9 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

9 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Ss İ Filmler "La Notte-Gece" Li Notte-Gece" nin kahramanları -Giovanni (Marcello Mastroianni) ile karısı Lidia (Jean Moreau) - dış görünüşte mutlu bir çift teşkil ediyor- lar. On yıldır süregelen evlilikleri - yi- ne bu dış görünüşte- aksamıyor gö- rünmektedir. Fakat birgün eski arka- daşları Tomasso'yn (Bemard Wicki) yattığı hastanede ziyarete gittiklerin- de, her ikisi de aşklarının artık bitip tükenmekte olduğunun farkına varı- yorlar. Günümüz İtalyan sinemasının en güçlü ustalarından Michelangelo Antonioni'nin filmografisinin yedinci - yurdumuzda ise "La Amiche - Ka- dınlar Arasında" dan sonra ikinci - filmi "La Notta - Gece" de hikâye, öğ- leden sonra saat üç sularında bu ka- rı-kocanın eski arkadaşları Tomasso - nun hastanedeki odasında başlamak- tadır. Tomasso, bir süre önce, başlan- giç yularında Lidia'ya aşık olmuş, takat kadınla en yakın arkadaşı Gio- NEM A vanni evlenmiştir. Ama bu arada Gio- vanni, ayni pavyonda yatan isterik ve güzel bir kadının o çağrısına da olmamışcasına Giovanni'nin yeni yayınladığı kitabı dolayısıyla düzenlenen imza gününde bulunmak üzere yayınevine gelirler, İki insanın arasına girip bir bıçak keskinliğiyle dünyalarını ortadan iki- ye bölen çevre, Lidia için son derece yabancı ve can sıkıcıdır. Bu yadırga- tıcı havaya dayanamaz ve kendini dı- Jan atarak şehir dolaylarında bir ge- zintiye çıkar ve bomboş, sokaklarda do- laşır, kendisine yabancı, hem çekici, hem de itici yeni bir dünya ile kar- şılaşır. Bu amaçsız, başıboş ve sıkın- tılı bir gezidir. Karşılaşılan yeni dün- ya, Lidia'nın yalnızlığını arttırmak- tan başka bir işe yaramaz. Filmin başlarındaki bu bölümlerde Antonio- ni, "şehir - insan" ilişkisini - içine aş- kı da katarak- incelemektedir. Gö- rüntü düzenlemesinde şehir, tepeden bastırmakta, insanlar şehrin baskısı Jean Moreau ve Marcello Mastroianni: "La Notte - Gece" de Usta rejisörün usta oyuncuları AKİS/30 altında âdeta ezilmektedirler. Lidia. yeni baştan keşfe çıktığı bu dünyada insanlara karşı gereksiz bir yakınlık duyar. Yalnızlığını unutmak için in- sanlar arasına karışmak istemektedir. Fakat her denemesi yanlış yorumlara yol açar. Akşama doğru genç kadın ere dö- ner. Giovanni hayret ve endişe ile karısını karşılar. Üzgün ve tedirgindir. Karısının dönüşü ile birlikte, her iki- si de birbirlerine karşı daha da ya- bancılaştıklarını, aralarında ki mun gitgide Bunun üzerine yine birbirlerini karşı- lıklı aldatmaya, kandırmaya kalkar- lar. Bu, gerçekte kendi kendilerini al- datmak, kendi kendilerini kandırmaya çalışmaktır. Aşklarının ölmediğini, da- Ima canlı ve ayakta kaldığını ispat- lamak için yeni bir denemeye girişir- ler. Bütün alışkanlıklarından kurtulup olağanüstü bir gece geçirmeyi karar- laştırırlar. Gittikleri bir gece klübü- nün kötümser ve baskül havası, arada- ki anlaşmazlığı dalla da koyultur. Li- dia, Giovanni'den - önce reddettiği - bir büyük iş adamının villasında veri- len davete gitmelerini ister. Giderler. Antonioni bu davette, sosyetenin çıl- gınca yaşayışını kendinden birşey kat- madan yalnızca gösterir, (karşılığını seyircisine verdirir. Giovanni ile Lidia, bu garip yaşa- yışa bir süre dışardan seyirci kaldık- tan sonra, istemeden ve ellerinde ol- maksızın, bir içgüdüyle o kişilerin o- yunlarına, düzenlerine "muhteşem Ro- ma gecesi" nin çılgınlıklarına kendile- rim kaptırırlar. Böylece karı-koca ye- niden birbirlerinden koparlar. Giovan- ni, evin kızı Valentina (Monico Vitti) nin gençliğine ve güzelliğinin çekicili- gine dayanamaz. a çok geçmeden her ikisi de - Giovanni ve Valentina - bu yeni ilişkinin boşluğunu, gerçek de- gerini ölçmekten geri kalmazlar. Bu eneme, kendilerine yalnızca bir ha- yâl kırıklığından başka birşey getir- meyecektir. Bu gerçeği anladıklarında

Bu sayıdan diğer sayfalar: