6 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

6 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Adadaki soydaşlarını basit bir azın- lık durumuna düşürmemeye kararlı- dır. Son olaylar üzerine (o Kıbrıstaki Türk ve Rum topluluklarının Mi den bir arada yaşamalarına imkân kalmadığı an al Bu KEM dan, her iki topluluğun aynı devlet içinde, fakat birbirinden ayrı yaşa- malarını sağlayacak tek bir yol kal- maktadır ki, bu da Federasyondur. Nitekim hem Türk Dışişleri Bakan. lığı, hem de Ada Türkleri Adaya rilecek federal (o düzen İon anda önemli çalışmalar (yapmışlardır ve bu çalışmalar, sırası geldiği zaman, Tuomioja'ya verilecektir. Kıbrıs Adasının yeni düzeni tar- My Tuomioja'nın devlet adamı niteliği oen az diplomatlığı okadar rol © ayadakim, Bir devlet düze- ninin nasıl kurulup nasıl işleyeceği- ni bilmek, gerçek bir devlet adam- nınmış bir kimseydi. Helsinki Üni- versitesini bitirdikten sonra . birkaç sene içinde Finlandiyanın Bütçe Di- rektörlüğüne yükselmiş, sonra Mali- ye Bakanlığı Müsteşarlığına, ora- dan da daha 34 yaşındayken Maliye Bakanlığına getirilmiştir. nın ilk bakanlığı oOkısa sürmüş ve oradan Finlandiya Merkez Bankası U üdürlüğüne atanmıştır. Beş sene bu bankayı oyönettikten son- ra, Tuomioja 1950 yılında yeniden. kabineye girmiş, önce (o Ticaret ve Endüstri Bakanlığı, sonra da Dışiş- leri Bakanlığı yapmıştır. 1953 yılın- da iktidar partisi seçimlere gitmek sonra Birleşmiş (Milletler (o Avrupa İktisat Komisyonunun yürütücü sek- reterliğine getirilmiş ve dört yıl bu görevde kalmıştır. niden Finlandiyaya odönmüş ve bir süre Dışişleri Bakanlığında Oo müşa- virlik. Re sonra oFinlandiya'- nın İsveç Büyükelçilğine tır. 1939 yılında tanınmış bir kadın tiyatro yazarı ile evlenip biri 23, di- man. Stockholm'de Finlandiyayı tem- sil ediyordu. KIBRIS OLAYLARI Sahtekârlığın böylesi.. pi dostlarımız hiç alınmasınlar ama romanlarda ve filmlerde, piyes- lerde yunanlıların hemen daima hilekâr, dalavereci, şark kurnazı tip- ler olarak temsil edilmelerinin, anlaşılıyor ki esaslı bir sebebi varmış. Şu hale bakınız : Kıbrıstaki rum polisler bütün dünyada "mavi De - reliler" adı altında bilinen Birleşmiş Milletler kuvvetleri Adaya gelince başlarına birer mavi bere geçirmişlerdir! İnsan kırk yıl düşünse böyle bir hileyi hatırına getiremez, Çeteciden bozma ram polisleri kendilerini Bir- leşmiş Milletler kuvveti diye satınca iki fayda elde edecekler. Bir defa, rum polislere kapalı olan türk bölgelerime girebilecekler. Nitekim başları- na mavi bereleri geçirdikleri ilk gün yasak kesimlerde jiplerle dolaşmış- lardır. İkincisi, vaziyet ortaya çıktıktan sonratürklerinrum polisi zan- nıyla bazı Birleşmiş Milletler kuvvetlerine karşı harekete geçmeleri ih- timali belirecek. Yani. iki taraflı bir hesap! İşin daha, da eğlenceli bir yanı vardır: Hadise tesbit edildikten son- ra türklerin ikazı üzerine ramlara ihtarda bulunulmuş, bu çeşit oyunlar- dan vazgeçmeleri bildirilmiştir. Türkler bu hususta Birleşmiş Milletler Genel Sekreterinin de dikkatini çekmişlerdir. Rumların verdikleri cevap: Alı, o kadar üzgünüz ki.. Efendim, birim polislerin bereleri, mâlüm-u âli- niz koyu laciverttir. Ama bahar geldi, güneş çıktı. Bereler maalesef kali- te mal değilmiş. Renkleri solmaz mı? Renkleri solunca hepsi mavi oluver- diler. Yanlışlığın sebebi bundan ibaret! Lâf aramızda, iyi ki hadise milletlerarası bir seviyede cereyan ediyor. Yoksa, her toplulukta bu çeşit açıkgözlerin yeri» düpedüz hapishanedir. Birleşmiş Milletler askeri bayrak çekiyor Kurşun da sıkacak mı? AKİS /23