9 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

9 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Tayinler — Türkiyenin Bern Büyük Elçisi Zeki Kune- ralp ve Londra Büyük Elçisi Nejat Kavur son günlerde ka- ra kara düşünmekte ve içinde bulundukları duruma bir hal çaresi aramaktadırlar. Zira, yer değiştirecek olan bu iki büyük elçi, her türlü hazırlıklarını tamamlamışlar, ve- da ziyafetleri vermişler, fakat tayinleri için gerekli karar- namenin -henüz Bakanlar Kurulunda onanmamış bulun- ması sebebiyle bir türlü yeni görevlerine obaşlamamış- lardır. Olay basında da ele alınmış ve çeşitli gazetelerde tür- lü şekillerde tefsir edilerek bir yılan hikâyesine benzetil- miştir. Meselenin aslı daha gerilere, bundan birkaç ay önce- ye kadar uzanmaktadır. O tarihlerde NATO'nun Ottowa' da yaptığı bir toplantıdan dönen Milli Savunma Bakanı İlhami Sancar ve Dışişleri Bakanı Feridun Cemal Erkin Londra hava alanına indiklerinde Nejat Kavurun - daha doğrusu, nezaketten uzak - bir davranışı ile kar- şıkarşıya kaldılar. Kavur, İlhami Sancarın adeta mevcu- diyetinden dahi habersiz davranarak Erkinin elini say- gıyla sıkmış, iki hariciyeci elçilik arabasına atlıyarak alan- dan uzaklaşmışlardı Olayın yankılan Sancar ve Erkin Ankaraya döndük- ten sonra uzunca bir süre devam etti ama, sonunda tat- lıya bağlamak pek zor olmadı. Ancak, mesele kapanmı: gibi görünürken, Kavurun Bern Büyük Elçiliğine tâyin kararnamesi Bakanlar Kuruluna geldiğinde yeniden alev- lendi. Sancar kararnameyi imzalamamakta ısrar ediyor ve gerekçe olarak da, dışarıda uzun müddet kalan hari- ciyecilerin memleket gerçeklerini unuttuklarını ileri sü- rüyordu. Olay, sathi bir bakışla, eski bir davarım intikamı ola- rak görünmekteyse de Sancar çapında bir adamın bir takım küçük hesaplarla uğraşmıyacağı hemen herkes ta- rafından bilindiğinden, bu ısrarın bir prensip cephesinin de bulunduğu muhakkaktır. Ama her şeye rağmen, an- laşmazlık bir Bakanın istifa etmesini gerektirecek kadar önemli değildir. Bu hususta yu görüşen bir AKİS muhabirine, Hükümetin anadım teşkil eden bazı bakanlar şunları mi ii Ecevit : — Bu konuda herhangi birşey bilmiyorum: rurhan Feyzioğlu: — Dışişleri Bakanının bazı tasarrufları normaldir." Orhan Öztrak — Doğrusu, bişey söylememek lazım... Dünyadan Akisler laa — Geride bıraktığımız haftanın son gü- ü seçim sandıklarının başına giden yunanlılar, kullan- diki oylarla, bütün dünyada şaşkınlık yaratan bir sürp- riz yaptılar: Seçimleri az bir farkla da olsa kazanacağı sanılan Radikal Milli Birlik Partisini azınlıkta bıraktılar, oylarının çoğunu Papandreu'nun Merkez Partileri Bir- liğine verdiler. Bilindiği gibi, Karamanlis obaşkanlığın- daki Radikal Milli Birlik Partisi iktidarı sekiz yıldır elin- de tutuyordu. Seçimlerde oyların ancak yüzde kırkını al- ması üzerine, Karamanlis, kurucusu olduğu bu partinin başkanlığından istifa etti, üstelik, politika hayatından ayrılmak niyetinde olduğunu da açıkladı. Eğer bu sözünü tutarsa, Yunanistanda sekiz yıl süren amm Devri hiç değilse şimdilik kapanacak demekt Kıbrıs — Zürih ve Londra ölaşmalanını eski Yunan Başbakanı kaybetmesi Kıbrıs imzalayan Karamanlisin yunan seçimlerini rumları arasında büyük bir sevinç uyandırmışa benziyor. Böylece, Kıbrısı günün birinde Yu- nanistan» bağlamayı düşünenlerin ümitleri biraz daha ço- galmıştır. Eğer Karamanlis işbaşında kalsaydı, imzaladığı anlaşmalara uymak için böyle bir teşebbüs o karşısında, muhalefet etmese bile, kayıtsız kalacaktı. Kıbrıs rumları, şimdi, yeni hükümetin dâvalarına sahip çıkacağına ina- nıyorlar. Kuzey Afrika — Cezayir ile Fas arasında İmzalanan ateş-kes anlaşmasına rağmen sınır bölgesindeki çarpışma- lar hâlâ devam ediyor. Üstelik, Cezayire bir yandan Mı- sır, diğer yandan da Küba üzerinden Sovyet yardımı gel- diği anlaşılıyor. Eğer iki devlet anamda anlaşmazlığa bir hal çaresi bulunamazsa, soğuk harp şimdi de bütün haş- metiyle Kuzey Afrikaya yerleşecek demektir. Plan bu artık Afrika Devletler Birliğinden Birleşmiş (o Milletlere atlamış bulunmaktadır. AKİS/5