26 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

26 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

TİYATRO İstanbul Yeni oyunlar ehir Tiyatrosu, bu mevsim sahnele- rirnin sayısını (o altıya çıkarmıştır. Perdesini, üçünde yeni oyunlarla, ü- çünde de geçen mevsim sonu çıkarıp pek az oynadıklarını tekrarlıyarak aç- tı, şimdi bu üç eski oyunun yerine üç yeni oyunu provaya koyduğunu ilan ediyor: I - "Yaldızlı Saat", yazan : Ro- nald Micthell; çeviren ve sahneye ko- yan: Nüvit Özdoğru; dekor: Turgut Atalay. Bellibaşlı rollerde: Rıza Tü- zün. Suna Pekuysal, Hadi Hün, Ke- mal Tözem. Filiz T. Usluer, Nüvit Öz- doğru. Özdemir Han. 2 "Avluya Bakan Pencere", ya- nalar: Flatow ve Pillau; sahneye ko- yan : Vasfi Rıza Zobu; çeviren: Seni- ha Bedri Göknil; dekor: N. Perov; bel- libaşlı rollerde : Mualla Fırat, Sanıl Ayanoğlu, Şehime Erten, Leyla Altın, Kâmran Usluer. 3 "Döğme Gül", yazan: Tenesse Williams; çeviren: Nuray Fincancı- oğlu; sahneye koyan: Ergun Köknar; dekor: Duygu Sağıroğlu; bellibaşlı rollerde: Şirin Devrim, Ergun Köknar, Bedia Muvahhit. İ. Galip Arcan. Mah- mut Morali, Nezahat Dilligil, Nezihe Becerikli, Burçin Oraloğlu, Uğur Kı- vılcım. Birsen Kaplangı v.s. Bu yeni oyunlar kısa bir zaman sonra, matinelerde oynanmak üzere, hazırlanmaktadır. Rakamların dili... hir Tiyatrocu, geçen mevsim 10 te- lif, 7 tercüme, 17 oyun oynamış, beş sahnede 1278 temsil vermiş. Ay- rıca S çocuk oyunu çıkarmış, bu üç oyunu 340076 seyirci görmüş. Bu ra- kam bir yıl önceki seyirci sayısından 65932 fazla imiş. 17 oyun, beşe bölününce, Şehir Tiyat- rosunun her sahnesi, geçen mevsim 34 oyun çıkarmış demektir. Seyirci sa- yısını da aynı şekilde, beşe bölersek, her sahneye 08015 seyirci düşer. Se- kizbuçuk ay suren mevsim 255 günden ibaret olduğuna göre, bu rakamı da 255'e bölersek oOher tiyatroya gecede 268,7 seyirci düşüyor ve ne yazık ki pek sevinilecek bir parlak sonuç gibi görünmüyor... Oyun : "Montserrat" Yazan : Emmanuel Robles. Çeviren: Mina Urgan. Tiyatro : Dormen Tiyatrosu (İstanbul; Sahneye koyan : Haldun Dorme Dekor: Teoman Orberk. Kostüm : G. Erenyol — E. Keskin. ik ve Efekt: Yılmaz Aslancan onu : Güney Amerikada, Venezüelada, İspanyol imparatorluğunun çö- ii yıllarında, baskıyı artırdıkça artıran istilâ kuvvetlerine karşı Boli- var'in açtığı kurtuluş savaşının hikâyesi. Ama vakanın kahramanı, adı sık sık geçtiği halde, mukavemet hareketinin lideri Bolivar değil, onu ken- di komutanının elinden kurtarıp kaçıran, nerde saklandığım söylememek için de kellesini vermeğe seve seve katlanan genç ispanyol subayı Mont- serratdır. Albay Isguierdo, Fransız İhtilâlinden sonra bütün kuzey ve gü- ney Amerikayı bir çığ gibi saran hürriyet fikrine kapılan, kralının dâvasına İhanet eden bu toy subayı söyletmek için, sokaktan rastgele toplattığı altı birer kurşuna dizilir. Ama Bolivar kurtulmuş, hürriyet savaşı muzaffer ol- muştur. Oynıyanlar : Yılmaz Köksal (Antonanzas), Tuncel Kurtiz (Morales), Erol Keskin (Isguierdo). Metin Serezli (Montserrat), Turgut Boralı (Ranlp Coronil), Ali Yalaz (Çömlekçi), Mehmet Özekit (Tüccar), Haldun Dormen (Aktör), Ayfer Feray (Anne), Başar Sabuncu (Ricardo), Suna Sun (Elena), V.S. Beğendiğim : Çömlekçi'de Ali Yalazın değişik ve güzel kompozisyonu. Elena'da, sözü birkaç replikten ibaret olan bu küçük rolde, Suna Sunun ifa- deli, inandırıcı oyunu. Beğenmediğim : Haldun Dormenin oyuna, daha doğrusu çoğu inanma- dıkları, paylaşmadıkları bir dâva uğruna ölüp giden insanların birdenbire kendilerini içinde buluverdikleri o müthiş "durum"a, seyirciyi heyecana ge- tirecek havayı verememiş olması. Teoman Orberkin, olüzumundan fazla ağır ve süslü, dekorlarının, bu kanlı olaya rengini ve kokusunu duyurama- ması. Başrollerde ne Isguierdo'nun, ne de Montserrat'nın seyirciyi büyü- leyecek bir kudretli ifadeye kavuşamamış olması. Sonuç : Yedi - sekiz yıl önce Ankarada Devlet Tiyatrosu sahnesinde sor- duğum temsilin gücüne ulaşamamış, bu bakımdan, ne yazık ki, faydasız ve lüzumsuz bir tekrar., Lütfi AY Dormende "Montserrat" Sahnede ihtilâlci AKİS/27