9 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

9 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Yıl: 10 9 Kasım 1963 Sayı: 489 Cilt : XXVILI DÜNYADA OLUP BİTENLER Paraşütçüleri teftiş eden hamuru ve erkek işi Vietnam Ölümde buluşanlar (Kapaktaki Başkan) Yerden sadece bir kaç ay önce, Say- gondaki Xa Loi pagodunun civarın- da, Le Van Duyet caddesinin Phan Thanh Gian ile kesiştiği noktada Tich Ouang Duc adındaki Oo budist rahip üzerine benzin döküp kendisini yaktığı güne kadar yeryüzünde milyarlarca insan Vietnamın nerede olduğunu dahi bilmiyordu. Bilenler de orada Bayan Nhu adında 36 yaşında, orta boylu, ti- pinin oldukça güzel, ama her halde cazibi bir kadının o yaşadığından ha- bersizdiler. Dünyanın ne kadar değiş- tiğini şuradan anlayınız ki Münih An- laşması sırasında, 1938'de Chamber- AKİS/6 eteklikli lain Avam Kamarasında Çekoslovak- yadan "Uzak bir memlekette, hakkın- da hiç bir şey bilmediğimiz bir mil- let.." diye bahsederken bugün bütün dünya Vietnamı, Bayan Nhu'yu, onun maceralarını ve Saygonda cereyan e- den hazin hikayeyi konuşmaktadır. Tich Ouang Duc, kendisini yakmak için bir köşesinde Kamboç Elçiliğinin, diğerinde Esso'nun bir büyük benzin istasyonunun bulunduğu o köşeyi ni- çin seçmiştir, meçhuldür. Ama bilinen, budist rahibin Vietnam'da, kafası kız- dığı için kendisini yakan ne ilk, ne de son kimse olduğudur. Vietnamlılar, ne- dense ateşle oynamayı biraz fazla se- ven kimselerdir. Uzak Doğunun bu gü- ney memleketinde, birisine içerleyen gidip kendisini onun evi önünde, hem fenalık hem inat olsun diye yakmak- tadır. bulunan Vietnam Kanununda kimi evinin önünde bir adam kendisini ya- ana o evin sahibi hakkında tahkikat açılmasını gerektiren madde vardır. O kadar ki, bugün yürürlükte n Vietnam kadınları da, ateşle oyna- maktan hoşlananlar arasındadırlar. Sularına gidildiği takdirde dünyanın en yumuşak, en iyi, en kolay kadınla- rı olan bu kadınlar kocalarının kendi- lerini aldattığı zehabına kapıldılar mı kaplan kesilmektedirler. Bunların, u- yumakta olan çapkın kocalarının üze- rine benzin döküp ateşlemeleri çok gö- rülen polis vakalarındandır. Geçenler- de de bir başka kadın, kocasına kız- dığı için adamın ve müşterek üç ço- cuklarının kafatasını ayırmış, sonra bunu vurmuş, o fakat ölmeden kurtarılarak