9 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

9 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

SOSYAL Dernekler Gönüllülere ders ŞA ki bütün çocuklara sevgi kucağını açmaya kararlı (oAnkara Çocuk Sevenler Derneği; derneklerin faaliyet mevsimine girmesiyle, Anka- radaki bütün yurtları ve çocuk yuva- larını dolaşmaya başladı. Çocuk Se- renlerin hergün Keçiören Çocuk Yu- vasına giden ekipi ise büyük bir me- seleye dokundu ve geride bıraktığımız hafta içinde Çocuk Sevenler Derneği üyelerinden Cecily Hancock'un evinde toplanarak. Gönüllülerin ne tekilde ça- lışmaları gerektiği hakkında (üyelere çok ilginç bir kum tertipledi. o Dersi veren, ürkiyedeki amerikalı sosyal hizmetler mütehassısı Dr. Shuey idi. Dr. Shuey. Gönüllülerin çocuklara in iyi ne şekilde yardıma olabilecek- lerini anlattı, onlara, ne yapmaları ve ne yapmamaları gerektiğini bildirdi. Gönüllü faaliyetlerinin bilgiye ve sis- teme dayanması yolunda atılan bu a- dım rağbet gördü ve ders üyelerin bü- yük çoğunluğu tarafından izlendi. Bugün bütün ileri toplumlarda gö- nüllü faaliyetleri, sosyal işlerde devle- te yardımcıdır. Ancak, bunların kurs- larla ve özel ei bel yollara yöneltilmeleri de şar bazı faaliyetlerden LEMER GANÇİRE alı- namaz, bazıları da zararlı olabilir. Moda Teferruat herşeydir ye modayı yapan şey daha çok bir teferruattır. Teferruat ilk ba- kışta hat kadar önemsenmez ama, bu teferruat olmadan kadın kendisini ye- ni hissetmez. Modanın en büyük cazi- besi ise bu yeniliktir. Yeniliğin insan ruhu Üzerinde büyük bir etkisi' var- dır. 1963-64 kış modasını yapan te- ferruatlardan biri de, yalancı kroko- dil dertlerdir. e Yalancı krokodil deri yerine sahicisini kullanmanın da peka- la mümkün olduğu, yalancı derinin, yâni plâstik krokodilin daha çok rağ- bet gördüğü bir gerçektir. Bunun se- bebi sadece ekonomik değildir. Şunu unutmamak gerekir ki, moda da bugün sosyal etkilerin altındadır ve çok pa- halı şeyler, lüks şeyler bugün artık İnsanları eskisi gibi celbetmemektedir. Lüks kadın demode olmuş, onun yerini pratik, cazibeli, ucuza şık giyinen ka- dın almıştır. HAYAT Bu mevsimin büyük modası, büyük krokodil çantalardır. Gene plastik krokodilden yapılmış kısa topuklu ra- hat bir spor ayakkabı, krokodil çizme- ler çok rağbet görmektedir. Bu kış hiç olmazsa bir krokodil kemer taşımak şarttır. Bu kemer dümdüz bir elbiseye son moda havasım vermeye yetecektir. Mevsimin yeni bir teferruat özel- liği de kürktür. Ama kürkün de tak- lidi, en az sahicisi kadar gözdedir. Tak- lit kaplan kürkünden yapılmış bir be- re ve eşarp, eldivenler, mantonun, ka- püşonun kenarlarını çeviren bir band kürk, elbiseyi süsleyen rönar parçaları, mantonun içini kaplıyan ısıtıcı kürk astar, piyasadaki ucuz taklitlerle ko- layca ekle edilebilir. Böyle bir kürk yaka eski bir kıyafeti yeni yaptığı gi- bi, insanın hem gözünü ısıtır, hem de kadına yakışır. Kolye - yakalar yel modanın gözü alan yenilikle- rinden biri de, kolye-yaka ismini alan yeni kalkık yakalardır. Bu kal- kık yakalar eskiden yalnızca spor yapmak, dağa çıkmak, ayağa git- mek için yün sveterlerde kullanılır- dı. Bugün bu kalkık kolye - yakalar el- biselere, mantolara, tayyörlere ve hat- tâ gece kıyafetlerine ilâve edilmekte, bunları yenileştirmekte, kadına yani bir cazibe vermektedir. Meselâ, kürk taklidi kumaştan yapılmış böyle bir yuvarlak yaka kolye gibi tayyör içine giyilmekte veya oevde kalmış lameli bir ipek parçasından yapılmış jabolu bir yaka bir gece elbisesini süslemek- te ve iğreti olarak ona iiliştirilmekte- dir. Kelebek gibi bir organze yaka- nın da, arkadan elbiseye iliştirilerek, önde serbest kaldığı görülmektedir. Kolye - yakalar çok daha pratik bir şekilde de kullanılmaktadır. o Mesela, değişik kumaştan yapılmış küçük bir mendil, boynun arkasında bağlanarak, düz bir elbiseye, bir svetere yenilik ge- tirmektedir. Bazen de "V" biçiminde açık bir yaka» çok süslü farbalalı bir jabo ile işçten giydirilmektedir. Yılın bu kolye - yakaları, böylece, bütün dik- kati boyuna çekmektedir. Yılın vazgeçilmez o teferruatı ise, kalın renkli kadın oçorapları, çizme tipi, kısa ökçeli ayakkabılar, başı 1sı- tan kapüşon türbanlardır. Dekorasyon Çıplak odalar gor dekorasyon haberleri, odaların tamamiyle o çıplaklaştığım ( göster- mektedir. Bütün ihtiyaç maddeleri, bü- tün teferruat, hattâ lüzumunda çıka- rılacak ve tek tek kulanılacak biblo tipi eşyalar, duvarların içindeki gö- rünmez dolaplara, gözlere gizlenmiş. koca salonlarda oturulacak birkaç ra- hat koltuk, bir büyük masa, göz almı- yan minimini bir-iki yastık, duvar- larda gözü yormıyan birkaç büyük tab- lo kalmıştır. Yerlerde halılar, pence- relerde perdeler azalmıştır. Hah yeri- ne bir takım plâstik döşemeler yer al- makta ve elzem olmadıkça da şık per- deler yerine, pencereyi dış manzara- AKİS/25