26 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

26 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

RAD Y O idare Bir rapor ve ötesi A SİS, geçenki (o sayısında (oAnkara Radyosunun bugünkü ve bundan önceki programlan üstünde durmuş ve işin kısaca bir elettirmesini yap- mıştı. Büyük bir tesadüf eseri, Anka- ra Radyosu da 1960-1963 o arasındaki programların durumunu gösteren bir "rapor" hazırlamış ve bu rapora Ö- nümüzdeki kış mevsiminde yayınla- nacak olan programların dir listesini eklemeyi de ihmal etmem Rapor şöyle Barlımakia mn "Özel- likle son zamanlarda, gazetelerde ve dergilerde (o Ankara Radyosu üzerine çeşitli yazılar yayınlandı. Bu yazılar- da radyomuz, programlardan yoksun duruldu, menin mevcudiyeti iddia edildi. o Ve dalma olduğu gibi Ankara Radyosu- nun programları Avrupa ve Amerika Radyolarının programlan ile mukaye- se edildi, bu da tenkitlerin düğüm noktası oldu." Bu başlangıcı ile rapor, belki de AKİS'i kastetmektedir. Çünkü son ay- lar içinde bu sayfalarda Ankara Rad- yosu sık sık ele alındı ve (Başkent Radyosunun bilhassa son mevsimde program bakımından son derece fakir olduğu belirtildi. Radyoda bir takım imkansızlıkların bulunduğuna da işa- ret edildi ve bu imkânsızlıklara rağ- men yine de bazı programların hazır- lanmasının nasıl sağlanabileceği açık- landı. Fakat AKİS, hiçbir zaman, An- kara Radyosunda yalnız ciddi prog- ramlar yayınlanmasının Oo gerektiğini savunmadı. O AKİS bunu yapamazdı, çünkü bir radyonun görevleri arasında eğitim ve öğretim kadar eğlencenin de önemli. bir yer işgal ettiğini artık bilmeyen kalmamıştır. Burada, Anka- ra Radyosunun yalnız program bakı- mından değil, idari bakımdan da' ge- rilediği sık sık belirtildi. Bununla be- raber, Başkent Radyosunun program- lan hiçbir zaman Avrupa veya Ame- rika radyolarının programları ile mu- kayese edilmedi. Edilemezdi, çünkü bir defa Amerika radyolarında televizyo- nun ve sinemanın rekabetinden ötürü program diye birşey kalmamıştır. Ame rikada radyolar genel olarak müzik ve habere Önem verirler. Avrupa radyo- larına gelince, onların programların- dan öğrenecek ve buraya adapte ede- cek bir sürü nokta bulunmasına ve radyo idarecilerinin sık sık Avrupayı dolaşmalarına rağmen Ankara Rad- yosunun programlarında Em in ve önemsiz gelişmeler olmuş Halk için, halktan habersiz. Raporda denilmektedir ki, "İyi ni- yetle yapılan bu yermeler ve kri- tikler yeni kış dönemi oprogramla- rının hazırlanmasında Ankara Rad- yosu yetkililerini gereği kadar aydın- lattı". Radyo yetkililerinin gereği ka- dar aydınlanmadıkları aşağıda, kış dönemi hakkında verilen bilgi oku- nunca kendiliğinden ortaya çıkacak- tır. Yine adı geçen rapora göre, yeni program döneminde genellikle Avrupa radyolarındaki program biçimlen uy- gulanacaktır. o Ancak, rapor Avrupa ya zevki öğrenildiği zaman ap Radyosunun belki de hiç yayın maması gerekir! (o Dinleyici hakkında araştırma yapabilmek için çeşitli yol- lar vardır. Bunlar arasında, dinleyici- lere mektuplar yazmak, evlerine kadar gidip onlarla konuşmak, hattâ hangi programlan daha çok dinlediklerini tesbit etmek için evlerindeki radyo a- lıcılarına çok küçük bir âlet' hile tak- mak bulunur. Dinleyiciye sorulan so- rular çeşitli bölümlere ayrılır ve alı- nan cevaplar da yine dinleyicinin eği- tim, kültür, yaş ve diğer, durumlarına göre değerlendirilir. Türkiyede henüz bu alanda bir araştırma yapılmış de- ğildir ve Ankara Radyosu da bundan önce her zaman olduğu gibi program- larını dinleyicinin eğilimine, ihtiyaçla- rına ve zevkine göre değil. ezbere ha- Ankara Radyosunda bir stüdyo Helva ama ne helva... gunu açıklamayı uygun görmemiştir. Fakat bu programların radyo dinleyi- cisinin eğilimleri, zevkle- luğunda olduğu özellikler göz önünde tutularak hazırlandığı (o raporda bil- hassa belirtilmiştir. | Ankara Radyosu ne zaman ve hangi yollara başvura- rak dinleyicisinin leyicinin eğilimi, ihtiyacı ve zevki hak- kında söz etmek Ankara Radyosu i- çin her zaman kolaydır, fakat bunla- rı öğrenmek için Obir takım yollara başvurmak kimsenin aklına gelmedi- ği gibi, gelse bile işine gelmez. Çünkü birçok dinleyicinin eğilimi ihtiyacı ve- Bu, neyi kurtarır? Ripor kış devresi programlarının 4 Kasımda bağlıyacağını ilân ediyor. Bu tarih yalnız Ankara Radyosu için değil, istanbul ve İzmir için de varit- tir. Kış mevsiminin genellikle I Ekim- de başladığı, tiyatroların ve sinema- ların aşağı yukarı aynı tarihte yeni eserlere yer verdiği bilinir de, niçin radyolarımız diğer sanat kollarına a- yak ouydurmaz ve dinleyiciyi (o hiçe sayarak, yalnız kendi bildiğine göre hareket eder? Niçin kış programlan başlangıç tarihinden çok önce açık- lanmaz da bir-iki hafta önce jürili- AKİS /29