- ın cezalandırılması, en azından hu- dut dışı edilmesi gerektiği tehditle- ri ileri sürülürdü. Bugün, talihsizin' yazılarının kudretli çevrelerdeki aki- si, genişyürekli bir tebessümden ve, doğrusu ya, ciddiye aktan ibaret kalıyor, omuz silkilip geçili- yor. Kim bilir, belki de Hotham bun- dan dolayı Hükümeti zayıf bulmaks- tadır ya.. (AKİS - 178),