6 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

6 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

hatırlatmaya ihtiyaç hissetmiyorum. Pencapta, bolşevik- ler tarafından harekete geçirilen hintli tahrikçiler halkı isyana teşvik etmektedirler. Camiler, isyan tohumu sa- çan bu hindulara açılmıştır. Halbuki şimdiye kadar ca- milerin müslüman olmayan vaızlana açıldığı görülme- miştir. Bu ruh haletinin sebebi İstanbulun âkibeti. Küçük Asyaya italyan ve yunan birliklerinin çıktığı hakkında dolaşan haberlerdir. Ayasofyanın cami olmaktan çıkarı- lıp yeniden kilise yapılacağı rivayetleridir. Bütün bunlar Dünya Harbinin en sonda İslamiyete karşı bir harp oldu- gu ve barışın müslümanların menfaatlerini haleldar-ede- ceği intibaını uyandırmıştır. (AKİS'in notu: Bu Monta- gu 1922 Martında Hindistandaki Kral Vekili Lord Rea- ding'in İstanbulun tahliyesi ve kuvvetle türk taraftarı bir politikanın takip edilmesi gerektiği hakkındaki telgrafını Londrada, İngiliz Hükümetinin müsaadesi (olmaksızın açıkladığından istifa etmek zorunda bırakılmıştır. Mon- tagu de, Lord Beading'in tavsiye ettiği neviden bir politi- kaya taraftar bulunuyordu.) Barış Konferansının önünde 17 Mayıs 1919'da Mon- tagu'dan sonra Aftah Ahmet Han konuştu. Onun söyledi- ği şudur : "— Hindistan müslümanları müstakil kalmış son bü- yük müslüman devletli olan Türkiyenin mukadderatıyla yakından ilgilidirler. Bahis konusu olan sadece Halife- nin değil, türk ırkının akibetidir. Arkadan Lord Sinha söz aldı: — Hint müslümanlarının miktarı 70 milyondur. Bu, bu büyük memleket nüfusunun beşte biridir. Hint müs- lümanları yarımadanın âver İnsanlarıdır. Türk- leri yenmeyi kaabil hale aeliieni orduların büyük kısmı- nı onlar vermişlerdir..." Bundan sonra konuşan. Edwin Montagu ile birlikte Hindistanı Barış Konferansında, temsil eden o Bikaner Mihracesidir — İslâm dininden olmayan hintliler de, müslüman vatandaşlarını desteklemektedirler. Burada, hint mihra- celerinin bir temsilcisi olarak şunu belirtmek isterim ki bu mihracelerin birincisi bir müslümandır ve nüfuzunu Büyük Britanya İmparatoru ile Müttefikleri desteklemek için kullanmıştır." Bikaner Mihracesinin bahsettiği 1 numaralı mihrace Haydarabat Nizamıdır. Hintlilerin 17 Mayıs 1919'daki bu çıkışları Barış Konferansında tesir uyandırmıştır. İki gün sonra bizzat Başkan. Wilson şöyle demiştir : "— Bana öyle geliyor ki eğer müslüman eskerler Tür- kiyeyle imaiyi arasındaki ittifakı bozmak için savaştık- larına inanmasalardı başka bir sebepten dolayı dünyada savaşmazlardı. Müslümanların yunanlılar üzerindeki hâ- yel vk ortadan kaldırmak (istediğimizi biliyorlardı. üslüman devletin istiklâlini yok etmek için. Kendilerinden faydalandığımızdan şüphelenmeselerdi bu- nu asla kabul etmezlerdi." Vendzelos, emrindeki müthiş propaganda mekanizma- sını, yunanlıların İzmire çıkışı ile orada yaptıkları korkunç mezalimin dünya umumi efkârında, bilhassa ingiliz umumi efkârında yarattığı bu tepkiyi yok etmek için seferber hale getirmiştir. İzmirde olup bitenler yp Konseyinin yunanlıların İzmire çıkmalarına mü- saade vermesi başta Venizelos, bütün yunanlılar sin bir bayram teşkil etmiştir (Bk. AKİS, Sayı: 507). Ama 15 ve 16 Mayıs günleri yunan askerlerinin ve İzmirdeki rum halkın türklere yaptıkları mezalim Batıda duyulun- ca, gene başta Venizelos, yunanlıların fena halde keyif- leri kaçtı. Vahşi davranışlar pişmiş aşa su katıyordu. Bu davranışlar öylesine açıkta cereyan etmişti ki bunlar | in- kâr etmenin de imkânı yoktu. Bir defa, yunanlıların, İz- mire çıkışı haddi zatında bütün müslüman dünyasını, he- yecana getirmişti. Buna bir de yunan vahşetine ait haber- Yunanlıların öldürüp nehre attıkları türk cesetleri AKİS 19/31