26 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

26 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

süratle harekete geçerek kamyonu birkaç kilometre öte- de yakaladılar ve balyaya elkoydular. Olay Türkiyede ithalât konusunda bir süredenberi oynanmakta olan oyunların in ei örneğini teşkil et- mesi bakımından son derece mlidir. (Bazı açıkgöz iş adamları, sanayi roalaşındaki Boğlllardafı istifade ederek, akla hayale gelmiyecek kombinezonlarla yurda istedikleri malı sokabilmektedirler. Nitekim son olay da bu şekilde hazırlanmış bir tertipten başka birşey değil- dir. Un değirmenlerinde kullanılmakta olan eleklik tül- ler bu işin “kompe etanı olmayanlarca kolay kolay perde- lik tüllerden ayırdedilememekte ve böylece yurda ithali yasak olan naylon tüller gümrükten kolaylıkla geçirile- rek el altından fahiş fiyatla piyasaya sürülmektedir. Olayların birbirini takip etmesi üzerine bu konuda tedbirler alınması düşünülmüş ve gelen tüllerin nevini tespit etmek üzere bir bilirkişi heyetinin teşkiline karar Verilmiştir. Bu heyet, gelen tüllerden alınacak numune- leri inceleyerek, tülün nevini ve yurda sokulmasında bir mahzur bulunup bulunmadığım bir raporla tespit ede- cektir. ncak, mesele sadece eleklik veya perdelik a ibaret değildir. Kotaların çeşitli boşlukları, çok defa ln yol açan bazı malların da yurda Mİ. cevaz vermektedir. Meselâ bir, "ısıtıcı" tabiriyle ne kastedildiği hâlâ meçhuldür ve bu konuda verilen karar- lar ise tatmin edici olmaktan uzaktır. Ankaralı bir iş adamı, kotadaki- "ısıtıcı" tabirinden (faydalanarak bir ithal vesikası çıkartmış ve İsveç ten 123 bin 592 kron tutarında gazocağı getirtmiştir. Fakat İzmir gümrüğün- de ocaklara elkonulmuş, bunların "ısıtıcı" kavramının içinde mütalâa edilip edilmeyeceği meselesi ancak İkinci Ağır Ceza Mahkemesinin kararından sonra anlaşılabil- miştir. Mahkemede kotalar tetkik edilerek, (ocakların "ısıtıcı" nitelikte olduğuna karar verilmiştir. Kotaların yanısıra, başta Müdür Şevket Tankut ol- mak üzere, İzmir Gümrük memurlarım kara kara düşün- düren bir diğer meseleyi de, Amerikadan ithal edilecek olan gıda maddeleri üzerindeki gümrük muafiyetini kal- dıran bir kanunun temdit müddetinin sona ermiş olması dolayısiyle, tahakkuk ettirilen 20 milyon liraya yalan bir verginin ne şekilde tahsil edileceği teşkil etmektedir. Görülmemiş bir ihmal neticesinde I Temmuz 1963 tarihinde tatbik kabiliyetini kaybeden kanunun temdi- di için hiç bir gayret gösterilmemiş ve bu tarihten sonra Et ve Balık Kurumu tarafından ithal olunarak gümrük- ten çekilen soya ve donyağları için İzmir Gümrüğü 19 milyon 450 bin 953 lira tutarında gümrük Vergisi tahak- kuk ettirmiştir. Bu ise, zeytinyağının "yok" maddeler araşma girdiği son aylarda onun yerine ikame edilebi- lecek yegâne yağ olan soya yağının ihtiyaç sahiplerinin eline en azından iki misli fiyatla geçmesi demektir. Önce kısa vadeli bir tedbir olarak Gümrük Kanunu- nun 27. maddesine göre verginin tahsili 3 ay süre ile temdit edildi. Ancak bugün, bu temdit müddeti de sona ermiş bulunmaktadır ve meseleye nasıl bir hal çaresi bulunacağı endişeyle beklenilmektedir. Dünyadan Akisler Birleşmiş Milletler — Birleşmiş (o Milletler (o Genel Kurulu, bu hafta içinde yaptığı oturumlarında, 41'e kar- şı 57 oyla Komünist Çinin Birleşmiş Milletlere kabulünü reddetti. Bu, Genel Kurulun, Pekin hükümeti aleyhine aldığı ondördüncü karardır, Komünist Çin ondört yıl- dır Birleşmiş Milletler kapısından ogeri çevrilmektedir. Bundan birkaç yıl önce Mao Tse Tung'un temsilcilerinin günün birinde Birleşmiş Milletler sıralarına (oturması kaçınılmaz bir olay gibi görünüyordu, fakat Komünist Çinin Hindistana yaptığı saldırıdan sonra tarafsız dev- letlerin bir kısmı lehte oy kullanmaktan kaçınmaya baş- lamışlardır. Birleşmiş Milletler Genel - Kurulunda alman bu ka- rardan- sonra, dünya nüfusunun dörtte birini barındıran Komünist Çinin temsil' edilmediği bu teşkilâtın, günün birinde gerekirse - ki bu gidişle gerekeceği anlaşılıyor - nasıl olup da Çin devini saldırıdan önleyeceği sorusu ol- duğu gibi ortada duruyor. Komünist Çinin milletlerarası varlığı tanınmadıkça bu devletin ne anlaşmazlıkların ba- rışçı yollarla çözümü, ne de silâhsızlanma konusunda alınacak kararlara katılması beklenebilir. Üstelik, Ko- münist Çin milletlerarası yalnızlıktan kurtaramadıkça, Batı Pekin ile Moskova arasındaki anlaşmazlığın meyva- larını da toplayamayacaktır. AKİS/5