9 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

9 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

YURTTA OLUP BİTENLER hiç şüphesiz Cevat Önderdir. Bundan bir süre önce dudaklarda küçük te- bessümler bırakarak garip bir gerek- eyle Parlâmento görevinden istifa e- sabık Erzurum Milletvekili Önder, edir her fırsatta seçimleri mutlaka kazanacağını ifade etmektedir. Nitekim haftanın başlarında bir A- KİS muhabiri ile m Önder son derece emin bir tav " — 1946 dan beri politika yapan a- damım - Önder henüz 34 yaşındadır. Bu hesapla 17 yaşında politikaya baş- lamıştır. - Tahminlerimde hiç yanıl- mam, Ankarada İştiraklerin en az yüz- de 65 ini toplayacağım" dedi. AKİS muhabiri Önderin bu kesin kanaatinin nedenlerini de öğrenmek İstedi. Ama bu son model a- dayı kolay kolay sır vermek istemi- yordu. "— Benim de kendime göre hesap- larım var, ama şimdi açıklamıyacağım" diyerek meseleyi (o geçiştirmeğe çalıştı ve sonra da konuşmaları bu tehlikeli mecradan uzaklaştırmak (isteyerek kükredi: " na göre Ankara kanaatini belli i " Ancak gazeteci tatmin olunmamıştı, sorularına in etti. — Peki, 1961 seçimleri için ne der- tiniz.? O zaman CHP hemen hemen di ger üç partinin almış olduğu oyların toplamına yakın miktarda oy kazan- mıştı” 1961 seçimleri kriter olarak ka- bul. edilemez. Neden? Diğer illerde, mesela E- gede kabul ediyorsunuz da burada ni- çin kriter olamaz diyorsunuz?” "— Çünkü CHP 1961 den buyana prestijinden çok şey kaybetmiştir." — Meselâ hangi bakımdan? Vaad- lerini yerine mi getirmemiştir? — İşçi meselesi halledildi, hakim teminatı, Anayasa Mahkemesi, Kalkınma Plânı gibi vaadlerden hangisi tutulmadı?" AKİS muhabiri hiç değilse bu ko- nularda Öndere bir şeyler itiraf etti- receği inancı içinde beklemeye koyul- du. Fakat aldığı cevap sadece bir ke- limeden ibaret oldu "— İstihdam" — Evet ama bunun plânla, hakim teminatı, Anayasa Mahkemesi ile ne ilgisi var, anlıyamadım beyfendi?" Önder bir süre düşündü, etrafına, açık kapıdan bir kısmı görünen geniş hole - Bu konuşma Kızılaydaki AP Genel Merkezinin en üst katında geç- miştir - bakındı, kendisini hiç kimsenin dinlemediğine emin olduktan sonra fısıldadı: lân Karma Komisyonunda 5 Yıllık. Kalkınma Plânına itiraz eden AKİS/22 Halil Sezai Erkut Ağır, fakat emin tek parlamento üyesi benim." AKİS muhabiri şaşırmıştı. Öndere söyleyecek o söz ulamadı. Genel Merkez binasının dik merdivenlerini ağır ağır inerken halâ bu çapraşık m bir anlam çıkarmağa uğra- şıyor Öbür > sükünet o yöneticilerine göre ise Halil Se- zai Erkut seçilme şansı en yüksek olan adaydır ve bu kanaat bir takım yuvarlak lâflardan çok müspet delille- re ve gerçeklere istinat etmektedir. Bu Cevat Önder Pembe rüyalar konuda CHP de kriter olarak 1961 se- çimleri gösterilmekte ve genel seçim- lerdeki AP, YITP ve CKMP nin 114 bin oyuna karşılık, CHP nin 116 bin oyunu mutlak bir çoğunluk olarak ile- ri sürmektedirler. Üstelik lunması, Cevat Önder - Turgut Toker çatışmasından sonra AP içinde doğan hizipleşmeler Erkut ve arkadaşlarının şansım arttırmaktadır. 1061 seçimleri- ne tekaddüm eden günlerde verimli bir yatırım sahası olarak istismar edilen din propagandası tesir gücünü kaybet- miş, CHP nin iktidara gelmesiyle be raber camilerin kapatılmadığı, bunu tamamen boş bir spekülâsyon olduğu anlaşılmıştır. İktisadi ve e şartla- rın normale avdet etmesi de CHP nin lehine kaydedilecek bir puan olarak gösterilebilir. Ayrıca büyük bir fak- tör olmamakla beraber halk arasında yerleşmiş bir kanaate göre (belediye hizmetlerinin eksiksiz (yapılabilmesi, ancak iktidarla belediyenin elele ver- mesi ile mümkün olabilir. Aksi halde idari bakımdan tamamen muhtar o- lan bu kuruluşlar mali bakımdan dev- lete bağlı kaldıkları sürece müspet ic- raatta bulunmaları son derece zordur. Ancak bu görüş, halkta yerleşmiş bulunan dogmatik bir kanaatten iba- rettir ve CHP nin iki yıllık Koalisyon Hükümetleri süresince uygulamış ol- duğu tarafsız tutum en müfrit AP li- ler tarafından dahi teslim edilmekte- ir. İşte bütün bu sebeplerle ve Halil Seza Erkutun da ağırbaşlı şahsiyeti, devlet işlerindeki tecrübesini gözönün- de tutan CHP li yöneticiler seçimleri rahatça 7 tahmin et- mektedir! Belediye Başkanlığının (oyanı sura bu seçimlerde 57 kişilik Belediye Mec- lisine en az 25 ve 64 üyelik İl Genel Meclisine de yuvarlak bir hesapla as- gari 32 üye sokulabileceği sanılmakta- dır. Ak akçe kara gün için ferda CHP adayları bir buda heykeli sesizliği ile kendilerinden emin bir şekilde seçimlere hazırlanır- larken, AP başkan adayı Kadri Erogan seçim kampanyasının yeni açıldığı ilk günlerdeki kocaman lâflarını bir yene bırakarak bütün gücüyle ama en ko- lay yollan seçerek kesif bir propagan- da faaliyetine girişti. Çeşitli dernekle- ri ziyaret etti, fırsat buldukça AP için- de Mümtaz Tarhanı destekleyen gru- bun ileri gelenleriyle temaslar kurdu, basın mensuplarına menüsü son de- rece zengin ziyafetler verdi. Ama bir türlü havayı kendi lehine (o çevirmeğe muvaffak olamadı. Meselâ Esnaf Der-