6 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

6 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Robert Wagner Hakim bir yönetici nen oda müziği eserleri çalındı. o Al- man Kütüphanesinin teşebbüsüyle a- ralarında memleketimizin de bulundu- gu 14 Asya ülkesinde geziye çıkmış bu- lunan bu çok orijinal sanatçılar top- luluğu büyük bir ilgiyle izlendi. A nakara Konser Salonunda önümüz- deki hafta da canlı ve hareketli geçeceğe benziyor. 28 Mart Cumartesi akşamı çok genç, fakat kısa bir süre- de büyük ün yapmış olan türk piya- nist Verda Ermanın resitalini dinle- geliştiğini Di duymak im- kânına kavuşacağı; Yine Konser Salonunda geçen yıl büyük bir sanat olayı yaratmış bu- lunan ünlü fransız viyolonselist Paul Tortellefi bir resital ve orkestrayla bir de konser verecek.. Sonra Cumhur-" başkanlığı Orkestrasıyla beraberce ay- ni programın bir kere de İstanbullu- lara dinletilmesi düşünülmektedir. gi aylarda Senfoni Orkestrasıy- verdiği (o konserlerde ve Alman Kütüphanesindeki resitalinde (büyük ilgiyle izlenmiş olan yeni piyano vir- tüozlarından Gülây Uğurata, haftanın başında Pazar günü bir Avrupa turne- sine çıktı. Önce Pariste bir resital ve- recek, sonra Floransaya geçip orkest- rayla çalacak, nihayet müzik ihtisası- nı yaptığı Almanyada da birkaç kon- seri var. Uğurata Ankarada veda kon- serini geçen Cuma akşamı Alman Kü- tüphanesi Müdürü Bay Günther Baer"- in evinde çok seçkin bir dinleyici küt- lesi önünde verdi ve Beethoven, Cho- pin. Scnubert-, Prokofief ve Bartok'- dan eserler çaldı. Konseri verenler ; Konserin yeri: Ankara Alman Kütüpha Ayhan Baran (Bas), ku Saydam (Piyano) Günü : 16 Mart 1964 Pazartesi, Saat 20.30 da Tertipleyen : Türk - Alman Kültür İşleri İstişare Kurulu. Program : Haendel. Pergolesi, Caidara, Schubert, Schumao, Moz sakof, Gilnka, Adnan Saygun, İlhan Baran ve Moussorgsky'den çeşi vi ve aryalardan tertiplenmişti Konserin özellikleri : İki genç ve değerli türk sanatçısını e an- karalı sanatseverlerin karşısına çıkaran bu konserde oOhernekadar bir "Lied Akşamı" olarak adlandırılmış idiyse de- birçok güzel meri aryaları da dinlemek fırsatım bulduk. Devlet Operasının ;değexli bası Ayhan Baran opera çatışmalarının yem Sıra zengin ve güzel bir şarkı repertuvarı da ha- zırlamak imkânına ulaşmı: Beğendiklerim : Ayhan Baranın çok zengin tonlu, dinç ve yumuşak vib- rasyonlu sesi, artık tam anlamıyla olgunluğa ulaşmış tekniğiyle birleşince ortaya başarılı ya olumlu bir sonuç çıktı : İkili resital tam anlamıyla güzeldi. Baranın sesi kuvvetli söylediğinde bile yumuşaklığından, tatlılığından hiçbirşey kaybetmiyor, buna karşılık hafif söylemesi gereken pasajlarda tit- reklik veya hırıltıdan eser yok. Tabii, işin bu yönü Allah vergisi ama, Ba- ran bu elindeki pırlantayı büyük bir ustalıkla işlemesini becermiş, sadece bununla da kalmamış, müzik kültürünü ve sanat anlayışını da bugünkü kertesine eriştirecek yöne belli ki büyük bir çaba harcamış... Söylediği ar- yaların - bir opera sanatçısı olması bakımından bu belki de tabii sayılır ama- ve lied'lerin anlamım, meramını açık bir şekilde ifade etmesini bil- di. Lied söylemek hatta opera aryaları söylemekten ileri güçlükler gösterir, gösterişli bir teganni şekil olmadığından birçok sanatçılar tarafından da itibar görmez, ama her ikisini de başarabilenlere ne mutlu! Ergican Saydamın piyanodaki eşliği olağanüstü başarılıydı, Ayhan Baranın kardeşi İlhan Baranın ağabeysine yazdığı "Evlerinin önü türküsünde hiç de kolay olmayan pasajları kolaylıkla çıkarıvermesine mü- ziksever dinleyiciler büyük hayranlık duydular. Saydamın eşliği ölçülü, an- layışlı ve gerekeni yerine getirmek yönünden olumluydu. Beğenmediğim : "Lied" bestecisi olarak programa sadece Schubert ile Schumann'ın alınmış oluşu resitalin adıyla bir tezat gösteriyordu. Oysa ki özellikle alman müzik okuluna mensup daha nice lied üstadları; (o özetle Brahms, Hugo Wolf, Riohard Strauss gibileri de birçok güzel şarkılar bes- telemişlerdir. Bunlardan hiç değilse birer örnek vermek "Lied'ler akşamı" adına daha yakışan bir tutum olacaktı. Sonuç ; Baran ile Saydamın yanısıra böyiz bir "Akşam"ı tertipleyenleri de samimi olarak övmek gerek. Hep orkestralı, tantanalı konserler dinlemek- ten bıkmağa başlayan müzikseverlere ara sıra böyle basit fakat zarif mü- zik şölenleri de vermeli.. özellikle " Daniyal ERIC Ayhan Baran bir konserinde Gür sesli sanatçı AKİS/31