15 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

15 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

başlayıp bölünme ile sonuçlanan bir olağanüstü kongre ptı. İki ay önce Genel Başkanlıktan izinli olarak ay- rılan ve bu süre içinde sadece istirahat eden ve düşünen Ekrem Alicanın kongrede dört saat süren ve politikada namusu- hareket noktası olarak alan konuşması olumlu bir hava yarattı. Fakat kongre sonunda vukubulan isti- falar ve bunların gerekçesi, adıgeçen konuşma ile tam bir çelişme teşkil etti. Genel İdare Kurulu seçimlerinde, iki aya yakın Genel Başkanlık yapmasına rağmen 17. sıra- üşen ve bunu hissederek adaylıktan feragat ettiğini bildiren Gökay, daha sonra Genel İdare Kurulu üyeliğinden istifa etti. Genel İdare Kuruluna seçileme- yenlerden Kâmuran Eviliyaoğlu, Hayri Mumcuoğlu ve İh- san Şeref Duranın partiden istifaları bunu takip eden gelişmeler oldu. Zaten ufalmış olan YTP'yi iyice sarsan bu bölünme- nin sebebini, istifa edenlerden biri yakınlarına şöyle izah etti: ". Yahu, böyle kongre mi olur? Toplamışlar oraya delege diye bir sürü, parti ile ilgisi olmıyan adamı. Par- tiyi kurtarmak için toplanan olağanüstü kongreyi bu ha- vaya sokmakla partiyi büsbütün batırdılar...' Gerçekten, siyasi çevrelerde dolaşan söylentiler bu yoldadır. Kulaktan kulağa yayılan haberlere göre, bu olağanüstü kongrenin bir önceki kongreye katılan dele- gelerle toplanması gerekirken bambaşka bir yol tutul- muş ve Ankaradaki, Doğu illerine ait öğrenci yurtların- dan getirilen öğrenciler delege olarak gösterilmiştir. De- legelik yapan bu doğulu öğrencilerin Diyarbakır millet- vekili Yusuf Azizoğlunun sözünü iki etmeyenler arasın- dan seçildiği de ayrıca ifade edilmektedir. .H.P. Bundan ve ke sebeplerle üç defa tehir edilmiş bulunan CHP İzm'ir İl Kongresi, geçtiğimiz haf- tanın sonlarında, Pazar günü, Fuardaki evlendirme dai- resinde yapıldı. Sabah saat 10'da başlıyan kongre hayli eğlenceli bir hava içinde geçti ve partide hâlâ tek tük rastlanan Gülekçilerin mutlak yenilgisiyle sona erdi. ongrenin iki hizbi Genel Merkezciler ve dilekçi- lerin seçimleri kazanabilmek için bütün güçlerini orta- ya koydukları kongrede Gülekçilerin başını Dündar Seyer çekiyordu. Taraftarlarının alkışları arasında kürsüye gelen Seyer, ailesinin asaletinden, zenginliğinden, kendisi- nin Avrupada tahsil yapmış olduğundan bahsetti ve yük- selmek istediği için kendisine çelme takılmak istendiğin- den b Seyer, bir ara: "— Benim adım 'Gülekçi' diye çıkarılmış" deyince, salon en karışıverdi. Bir taraftan "Yaşasın Gülek!" sesleri oduyulurken. delegelerin büyük bir çoğunluğu bu garip tezahürata "yuh" çekerek cevap verdiler. Bu arada Seyerin, bütün türk ba- sınını itham eden bazı sözler sarf etmesi üzerine, kong- reyi takip etmekte olan gazeteciler Seyere cevap olarak Kongre Başkanlık Divanına bir dekorasyon verdiler. Tür- kiye Gazeteciler Sendikası. Türkiye Gazeteciler Cemiye- ti ve Türkiye Fikir İşçileri Sendikalarının imzalarını ta- şıyan deklarasyon kongrede alkışlar arasında (okundu. Birkaç dakika sonra tekrar mikrofona gelen Seyer: "— Ben de bir basın mensubuyum" diyerek sözlerini tavzih etmek zorunda kaldı. Kongrenin sonlarına doğru delegelerin ellerinde, da- ha henüz mürekkebi kurumamış listelerin dolaştığı gö- rüldü. Bu listelerin hemen hepsinde ya birinci, ya da ikinci sırada Seyerin adı vardı. Gazete patronu - politi- kacı ve Avrupa tahsilli Dündar Seyer, emrindeki ga- zetenin teknisyenlerini seferber etmişti. Prova makinele- rinde bol bol liste bastırıyor, sonra bunları, daha mürek- kebi kurumadan kongre salonunda dağıttırıyordu. Gülek- çilerin giriştikleri bu sıkı kulis faaliyetinin yanısıra, 16 ilçe başkanı tarafından Başkanlık Divanına verilen bir önerge, CHP deki fikri değişikliği aksettirmek bakımın- dan çok önemli bir örnek teşkil etti. Önergede Genel Merkezin İdari Reform, Toprak Reformu, İktisadi Devlet Teşekküllerinin Reorganizasyonu gibi meselelerin bir an öne ele alınması isteniyordu. Önerge alkışlar arasında, ittifakla kabul edildi. Saat 19'da yapılan seçimlerde ise, Gülekçi hizbin başı Dündar Seyer, Şevket Adalanın al- dığı 263 oya karşılık ancak 17 oy toplıyabildi ve başkan- lık seçimlerini kaybetti. İl idare Kuruluna ise dokuzuncu olarak girebildi. AKİS/S