15 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

15 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DIŞ GEZİLER Türk gazetecileri Kudüste hudut bölgesinde İki âlemin ortasında israil İki yüzlü ayna yazı İşleri Müdürümüz o Kur- tul Altuğ bundan bir müd- det evvel İsrail o Hükümetinin ve dir France Şirketinin müş tereken tertipledikleri bir | İs- rail gezisi yapmıştır. e Arkada- şımız bu, 16 yıla sığan çöl mu- cizesini yakınen izlemiş ve ba şarının sırrını, bizzat İsraili yapamlardan dinlemiştir. - Kur- tul Altuğ o tarafından alınan aşağıdaki yazı müşte- rek hiç bir tarafı bulunmayan ve dünyanın dört bir o tarafına yayılmış bulunan Yahudilerin” "meramın elinden hiç bir şey kurtulmaz" sloganı o etrafında birleşerek neler yaptıklarını anlatmaktadır. Şüphe yok ki İsrail kalkınmasından alacağı- mız pek çok ibret dersi ovar- dır... AKİS/18 Küçük kız yedi yaşlarında ya var ya yoktu. Evvelâ ellerini göğe kaldırdı, sonra birden ihtilâçla öne doğru kıv- rıldı. Tarihi kilisenin mazgal deliklerinin bulunduğu alt mahzenin bir yerine bir davul, bir akordeon, bir saksafon yer- leştirilmişti. Hepsi âmâ müzisyenler uhrevi, fakat hareketli bir hava ça- lıyorlardı. Küçük kız bu ritme ayak uy- duruyordu. Uzun, siyah çoraplar giy- mişti; başında, kumral saçlarını tu- tan bir siyah bant vardı. Müzik sürat- lendikçe kızın hareketleri hızlandı ve etrafında bir çember teşekkül etti. İtinasız kılıklı genç kadın ve kızlar hep birden müziğe uydular, çılgın bir âyin başladı. Hâdise, Kudüsün mukaddes tepesi Siyonda cereyan ediyordu. Siyon bir bakıma siyonizmin doğup geliştiği böl gedir. Tepenin tam üzerinde muazzam bir kilise vardır. Kilise, rivayete göre, İnsanın arkadaşlarıyla birlikte son ye- meğini yediği bir mağaranın üzerine inşa edilmiştir. Ayni bölgede Hazreti Süleymanın mezarı da bulunmakta- dır. Nisan ayının 29. günü. Siyon tepe- sinde İsanın son yemeğini yediği ve sonra ihanete uğradığı mağarada ya- pılan âyinin bir başka mânası vardı. O gün İsrailde, sayıları artık (birkaç bin civarında bulunan Hasidün men- supları, asırlarca önce romalılara kar- şı kıyama girişen Simon Baryohainin hatırasını anıyorlardı. Bu uzamış zü lüflerinin uçlarına birer kurdelâ bağ- lanmış mümin grup, bugün (omodem İ suratında bir yama gibi sI- rıtmaktadır. Bunların mahalleleri ay- rıdır, giyinişleri, (oyaşayışları ayrıdır. O kadar ki, devlet anlayışları | bile ayrıdır. Siyon tepesindeki âyinin (o çılgınca ve Yirminci yüzyılın ölçüleri (o içinde vahşice devam ettiği bir sırada Kudüs- teki muazzam Üniversite ( sitesinin Türkoloji bölümünde bir genç profe- sör pırıl pırıl traşlı son derece giyim- li gençlere ders veriyordu. İsrail Dışişleri (Bakanlığının o bir Genel Müdürü, Hasidün mensupları