6 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

6 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER li memleket dare etmeye kal- n, demagojininen körünü yapan bir nee karşı muhalefette mü- cadele bayrağı açacaktır. İkisi arasında fark vardır. Demokrasi Midasın kulakları P açısından son haftanın kısa bir panoraması çizilecek olursa, orta- ya kocaman halkalarıyla bir hezimet zinciri çıkacaktır. Bu partinin yöneticileri, son gün- lerde bütün gayretlerini başlıca üç ko- nu üzerine teksif etmişlerdir. Parlâ- mento içi transferlerle Millet Meclisi ve Senato gruplarım Oo kuvwvetlendir- mek; vergi kanunlarını elden geldiği bu süre içinde AP ye 2, CHP ye ise 7 iltihak olmuştur. Bunlar hezimet zincirinin sadece iki halkasıdır, AP yöneticilerini üzen asıl mesele ise Senato seçimleri ile il- gil kanun teklifinin Millet Meclisin- de kabul edilmiş * olmasıdır. Haftanın başlarında Pazartes nü Betilin kanun teklifinin birinci maddesi oya konduğu zaman AP gene bilinen obatrüksiyona başvurdu ve oy- lamanın açık olmasını" istedi. Böyle- ce vakit geçirme taktiği uygulanmış. en azından 45 dakika kazanılmış ola- caktı. Ancak Başkan Vekili Nurettin Ok bambaşka bir açıkoylama sistemi uygulıyarak, AP'nin bütün hesapla- rını altüst etti. Millet Meclisi içtüzü- günün 137, maddesinde belirtilen ve Kura çekimini izleyen senatörler Korku dağları beklerken kadar budayıp kuşa çevirmek; Zihni Betilin Senato o seçimlerinin o nispi temsil sistemine göre yapılmasını ön- gören teklifini her ne pahasına olur- sa olsun sabote etmek! Her üç saha- daki gayretlerle ulaşılmak istenen a- maç tektir: Parlâmentoyu çalışamaz hale getirip, Hükümeti düşürmek... ergi kanunları halen Millet Mec- lisinde görüşülmektedir ve AP sırala- rından verilen bütün değişiklik öner- gelerine" rağmen, tasanlar komisyon- daki şekillerini hemen hemen muha- faza etmektedir (Bak: AKİS- YURT- TA OLUP BİTENLER. "Vergiler") AP nin daha önce partiden ayrıl- mış olanlara en geç 27 Mart akşamı- na kadar "baba ocağı"na dönmeleri için yaptığı çağrı ise kelimenin tam anlamıyla bir fiyasko ile sonuçlanmış, AKİS/8 hemen hemen 30 yıldan beri tatbik edilmeyen bu oylama şekline göre, kâ- tip üye İsmet Kapısız, milletvekille- rinin adlarını okuyor, (Nurettin Ok Si alınan cevapları "kabul", "red" eya "çekimser" diyerek diğer kâtibe tek tek dikte ediyordu. AP yöneticile- ri şaşırmışlardı. Gerçi birkaç günden beri, AP'nin obstrükşiyonlarını önle- mek üzere Başkanlık Divanında bazı kararlar alındığından bahsedilmektey- di ama, böyle bir açık oylamadan kimsenin haberi dahi yoktu. Yönetici- ler bir süre tereddüt ettikten sonra, açık oylama önergesini veren 15 mil- letvekili de dahil olmak üzere bütün grubu salondan çektiler. Zira içeride kalan milletvekili ister istemez oyla- maya katılacak ve dolayısiyle nisaba dahil edilecekti. İçeride olduğu halde bit parlâmento üyesinin, ismi okun- duğunda ayağa kalkıp: Ben salonda yokum, oylama- ya im demesi imkânsızdı. AP yöneticileri ve bir kısım milletve- killeri meselenin bu kısmım anlamış olmakla beraber, CHP nin kendilerine bir başka taktikle mukabele edip et- mediğinden emin değildiler. Bu se- beple oylamanın sonuna kadar salo- nun sağ tarafındaki camekândan ay- rılmadılar, 1. maddenin kabul edil- miş olduğunu öğrendikten sonra da birer ikişer kişilik (o gruplar halinde salona döndüler. Yeni oylama şeklinin AP sıralarında yarattığı panik henüz dağılmıştı ki, 2. ve 3. maddelerin oy- lamalarına geçildi. e Artık AP Grupu çözülmüş, obstrüksiyon .taktik, zehir zemberek muhalefet bir yanda kal- mıştı. Gerek maddelerin ve gerekse de kanunun tümünün oylamalarına AP Grupu da katıldı ve doğrusu istenir- se nisap ancak onların sayesinde te- min edilebildi. Oturumdan sonra hâlâ birçok AP'li birbirlerine yeni açık oylama şeklinin nedenlerini soruyordu. Aslında bu, AP nin obstrüksiyonlarına kısmen de ol- sa mani olmak, oylamanın süresini kısaltmak amacıyla alınmış bir ted- birdir ve sonuç itibariyle diğer açık ve şeklinden hiç bir farkı yok- tur. Konunun Millet Meclisinde kabul vergi Parlâmentodan geçiş şansı bakımın- dan gerçek bir kriter teşkil etmektedir. Görüşmeler boyunca AP sıralarından lüzumlu lüzumsuz değişiklik önerge- leri verilerek açık oylama istenmiş ve görüşmeler sık sık inkitaa uğramıştır. Oysa kanun teklifi sadece 3 madde- den ibarettir ve bu 3 madde için 15 gün hayli uzun bir süredir. Vuslat bahara.. ihni Betilin kânun teklifinin Mil- Z ia Meclisinde (o kabul edilişinden hemen sonra, AP Grupu Senatoda ge- ne aynı konuyla ilgili olarak bir baş- ka sille yedi. Senatonun üçte bir ora- nında yenilenmesi ile ilgili olarak çe- kilen kurada şans AP ye sırt çevirmiş. Başkan Enver Aka torbadan üzerinde O harfi yazılı kâğıdı çekmişti. C gru- bu AP nin Senatoda en çok senatörü- nün bulunduğu gruptur ve bu' parti- nin. Zihni Betilin teklifi kanunlaştı- $ı takdirde tekrar aynı sayıda senatö- rü Parlâmentoya getirmesi imkânsız- dır. Üstelik bu grupta İstanbul var-