26 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

26 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

lum milletvekili Cevat Önder de o- lunuyordu. Önder Başkentte seçimi rahatlıkla kazanacağından emindi. Bu- nu şöylece ifade etti: "- Altındağ Cebeci ve Yenima- hallede kahir ekseriyet sağlarız.. Bu Çankayadaki farkı kapatır ve geçer." Belediye Başkan adayının Çanka- yadan ümidi kestiğini a sözleri AP ileri gelenlerini bir hayli üzdü. Halbuki bir çokları, mesela a Önder konusunda geleceğinden şüphe edi- yordu. AP mahalli seçimlere bu defa baş- ka bir türlü hazırlanmayı..... nedense benimsedi. o Mahalli seçimlerde fazla gürültü çıkarmayı arzu etmiyorlardı. Öyle cafcaflı büyük mitingler yapma- nın taraftarı değillerdi. Bunun birin- ci derecede sebebi mali AP nin seçimlere ayrılan fazlaca bir tahsisatı yoktur. Sessiz hareket etme prensibini son altı aydır o benimsiyen AP yöneticileri, bu seçimlere son de- r fikirlerini değiştirmezler- se - sesiz sedasız katılmak amacında- dırlar. Hatta AP li politikacıların ağ- zına son günlerde bir slogan oturmuş- tur; " — Ne kadar a bağır, ii gene bildiğin okuyı AP Eni. İni bu yön- den harekete geçti. Ban "tip" konuş- malar hazırladı. Bu konuşmalar Ma- halli Seçimlerde AP adaylarına dağı- tılacak ve bu çerçeve içinde konuşma- ları tembihleneceki. AP li yöneticiler fazla patırdı çıkarmanın mahzurları- nı biliyorlardı! Şayet ileride de, şimdi düşünüldü- ğü gibi düşünülürse, AP Propaganda Başkanlığının hazırlığıyla seçim kam- panyası genişletilecektir. Mitinglerden ziyade kapalı salon toplantılarıyla AP işi idare edecek ve el altından ku- lisini yapacaktır. AP Mahalli Seçim- lerde bir büyük vebalin altına girmek istememekte ve Yassıada edebiyatına son vermeği düşünmektedir. Bu yüz- dendir ki büyük şehirlerdeki Belediye Başkanı adaylarına dahi, bazı konu- lara temas etmemeleri tembihlenmiş- tir. Bunun bir başka sebebi, İl Mer- kezlerinde AP nin edebiyatım yaptı- ğı konuların fazlaca tutmayacağı fik- ridir. Fikir Genel Başkan Yardımcısı Saadettin Bilgiçten çıkmaktadır ve Bilgiç, Genel Başkanına -bütün me- selelerde olduğu gibi- bunu empoze etmektedir. AP yöneticileri oOTürkiyenin Bele- diye Başkanlığı açısından bir çok ye- rinde endişeye düşmüşlerdir. e Mesela en fazla güvendikleri Ege Bölgesinde AKİS/14 Kemal Satır Uyan o Sanam uyan! bazı illerin kazalarından şimdiden ü- midi kesmişlerdir. Başkentten ve İs- tanbuldan oldukça o ümitsizdirler. İz- mirdeki oy farkı - Genel Seçimlerde - AP nin yüzünü güldürmektedir. Zira, İzmir İl Merkezi olarak da AP lehinde oy kullanmıştır. AP nin il merkezleri olarak ümit- li olduğu yerler arasında Mersin, A- dana. Antalya ve diğer Güney Bölge- si tehirleri olarak mevcuttur. AP liler Doğu Bölgesinden ümitlerini tama- men kesmişlerdir. Karadenizde iki ile büyük itimatları vardır. Zonguldak ve Samsun, AP kalesi olarak görülmek- edir. Trakya için AP li yöneticilerin lâfı "bilmem ki" olmaktadır. Trak- yada AP li politikacılar CHP nin ezi- ci bir galibiyetinden emin görünmek- tedirler. Bursa. Balıkesir, Sakarya ve İzmit- te AP nin birçok ilçede şansı adeta yok gibidir. (İl Merkezlerine gelince, buralarda CHP ile çekişeceklerini söy- lemektedirler. AP liler Ege Bölgesin- deki Aydın ve İzmir haricinde bütün illerde CHP ile eşit şanslara malik ol- duklarını belirtmekte, ancak buralarda da bazı ilçe merkezlerinde kazanamı- yacaklarını söylemektedirler. Bu hesaba göre, AP nin mahalli se- çimlerde toplam oyların 96 80 ini ala- cağı masalının gerçekle ilgisi olma- dığı ortaya çıkmaktadır. Ortadan gidenler A P de bu hazırlıkların ilerlediği gün- lerde CHP. Genel Sekreteri Kemal Satır bir İ söyledi. "— Mahalli seçimlerde C.H.P. nın Belediye Başkanlarının en az © 50 sini kazanacağını oümit etmekteyim. Bunun sebepleri malumdur. CHP. ta- rafından aday olarak gösterilenler, AKİS mensubuna şunları diye Meclislerinde toplam üyelerin 96 45 ini alacağımızı ümit ediyorum. Ama il Genel Meclisi üyeliklerinde size söyliyebileceğim şu olacaktır: C.H.P 1961 Genel Seçimlerine nazaran bu fa daha çok oy alacaktır. Tabii bu sözlerde, meşrebi, itiba- riyle biraz fazla iyimser Satırın kendi kendini aldatma gayretinin payı az değildir. CHP deki hazırlık AP ninkine oben- zememektedir. İktidarın en büyük or- tağı mahalli seçimlere önem vermek- tedir. Bu bakımdan adaylarını tesbit ederken titiz davranmıştır CHP yöneticileri Karadeniz, illeri- nin Belediye Başkanlıkları için büyük çapta iyimserdirler. Trabzon, ve Ordu- da Belediye Başkanlıklarını kazana- caklarını (o söylemektedirler. o Zongul- dakta ümitsizdirler. Samsun için te- reddüd içindedirler. Giresuna gelince, henüz bir şey söyliyememektedirler. CHP Doğuda, Belediye Başkanlıkları için bir iki ilin haricinde silme kaza- nacağı hayalindedir. Üstelik, burada çekime Oo Koalisyonun iki ortağı a- rasında cereyan edecektir. Zira AP Doğu bölgesinden ümidi şimdiden kes- miştir. CHP Kars, Muş, Ağrı, 'Bitlisi Van illerinde ümidin ötesinde bir kesinlik- le seçimi alacağını sanmaktadır Güney Doğu Bölgesinde bazı iller- de CHP nin işi zor, bazılarında ise ol- dukça kolaydır. (o Urfa. Gaziantep ve Mardinde seçimi kolay alacağını, san- maktadır. Sadece Mariğin, CHP dense mitsizdir. Diyarbakır. Hakkâri ve Elazığda seçim çekişmeli geçecektir. Ancak bu illerde CHP ile YTP çekişecektir. AP' nin şansı azdır. Bilhassa Elazığda oson gelişmeler CHP ve YTP lehine puan kazanmaya, sebep teşkil etti. EL azığın ileri gele» politik acılan AP den ayrılıp bağımsız kaldılar. AP böylece şansını yitirdi. Şimdi bağımsız kalan Elazığlı politi- kacıların tutumu seçimin (sonucunu tayin edecek durumdadır. Erzurum konusunda YTP-CHP ve