9 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

9 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

DÜNYADA OLUP BİTENLER nın Diem'i tutmasına mani olmamak- taydı. İhtilalden üç gün önce, Nhu, da mecmuanın bir yazarına Gia Lon; , duvarları kendisinin ve e- dern me süslü çalışma oda- anda Amerikanın hışmını çekecek hiç bir sebep görmediğini ifade etti. Nu orta boylu, ince yüzlü, o beyazla: saçlı, hatları muntazam, yakışıklı bir adamdır. O gün kendisini gören bir türkün, 28 Nisan - 27 Mayıs arası Men- deresini hatırlamamasına imkan yok- tur. Konuşurken son derece nazik, a- ma o nisbette sinirliydi. İki saate ya- lan bir zaman içinde oniki tane Sa- lem sigarasını yaktı, her birinden bir kaç nefes çekerek önündeki tablaya bastırdı. Şaşkın bir hali vardı ve ade- ta köşeye sıkıştırılmış bir hali vardı. Amerikalılara hırsı aşikâr olarak se- zilmekteydi Karısının Amerika seya- hatinin bir başarı olduğu kanaatindey- — . Ka arun onlara, bizden ne iste- , bize neden kızdıklarını so- “Ciddi bir şey söylemiyorlar. Hep, kulaktan dolma malümat: A- leyhimizde korkunç bir kampanya, a- merikan basınına sızmış vi im nistlerin gayretleri bugünkü duru yaratmıştır. o Amerikalılar İı geçip şikâyetlerinin ne olduğunu söy- leseler çare aramak Oo kabil olacak. AKİS/12 Yok, eğer istedikleri (o Vietnamlıların kendi komutaları altında) onların de- diği gibi harbetmeleriyse buna asla boyun eğmeyeceğiz. Biz bir emperya- listin tahakkümünden, bir başkasının- kine girmek için çıkmadık. o Vietnam, Vietnamlılarındır. Bu, gerilla harbidir. Biz gerilla harbini, amerikanlardan iyi biliriz. Amerikalı için bir Vietnamlının hayatı belki hiç bir şey değildir, ama bizim için çok şeydir." Nhu, uzun ve fazla konuşan bir a- damdır. Hadiseleri oldukları gibi gös- termekten ziyade arzuladığı gibi gös- termeyi tercih etmektedir. Meselâ iddi- ası, m bir hürriyetin oVietnamda mevcut bulunduğudur! O kadar ki, ye- ni kurulmuş olan stratejik (köylerde Nhu familyası bir arada Başkanlık makamında bir Kleopatra halk komünistlere oy verirse, oralarda dahi seçim neticesi kabul edilmektedir. Tabii bu, bir kaba yalandan iba- rettir. Önce, Vietnamda komünizm ka- nun dışıdır. Bu kendisine hatırlatıldı- ğında Nhu "Seçimi, ancak Anayasanın o maddesini ileri sürerek iptal ettire- biliriz" demektedir. Halbuki, bırakı- nız stratejik köyleri, son yapılan Par- lâmento seçimleri dahi, en insaflı öl- çüyle, bizim tek parti devri seçimle- rinin havası içinde cereyan etmiştir. Zaten Diem, Atatürkün tecrübesini Vietnamda yapmakta olduğunu dâima söylemekte, tekrarlamakta ve çok kim- de Nhu'yu onun İsmet Paşası ola- rak görmektedir. Ancak son hadiseler, arada bir bü- yük çap farkının mevcudiyetini ispat miştir. Tehlikeli alâkalar Amerikalıları Nhu'ların pirelendir- mesinde, kaçık Bayan Nhu'nun öl- çüsüz sözlerinden ziyade merkezinde Nhu bulunan bir takım siyasi oyunla- rın rol oynadığı şüphesizdir. 1956'dan beri milletvekili olan, bu sıfatıyla memleketinin hayatında faal de rol oynayan, kadın haklarını korumak az- miyle çeşitli kanunlar yaptırtan, bir takım paramiliter okadın teşkilatlan kurup onları, hatta Ordu birliklerini teftiş eden, kızını elde silah yetiştiren, bir cazip şehir olan Saygonu koyu ka- tolikliği yüzünden manastıra çeviren. dansın yasak edilmesine sebep olan bu modem Kleopatra bu yılın Eylül ayı- nın 9'unda Vietnamlı kadınlara şu a yapmıştır: "Beni hiç bir şey edemiyecektir. Hatta ölüm bi- le Zira eminim ki ölümsüz ruhum, se- fil at kalıbından e e sonra büsbütün tesirli olaca Ama, Nhu'nun anlam bu deli saçmalarından çok daha önemlidir. Hem Diem, hem Nhu memleketlerinin birleştirilmesi saatinin miyis müdrik bulunu- Ta Bu. Kuzeyde de bilinmekte- dir. Ama, birleşme nasıl ve hangi eti- ket İLİK olacaktır? İşin bu safha- sında, Güney ve Kuzey Vietnamdaki