9 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

9 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

YURTTA OLUP BİTENLER Seçmen kütüklerini Millet Kuvvetli Hükümet için T ürk milleti, önümüzdeki hafta pa- gittiğinde sadece muhtarlarım, beledi- ye başkanlarını ve mahalli meclisle- rin üyelerini geçmeyecektir. O gün ve- rilecek oylar, bunun çok üstünde ö- nemde bir husustaki memleket ,tema- lan Hükümet istikametinde verilecek olursa önümüzdeki devre çok siyasi çatışma ve boşa geçen çok zaman ön- lenecek, Ankarada sağlam ve istikrar- lı bir İktidar kurulabilecektir. Bunun için bir umumi seçime gitmek bile farz değildir. Millet böyle bir vaziyet aldığında. Parlamento da kendi ayağı- nı denk atmak zorunluğunu mutlaka hissedecektir. 17 Kasım günü sandık basına gider- ken vatandaşın kafasında cevap ara- ması gereken sual şu değildir. "Ha- limden memnun muyum, değil mi- İçinde yaşadığımız dünyada “halden memnunluk" diye bir mefhum kalmamıştır. Zira bu tekamül asrın- da her karşılanan ihtiyaç bir yeni ih- tiyacı doğurmaktadır ve ilerlemenin esası da bu olmaktadır. Bir zamanlar meziyet sanılan tevekkül, bugün mo- geçmiş bir ruh haletidir. Hiç kim- e hiç bir saman halinden memnun olmez ama hayatından memnun bulunacaktır. XX Asır, böyle bir asır- dır Türk milleti oyunu kullanırken şu sualin cevabını aramalıdır: 16 Ekim 1961 günün, yani iki yıl önceye naza- ran daha mı iyi durumdayız, daha mı fena? Böyle bir suale ise, insaf ile "O zaman daha iyiydik!" diye bir cevap vermek imkânı yoktur. Zira umumi si- yaset durumundan ekonomik duruma ve iş hacmine, bugün her şey öncenin çok ilerisindedir. Vatandaşın oyunu kullanma istikameti, memleke- tin de umumi gidiş istikametini tafta edecektir. Dikkâtle göz önünde bulundurul- ması gereken husus, milletin demok- ratik rejim içinde olup bitenlere ka- yıtsız şartsız kalmadığının omutlaka belirtilmesidir. Sistemler, taraftarları- nın açık vaziyet almasıyla ayakta du- rurlar. Bir küçük, ama hareketli ekal- liyet demokratik rejimin aleyhinde bu- lunurken ona taraftar ve ondan baş- ka hiç bir idare altında bu memleke- tin dertlerinin halledilmeyeceğini bi- len geniş, çok geniş kütleler oy kul- lanma görevlerini ifa etmek için san- dık başına bile gitmezlerse oyuna gel- miş olurlar. Vatandaşı canından bez- inceleyen seçmenler Vazife saati dirmek, sonra da "Olmuyor, işte!" di- ye aynı vatandaşın karşısına geçip o— na başka hevesler vermek pek dam- galı bir kandırma usulüdür ve çok yer- de denendiği için artık oralarda inan- dinci tarafı kalmamıştır. Buna, bi- zim de inanmamamız lazımdır. Önümüzdeki haftanın ilk tünleri seçim propagandası yapılabilecek son günlerdir. Haftanın nihayetindeki üç gün bir şey söylenip o yazılamayacak ve Pazar günü de vatandaş seçim san- dıklarının karşısına çıkacaktır Türk milleti bu hafta, mahalli se- çimlerin bu defa taşıdığı derin mana- yı anlamış bulunuyordu. Bunu bilerek kullanılacak oylar, hangi tarafa veri- lirse verilsin mutlaka değer taşıyacak ve sistemin hayatiyetini ortaya koya- caktır. T.B.M.M. Devamı gelecek sayıda pe Kangal Aaa, İşin çıkmaza girmesini İs- teseydik, her şeyden evvl beni gönde- rirlerdi bu toplantıya. Anlayın ki işler iyiye gidiyor" dedi. angalın bunları söylediği sırada Senatonun durumu, herhangi bir genç- lik teşekkülü kongresinin seçimler sı- rasındaki durumundan farksızdı. Ta- bii Senatörler köşelerinde, dişlerini sık- AKİS/15