6 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

6 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

A Yıl: 10 5 Nisan 1964 Sayı: 511 HAFTALIK AKTÜALITE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Zarlar atıldı (çlü kanun serisinin birincisi. o Se- nato seçimlerinin nisbi temsil esa- sına göre yapılmasını âmir kanun Mil- let Meclisinden çıkmış bulunuyor. A. P. nin şiddetli karşı koymasına rağ- men.. Kanunu geçirirken İktidar, Mec liste aşağı yukarı 225-230 arası o sağ- lam oyu bulmuştur. "Azınlık Hüküme- ti" denilerek hücuma maruz bırakılan bir iktidar için bu parlak bir basan- dır. Buna mukabil "karşı taraf", ken- dilerine "gerçek ekseriyet" gözüyle ba- kanlar ve bir Meclis Darbesiyle ikti- darı alıvermeyi oplânlayanlar 180 cya kadar dahi çıkamamışlardır. e Nisbet- lerin Siyasi Partiler Kanunu sırasın- da da aynı haddi muhafaza etmesi kuv vetle muhtemeldir. Bir değişiklik an- cak Vergi Kanunlarında, o da eğer İk- tidar iyi bir taktik gütmezse ve kendi kuvvetlerini tam seferberlik (halinde tutmakta aciz gösterirse beklenilebilir. Mamafih, esasa dokunmayan noktalar- da bu tasarıların rötuş görmesi kabil- dir. Buna mukabil şimdi Meclis. Ver- gi Kanunları hesaplanan geliri ogeti- remeyecek tarzda budanırsa, i len çıkmazsa İsmet Paşa Kabinesini hiç kimsenin işbaşında tutamayacağı- nı ve bir daha da bir İsmet Paşa Ka- binesinin bu Meclis süresince o kurul- mayacağını bilmektedir. Bu, bir yeni Türkiyenin temel taşlarından birini teşkil eden vergi konusunda bugün ge- tirilen prensiplere karşı kurulacak ye- ni iktidarın bir şiddetli İsmet ( Paşa Muhalefetini hesaplaması gerektiği ma nasına gelmektedir. Bu hafta AP. nin bir çok kalemi, Vergi Kanunlarının manen baltalan- ması için İsmet Paşanın istifa etmeye- ceğini, edemeyeceğini, Zira politikanın Mart geçti, İsmet Paşa çekilmedi. Çe- kilemez efendim, çekilemez. Siyaset o- nun kanına işlemiştir" dediler. İsmet AKİS/6 Cilt: XXIX Başbakan İsmet İnönü Azimli Paşanın bir tarih koyarak diretecek ka- dar tecrübeden ve psikoloji | bilgisin- den mahrum bir siyaset adamı olma- dığını herkes bilmektedir. İsmet Pa- şa, memleketi idare etmek ve Bütçe i- çinde kalmak için bu kanunların şart olduğunu bildirmiştir. Bu imkân Ken- disinden esirgendiği takdirde iktidarı bırakacaktır. İktidarı bırakacaktır! bir zat Bunda bir yanlışlık yapmamak ge- rekir. İlk koalisyon sırasında da aynı A.P aklıevvelleri "İnönü memleketi bırakamaz" edebiyatıyla o taraftarları- nı gemi azıya almaya itmişlerdi. İs- met Paşanın o zaman söylediği söz u- nutulmamalıdır: "Memleketi değil, si- zi bırakacağım!" Bugün dediği gene aynıdır: politikayı değil iktidarı o bı- rakacaktır ve Meclisi (o çalıştırmayan,